...
... en het interne Reglement dat te allen tijde kan gewijzigd worden indien het de mede-eigenaars niet zint. Dit zou betekenen dat als we de fietsen achter onze auto plaatsen, er een grote kans bestaat dat ze om die reden het interne Reglement gaan aanpassen en de fietsen op onze privatieve parking verbieden. Maar kan dit zomaar ? ...
Mijn antwoord:
Een reglement van inwendige orde betreft enkel de zaken niet worden beschreven in de basisakte en die moeten leiden tot een verduidelijking van het gebruik van gemeenschappelijke ruimtes.
Ik ga er nu van uit dat de fietsenstalling behoort tot de gemeenschappelijke delen van het volledige gebouw, garages inbegrepen.
Wanneer kan men iets beschrijven voor de fietsenstalling en is dit ook afdwingbaar?
als er en dat hieruit onenigheid tussen eigenaars bestaat.
Het is enkel afdwingbaar door de rechtbank als er een reglement van inwendige orde bestaat, dat in lijn is met de basisakte en dat in lijn is met de wet op het mede eigendom.
Wat kan men dan regelen via het reglement van interne orde?
Er kan dan verduidelijkt worden in dit reglement: , iedere eigenaar recht heeft op bvb een beperking van het aantal fietsplaatsen in verhouding tot het aaantal aandelen in het gebouw. Deze verduidelijking wordt dan in juiste aantallen meegedeeld aan alle eigenaars. Maar nogmaals dit zijn dan fietshaken, maar de beperking geldt dan ook enkel bij overbezetting. Dus het is niet zo dat een bepaalde eigenaar van een appartement kan zeggen "ik wil altijd bvb. 6 fietshaken hebben voor waanneer mijn kleinkinderen komen, of ..." Maar hij mag wel 6 fietshaken gebruiken als er nog 6 fietshaken niet in gebruik zijn. Dit kan zelfs voor bvb. korte periodes van bvb. 1 uur, ... We hebben hier nog steeds te maken met gemeenschappelijke ruimtes. Men mag zelfs de haken niet nummeren en toeschrijven aan personen of eigenaars, men mag wel vragen dat iedere fiets wordt geïdentificeerd met het appartementnummer om eventuele communicatie te vergemakkelijken.
Het doel van het reglement is: gebruik maken van dit communicatiemiddel om delen van de basisakte te herhalen omdat bepaalde inwoners geen eigenaar zijn, maar huurder en dus geen basisakte ontvangen hebben. Dit reglement vangt dan dit gebrek op voor deze doelgroep.
Het reglement van interne orde kan ook verduidelijken hoe samen gebruiken van gemeenschappelijke ruimtes om conflicten te vermijden. Bvb kan in het reglement ook opgenomen worden dat doorgangen en maneuvreerruimten nooit mogen ingeperkt worden, zelfs niet voor laden en lossen. Dit beperkt het privatief karakter niet en garandeert het gemeenschppelijk karakter van de gemeenschappelijke ruimtes, dus dit kan opgenomen worden in dit reglement.
Van het oorspronkelijk eigendomsrecht (basisakte) mag sowieso niet afgeweken worden. En nogmaals een gemeeenschappelijke ruimte geeft geen enkele eigenaar een privatief recht, hoewel bepaalde mensen dit wel veronderstellen. Dit moet ook duidelijk overgebracht worden in de AV dat er een gemeenschappelijk recht bestaat voor gemeenschappelijke ruimtes. En als er ontspoort wordt door gene partij, is er nog altijd de vrederechter die bevoegd is.
Het reglement van interne orde is trouwens niet bevoegd voor privatieve gedeeltes. Dit betekent dat jij nog altijd je fietsen op jouw parking mag zetten en dat dit niet door eender welk reglement kan gewijzigd worden (dit is de betekenis van een absoluut recht). Jij en een meerderheid van de eigenaars, kan bvb. ook niet in het reglement laten opnemen dat er geen zieke mensen in het gebouw mogen verblijven (dit komt op hetzelfde neer als uw casus) . Dus angst hoef je niet te hebben, je basisakte lezen en weten wat er in staat is wel basis om te kunnen discussiëren in een AV.