Inbouwcassette
Heb een huis gekocht waar al een houtinbouwcassette aanwezig was. Nu zijn de ventilators stuk. En ik weet niet welk merk van kachel dit is. Kan iemand mij zeggen welk merk dit is
Inbouwcassette
Heb een huis gekocht waar al een houtinbouwcassette aanwezig was. Nu zijn de ventilators stuk. En ik weet niet welk merk van kachel dit is. Kan iemand mij zeggen welk merk dit is
Constructief mag je wel gerust zijn dat er geen rookgassen met de ventilatielucht worden gemengd. Gewoonlijk wordt de ventilatielucht door een rooster van gelaste buizen geleid en is vervuiling uitgesloten.
Een houtvuur wordt nog altijd gebruikt voor de gezelligheid en het houtverbruik zal dan ook beperkt zijn tot max. 1m3 per jaar. De impact op het milieu is dan ook verwaarloosbaar. Ik denk dat er belangrijkere zakens zijn om in te investeren.
Als een regering beslist om nucleaire energie te stoppen en te vervangen door gascentrales, waarbij de CO2 inspanningen van de bevolking met 1 veeg volledig worden teniet gedaan, dan is dit een ongeloofwaardig beleid. Hoe wil je dat de bevolking dit nog ernstig neemt.
Dat is eigenlijk een andere discussie Hugo.
Maar ik zou toch ook niet te veel moeite en kosten meer spenderen aan een houtkachel die verder van twijfelachig alooi is.
En als het inderdaad enkel maar is om sporadisch eens wat "gezellige" vlammetjes te zien, dus niet om als hoofdverwarming te dienen, dan heb je die ventilatortoestand daarvoor niet nodig, haal heel die electronica er dan gewoon uit.
Het zou zelfs kunnen dat de verbranding dan optimaler gaat zijn door de grotere hitte in de kachel.
Ik denk niet dat er gassen vrijkomen je zou dat toch ruiken denk ik? En heb co meter staan Dus die is nog nooit afgegaan. En iets nieuw heb mij daar al voor geïnformeerd. Mijn schouw is maar 9cm x 22cm dus niet zo goed. Dus niet zo goede trek. Verkoper zei bij die nieuwe kachels er niet zo veel warmte meer door de schouw komt wat je nl wel nodig hebt voor een betere trek. Dus moet al beginnen investeren in alle muren open te breken voor inox buizente plaatsen en verkoper zei. Zonder ventilator stoken is gevaarlijk omdat de schouw kan overhittenen zo schouwbrand krijgen plus doordat de kachel niet goed afkoelt ze kan scheuren of vervormen van de hitte
Sommige gassen zijn amper of niet ruikbaar (zoals onvolledig verbrand CO-gas). Soms past je reukzin zich aan, bvb bij geestelijke inactiviteit (passief tv-kijken bvb) vermindert je reukzin, bij slaap zal je reukzin zelfs geen signalen meer sturen. Dus toch opgepast!
Een CO-verklikker is werkelijk niet gevoelig genoeg om je daarop te betrouwen voor kleine CO-lekken van bvb een haard of cassette. Als er een andere trek ontstaat (bvb via kieren en spleten, of via een venster/deur die openstaat, of via de dampkap die plots wordt aangezet), zullen die gassen zich verplaatsen naar de onderdrukzijde (zie vorige opsomming) en zal de CO zich niet tegen het plafond opstapelen en zal je CO-verklikker niets kunnen meten ....
Denk ook eens na of je die cassette werkelijk nodig hebt en of je die schouw niet beter voor iets anders kunt gebruiken, zoals bvb als ventilatieschacht voor je ventilatiebuizen van een ventilatiesysteem met warmterecuperatie. Dit brengt misschien wel meer warmte op voor je huis, dan een cassette jou aan warmte kan geven en die je maar af en toe gebruikt ... En misschien is dit zelfs niet duurder dan een chique cassette goed plaatsen (?)
En hoe kan je dat dan meten? Of weten dat er een lek is? En alles is afgewerkt heb 2j bezig geweest aan het huis te verbouwen dus ga nu niet alles weer openbreken. En heb cv op mazout dus kachel is geen hoofdverwarming. Wel handig dat cv niet moet draaien als kachel gaat. Plus ben een schrijnwerker dus al het hout krijg ik gratis van men baas. En is supergezellig maar wil wel dat het goed werkt Want op maar 1 ventilator zonder sturing is het dweilen met de kraan open.
Het vervangen van een open of cassettehaard is geen eenvoudige zaak. Het heeft zijn impact op de vloer, de bepleistering van de muren en het plafond. Kortom, de ganse woonkamer wordt een werf. Ik kan dan best begrijpen dat je het bestaande haardvuur wenst verder te gebruiken.
Wat een mogelijk rookgaslek betreft, dat zou je zelf ruiken als het hout brand. Bij cassettehaarden op hout wordt de ventilatielucht door een rooster van gelaste buizen boven de vlam gevoerd of door een dubbele wand rond de cassette. Lekken zijn zo goed als zeker uitgesloten. De rookgasafvoer gebeurt op een natuurlijke wijze en de trek wordt geregeld door een schuifrooster onderaan de vuurhaard.
Daarmee heb ik nog altijd geen ventilators met sturing
Wat zijn de afmetingen van de ventilatortjes ? 119 x 119 x 40mm ?
Volstaat een electronische snelheidsregeling van de ventilatortjes?
Zijn deze die er nu inzitten. Liefst met sturing dat deze automatisch aan en uit gaan
Al eens kunnen kijken?

Download gratis onze airco-gids
Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel
Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!
Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Verhoog je je comfort met een radiatorventilator? Hoe makkelijk is de installatie en zijn er nadelen? We deden de test met een exemplaar van SpeedComfort.
Lees meer
Zodra het buiten 25°C is, kan een koelsysteem zijn nut bewijzen om oververhitting te vermijden en je huis te koelen. Ontdek de mogelijkheden.
Lees meer
Wil je bij de renovatie van je woning vloerverwarming voorzien? Ontdek waar je rekening mee moet houden en hoeveel vloerverwarming bij renovatie kost.
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen