Kan je bouwland dat in woongebied ligt opsplitsen zonder verkavelingsvergunning?

2

Kan je bouwland dat in woongebied ligt opsplitsen zonder verkavelingsvergunning?

Robvdh
Robvdh
#Regelgeving · 5 jaren geleden

Mijn woning is in1972 op +/- 3 are bouwgrond gebouwd.

In 2004 kocht ik achteraan een  perceel landbouwgrond van +/- 6 are bij.

Ondertussen is sinds 2013 het perceel woongebied en noemt het perceel op mijn kadastrale legger bouwland. Achteraan het perceel ligt een servitude weg eigendom van de tegenover liggende percelen (dus niet mijn eigendom en ik mag deze weg in principe niet gebruiken).

De gemeente heeft in 2013 de definitieve rooilijn op deze  servitude weg vastgelegd zodat er een verharde weg kan aangelegd worden door bijvoorbeeld een projectontwikkelaar.

Nu zou ik mijn huis willen verkopen en van het achterliggend perceel +/- 3 are willen afsplitsen zodat ik, eventueel later als de verharde weg wordt aangelegd, deze 3 are zou kunnen verkopen als bouwgrond.

Deze 3 are geeft geen enkele meerwaarde als ik mijn huis verkoop met deze 3 are inbegrepen.

Nu zegt de notaris dat ik dit stuk niet kan opsplitsen zonder een verkavelingsvergunning.

Maar  om een verkavelingsvergunning te bekomen zegt de gemeente  dat er een verharde weg moet liggen wat voor mij onmogelijk is.

Ondertussen heeft er een projectontwikkelaar serieuze belangstelling in deze grond. Hij wil ook de aanpalende stukken bouwland opkopen, een verharde weg en de nutsvoorzieningen aanleggen en dan een verkavelingsvergunning aanvragen.

Maar ik wil mijn huis  in het voorjaar te verkopen maar ik zit vast omdat ik de mijn perceel niet kan opsplitsen.

Weet iemand hiervoor een oplossing ?

Alvast bedankt voor jullie mening.

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Het enige dat je kan doen is het destijds aangekochte perceel landbouwgrond terug afsplitsen. Maar dan zit je met een perceel grond zonder uitweg. En aangezien je dit zelf gecreerd hebt kun je ook niet terugvallen op een recht van doorgang voor ingesloten percelen. Naar de toekomst toe kan je in het beste geval het perceel verkopen aan de projectontwikkelaar maar aan een prijs in overeenstemming met zijn aankoopprijs van de overige gronden. Maar hij weet ook dat je het aan niemand anders kan verkopen dan de aanpalende eigenaars doordat het geen uitweg heeft.

Anderzijds moet je je ook geen illusies maken dat je gratis kan profiteren van de investeringen die de projectontwikkelaar doet. Hij zal de aanleg van de wegenis moeten financieren, de nutsleidingen zoals elektriciteit, gas, water, telefonie en tv-distributie. Ook de riolering en openbare verlichting en andere voorzieningen van openbaar nut. 

Dus om de idee om later het perceel om te zetten naar bouwgrond zal u langs de promotor moeten gaan.

Best kan u nu met de ontwikkelaar dit eens bespreken en is hij misschien bereid om het perceel mee op te nemen in zijn project. Maar denk niet dat dit aan de prijs van bouwgrond zal zijn. 

Vergeet ook niet dat het huidige pand minder waard zal zijn.

Misschien kan u een perceel bouwgrond verwerven maar dan zal u evenredig moeten bijdragen in de kosten van het project.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Hoe herken je asbest in huis? En hoe verwijder je het? "Van 1 asbestvezel in je longen kan je al ziek worden"

Hoe herken je asbest in huis? En hoe verwijder je het? "Van 1 asbestvezel in je longen kan je al ziek worden"

Dateert jouw woning van voor 2001? Dan is de kans groot dat er asbest in zit. Maar hoe weet je dat zeker? En mag je het verwijderen? OVAM weet raad.

Lees meer

Minister Jambon voorziet een tussenoplossing voor btw op sloop en heropbouw

Minister Jambon voorziet een tussenoplossing voor btw op sloop en heropbouw

Minister Jambon voorziet een oplossing voor btw op sloop en heropbouw. Geen tijdelijke btw-verhoging, maar een administratieve tolerantie van 6%.

Lees meer

Btw op sloop en heropbouw voor projecten permanent verlaagd naar 6%

Btw op sloop en heropbouw voor projecten permanent verlaagd naar 6%

De regering hervormt de btw op sloop en heropbouw. Vanaf 1 juli 2025 betaal je 6% btw als je koopt via een projectontwikkelaar of sleutel-op-de-deur.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag