Zijn mijn inkomsten uit het verhuren van een pand onbelast?

6

Zijn mijn inkomsten uit het verhuren van een pand onbelast?

jangorissen
jangorissen
#Regelgeving · 5 jaren geleden

Stel, ik verhuur mijn woning en ik heb aan alle wettelijke regelingen voldaan en alles betaald. De privéhuurder maakt géén handelspand van de woning. Zijn dan de huurinkomsten vrij van belastingen? 

Danke, jang

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
5 jaren geleden

Nee. Het KI van die woning vermeerderd met 40% moet je invullen op je aanslagbiljet in een hiertoe speciaal voorziene rubriek. Let op, dit is het geïndexeerd KI, wat je terug kan vinden op het jaarlijkse aanslagbiljet vastgoed van de Vlaamse overheid. 

Stel bv dat het KI van die woning 1000 is dan wordt jouw belastbaar inkomen met 1400€ verhoogd. 

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
5 jaren geleden

Je zou het ook zo kunnen zeggen:

De huurinkomsten van een particuliere woning of appartement op zich worden niet belast, dit in tegenstelling tot de huurinkomsten van een handelspand.

Echter er wordt wel een belasting geheven op het bezit van zulke eigendom en dat is hetgeen hierboven is aangehaald. Die belasting wordt geheven aan de hand van het kadastraal inkomen en is onafhankelijk van het feit of het pand al dan niet is verhuurd, en of het voor veel of voor weinig geld is verhuurd.

0
Kris M
Kris M
594 3489 Andere particulier
5 jaren geleden

Nee. Het KI van die woning vermeerderd met 40% moet je invullen op je aanslagbiljet in een hiertoe speciaal voorziene rubriek. Let op, dit is het geïndexeerd KI, wat je terug kan vinden op het jaarlijkse aanslagbiljet vastgoed van de Vlaamse overheid. 

Stel bv dat het KI van die woning 1000 is dan wordt jouw belastbaar inkomen met 1400€ verhoogd.

Kleine correctie:  je moet het KI aangeven in rubriek 1106/1206.  De fiscus verhoogt zelf met 40% 

0
Kris M
Kris M
594 3489 Andere particulier
5 jaren geleden

en indexeert.  Dit bedrag wordt aan je inkomen toegevoegd en dus belast aan je hoogste schijf.  Zoals al geschreven: enkel bij particuliere verhuur. Voor professionele verhuur gelden andere regels.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

en indexeert.  Dit bedrag wordt aan je inkomen toegevoegd en dus belast aan je hoogste schijf.  Zoals al geschreven: enkel bij particuliere verhuur. Voor professionele verhuur gelden andere regels.

En onder de rubriek "intresten van hypothecaire  leningen om onroerende goederen te verwerven of te behouden" kan je dan de intrestlast van uw lening in mindering brengen tot maximaal het geindexeerde ki (wat in deze tijden moeilijk te bereiken is) + nog een deeltje van de kapitaalsaflossing onder de rubriek "lange termijn sparen"

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Renovatieplicht bij schenking: wat je moet weten

Renovatieplicht bij schenking: wat je moet weten

Ontdek alles over de renovatieplicht bij schenking. Leer over regelgeving, uitzonderingen en slimme successieplanning om onnodige kosten te vermijden.

Lees meer

Koolstoftaks maakt energie tot 548 euro duurder per jaar

Koolstoftaks maakt energie tot 548 euro duurder per jaar

Ontdek hoe de koolstoftaks vanaf 2027 je energiekosten zal verhogen. Lees welke huishoudens het meest getroffen worden en hoe je kan besparen.

Lees meer

Het EPB en EPC: dit is het verschil!

Het EPB en EPC: dit is het verschil!

EPB staat voor EnergiePrestatie en Binnenklimaat, terwijl EPC voor EnergiePrestatieCertificaat staat. Maar wat is nu het grote verschil?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag