Beste Nivo,
Een verkoper die de concurrentie afbreekt, zou ik niet vertrouwen. Een goede verkoper kan wel zijn unieke verkoopsargumenten tonen zonder de andere zijn kwalitieten te moeten in een slecht daglicht stellen.
Geen van beide oplossingen zijn slecht, maar geen enkel houdt rekening met een toekomstperspektief.
Je bent best om uit te kijken naar een omvormer die ook kan gebruikt worden voor een batterijtoepassing, zodat je later geen 2de grote omvormerskost moet doen. Dit noemt men hybride omvormers. Voorbeelden heb je ook bij SMA bvb., maar ook is voor mij Kostal ( https://www.kostal-solar-electric.com/en-gb ) hierin de meest geëvolueerde en die ook een zelflerend (AI) systeem heeft voor schaduw op panelen te beheren zonder dat er een speciaal apparaatje op uw panelen wordt gemonteerd. Bij een latere uitbreiding van het systeem met een batterij (meer dan 5 kWh is niet nodig, je moet alleen een nacht kunnen overbruggen) kan je dan een softwaresleutel kopen om de omvormer ook te gebruiken als battrijomvormer met mogelijkheid om ook de batterij te managen. Dit zal uw uitbreiding fors goedkoper doen worden en zal u de mogelijkheid geven om van uw prosumententarief af te geraken.
Persoonlijk ben ik ook niet voor de solaredge oplossing omdat
(1) ze u beperkt in toekomstige keuzes indien bvb de wetgeving verandert. Solaredge is werkelijk een rigide oplossing om uw zonneopbrengsten aan te passen als u bvb een batterijsysteem conform aan de Belgische wet wil aansluiten en u de opbrengsten die buitenshuis gaan, moeten beperken met de zonnepanelen tot 60% van de MPP productie. Het kan wel met Solaredge, maar zal dan (enkel in dit geval) de duurste oplossing zijn op de markt.
(2) eenmaal als je met zo'n Solaredge systeem vertrokken bent, bestaan er maar weinig alternatieven meer bij vervanging van 1 element uit uw zonnesysteem of bij uitbreiding van uw zonnesysteem. Je hangt volledig vast aan dit systeem, tenzij je de kost zal doen om alles te vervangen, inclusief bekabeling want deze is volledig verschillend van alle andere solarsystemen.
Ik ben geen verkoper, heb wel tot mijn grote tevredenheid al meer dan 10 jaar zonnepanelen en heb nog steeds mijn eerste SMA omvormer. Maar voor de uitbreiding van mijn installatie in 2020, heb ik wat rondgeneusd in de systemen en de toekomstperspectieven. Daarmee dit "rare" antwoord.
In ieder geval zet uw zoektocht verder en zoek voor u de juiste en de beste oplossing. Deze is niet noodzakelijk de beste oplossing "voor de verkoper" of de oplossing die ik voordraag, maar je moet wel met kennis van zaken keuzes maken.