2

oud huis (33jaar) renoveren

Philippe1983
Philippe1983
#Bouwpartners · 5 jaren geleden

forum collega's 

Wij zijn van plan een ouder huis op te kopen en volledig te renoveren binnenin.

M.A.W chape uitbreken om vloerverwarming te kunnen voorrzien en nieuwe chape hiervoor rekenen we op een goeie 10 000€

Nieuwe electriciteit 8000€

Nieuwe sanitaire leidingen 8000€

Nieuwe ramen in PVC 25000€

Nieuwe dorpels voor de ramen 2000 €

Extra Isolatie 5000 € (dak/muren injecteren)

Gondwerken tuin 5000€ aanvoeren nieuwe verse grond en recht trekken

Keuken en badkamer wordt gezet door mijn schoonvader die keuken zet en maatkasten dus hiervoor rekenen we een goeie 10000€ aan materiaal

kortom we hebben een goeie 100 000€ om een woning van 250 m2 te verbouwen 

we weten we waarschijnlijk niet alles kunnen doen maar lijkt dit haalbaar? 

Graag reacties van mensen die ook al verbouwd hebben?

alvast bedankt 

mvg

PH

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

bouwtechnische totaalrenovatie heb je aardig ingedeeld in de te verwachten onkostenposten. (ventilatiesysteem heb je wel vergeten).
Hopelijk heb je met een werken aan 40 euro per uur gerekend en dat kan aardig oplopen!  tenzij je bijna alles zelf doet. Zelf erfde ik een villa van 1935, dus dezelfde werken zijn nodig. Drievoudig glas en spouwisolatie moest ik laten doen, de rest doe ik zelf. ik begrijp dus jouw verhaal!

vloerverwarming is in. bij nieuwbouw. Of je het ermee warm krijgt in een nageïsoleerde woning kan alleen een energiedeskundige architect voor je berekenen. Want al ga je vloer en glas en dak en muren een beetje isoleren, je hebt geen idee van recente bouwnormen qua isolatie om vloerverwarming mogelijk te maken. Want als uw energieverliezen te hoog blijken, haal je dit met een verwarmde vloer nooit op!
Daarvoor is in principe een warmteverliesberekening nodig met als parameters de isolatiediktes, isolatieproducten en oppervlaktes van dak, muren, glas, vloer.

aan uw kostenraming zie ik dat je isolatie zwaar onderschat. ook je dorpels gaan veel meer kosten. En als je zelf electriciteits- en sanitaire leidingen trekt, eventueel met hulp van doehetzelffirma's die u knowhow en juiste hoeveelheid materialen leveren, heb je nog overschot met 2000+2000 daarvoor te budgetteren. En zit nou niet meteen  de tuin  mee te rekenen, want wie zoveel zelf doet aan een huis kan een tuin heel gemakkellijk zelf doen.  je kan beter wat je hiermee bespaart op sanitaire en elec leidingen en tuin dit geld in extra isolatie investeren. Dit verdien je zo terug door kleine energierekening, onbetaalbaar verhoogd leefcomfort en een gasketel/warmtepomp van klein vermogen
Zelf had ik een verwaarloosde tuin van +200m², niet eens groene vingers, maar die kreeg ik in mijn eentje goed door geduld en inspanning en zonder kosten. 200euro voor zaad en kompost misschien. een oude bodem kan je namelijk gemakkellihjk nieuw leven in blazen door groenbemesters te zaaien. Of in elk plantgat een hoop compost mee te draaien. Compost is uiterst voordelig te krijgen bij de containerparken.
Voor mijn eigen huis moest ik nieuwe zekeringenkast aanschaffen (1935!) en 100m voorbedrade elec.buis. samen max.500euro.
ook voor sanitair heb je voor 500 heel wat meter leiding

DE GROTE VRAAG NU .IS DIT HAALBAAR ?
1. financieel:  met 100000 als budget achter de hand heel zeker. ik doe het met de helft!
2. tijds"budget":   Alleen ben je zeker 2 of 3 jaar bezig, misschien meer als je weinig vrije tijd kan investeren en een zware voltijdse job hebt. Nieuwbouw duurt ook wel een jaar hoor, met WEL voltijds en SNELLE professionals aan het werk en de ene aannemer die de andere netjes opvolgt. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Op 25 januari 2025 gaat bouwbeurs Wonen van start. De Nekkerhal in Mechelen is dan dé plek voor iedereen die op zoek is naar bouwinformatie en inspiratie.

Lees meer

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Op 1 februari opent Bouwbeurs Roeselare opnieuw de deuren. Dankzij Livios kan je gratis naar de beurs.

Lees meer

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Aannemers werken soms aan een uurtarief in de plaats van een vast bedrag. Met deze tips vermijd je discussies over het aantal gepresteerde uren.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag