5

Rieten Dak + Regenwaterput

TDW
TDW
#Voorbereidende werken · 6 jaren geleden

Beste, We hebben een rieten dak en willen graag een regenwaterput steken.

We hebben geen goten aan het dak en het water zou opgevangen worden in vloergoten aan de buitenzijde van de oprit en paden.

Is dit mogelijk of is het water te vervuild?  Is er eventueel een andere optie?

Momenteel hebben we water in onze kelder doordat de grond te nat is bij zware regenbuien.  We moeten het dus zowiezo opvangen om dit in de toekomst te vermijden.

Alvast bedankt,

Alle reacties

0
Nick 61
Nick 61
222 1634 Andere professioneel
6 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Zeker doen, indien je een filter voor de put plaatst heb je een minimum aan vervuiling van de put. Indien de oppervlakte van je dak het toelaat steek minstens een put van 10000 liter , dit water kan je perfect gebruiken voor wc en wasmaschine

Succes

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect
6 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Pas op, volgens de regelgeving mag je geen oppervlaktewater in een regenwaterput opvangen, dus niet van terrassen, opritten, paden, ...

www.arcopolo.com

0
Charel
Charel
932 5453 Andere professioneel
6 jaren geleden

Ik zou dat ook nooit op die manier in een regenwaterput opvangen voor hergebruik. De kans op vervuiling, verkleuring en stank is te groot.

Maar ik ken geen wetgeving die het zou verbieden. Dus het mag wel volgens mij.

0
StaalBouw
StaalBouw
28 203 Andere particulier
6 jaren geleden

Officieel is er ook geen wetgeving die het zou verbieden, maar er bestaat wel een technisch document bij de gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwater, bedoeld voor architecten:

https://www.integraalwaterbeleid.be/nl/publicaties/afbeeldingen/Technisch%20document%20GSV%202014%20versie%202.pdf/view

Hierin staat o.a. onderstaande richtlijn/advies:

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Waar naartoe met bouwafval? Dit zijn de opties

Waar naartoe met bouwafval? Dit zijn de opties

Er zijn heel wat opties om je bouwafval op een milieuvriendelijke manier kwijt te raken. Van een puinzak over een container tot het recyclagepark.

Lees meer

Dilemma: een regenwaterput plaatsen of niet?

Dilemma: een regenwaterput plaatsen of niet?

Laat je best een regenwaterput plaatsen of is het geen meerwaarde? We vroegen het aan Silvia De Nolf, adviseur bij NAV en waterconsulent.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag