4

Ventilatieroosters info

Jordy99
Jordy99
#Ventilatie · 5 jaren geleden

Hey 
Ik heb een vraag over de ventilatieroosters die ik nodig heb voor mijn slaapkamer de kamer is 11,2M2 dus x3,6m3/h = 40,32m3/h is mijn ventilatiebehoefte maar nu wat ik me afvraag is dan moet ik een binnenrooster hebben van luchtdoorlaat 40m3/h en die buitenrooster moet ook 40m3/h doorlaat hebben dan? Kom ik dan niet op 80 uit omdat ik er 2 van 40 gebruik dan? 
Wou dit gewoon navragen dat ik niet te veel of te weinig zou ventileren bedankt alvast.

Gr, Jordy.

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
5 jaren geleden

Niet alleen de doorlaatopening is van belang maar vooral ook het systeem dat de lucht binnen of buitentrekt.

Daarom is het van belang te weten op welke manier er zal geventileerd worden, mechanisch met systeem C of D, ofwel op een of andere natuurlijke wijze.

0
Jordy99
Jordy99
0 1 Andere particulier
5 jaren geleden

Ik wil gwn natuurlijk ventileren dus ik heb dan mijn binnen en buitenrooster de behoefte is 40m3/h voor de kamer dus hoeveel luchtdoorlaat heeft elke rooster dan nodig binnen en buiten elk 40? Ik vraag me dan af of dat niet 2x 40m3/h wordt dan 

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
5 jaren geleden

Om aan die 40 m³ per uur luchtverplaatsing te komen moet er uiteraard doorstroming kunnen zijn.

Je spreekt van een binnenrooster maar dat wil nog niet zeggen dat er daarlangs een doorstroming gaat zijn en als het daar niet verder kan doorstromen naar buiten zal er ook geen lucht van buiten naar binnen kunnen stromen.

Je kan dus wel een zeer ruim binnen- en een buitenrooster hebben in een kamer terwijl je desondanks toch maar amper 1 m³ aan luchtverversing gaat hebben.

Je spreekt van natuurlijke ventilatie, maar die kan je pas hebben indien je in elke leef- en slaapkamer een toevoerrooster hebt en waarbij de vochtige ruimtes dan zijn aangesloten op een verticaal kanaal (schouw) die boven het dak uitsteekt. Enkel zo kan je van een natuurlijke trek spreken die ook dan nog niet constant gaat zijn.

Het is vervolgens de effectiviteit van het schouweffect (de schouw trekt slecht, trekt goed of trekt niet) die bepaalt hoe groot dat rooster moet zijn. Met andere woorden, de snelheid van de luchtverplaatsing die de schouw veroorzaakt bepaalt de grootte.

Met een ventilatiesysteem kan men die snelheid regelen en wordt de verhouding snelheid en ventilatieopening bij voorkeur zo bepaald dat er voldoende lucht kan binnenkomen bij een luchtsnelheid van maximum 2 m/sec. Is de snelheid hoger dan heb je geluidslast, is de snelheid lager dan heb je grotere roosters nodig.

Je moet dus begrijpen dat men met uw gegevens onmogelijk kan zeggen hoe groot bij jou de doorstroomopening van de roosters moet zijn.

Sowieso mag je de twee doorvoeren niet bij elkaar optellen, er kan maar langs één rooster tegelijk lucht binnenkomen.

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een gezond huis begint hier: zo kies je de juiste ventilatie-unit

Een gezond huis begint hier: zo kies je de juiste ventilatie-unit

Een ventilatie-unit zorgt voor een gezond binnenklimaat. Ontdek welk type het beste past bij jouw woning en renovatie.

Lees meer

Beter binnenklimaat met mechanische ventilatie: zo werkt het

Beter binnenklimaat met mechanische ventilatie: zo werkt het

Ontdek hoe mechanische ventilatie werkt, welke types er zijn, wat het kost en hoe je energiezuinig ventileert in elke woning.

Lees meer

Een goede luchtvochtigheid in huis: tips tegen droge of vochtige lucht

Een goede luchtvochtigheid in huis: tips tegen droge of vochtige lucht

Is de lucht in jouw huis te droog of te vochtig? Ontdek de gevolgen en zorg voor een goede luchtvochtigheid in huis dankzij deze tips.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag