6

Afwerking Kelder

DirkVM
DirkVM
#Wanden en plafond · 5 jaren geleden

Onze toekomstige nieuwbouw zal volledig worden onderkelderd met een gegoten betonkelder.

Deze kelder komt binnen het beschermde volume en zal als extra leefruimte worden gebruikt.

Aldus word deze volledig geisoleerd ,verwarmd en geventileerd met ventilatie Type D

De afwerking van de wanden en plafonds zou ik doen met gyproc.

Kan ik de gyproc  zonder later problemen te krijgen gewoon verlijmen op de wanden met bvb easyfix schuim of toch best een houten of metalstud onderconstructie voorzien.

Alvast bedabkt

Alle reacties

0
el cosimo
el cosimo
0 5 Verbouwer
5 jaren geleden

Je kan gyproc lijmen op de muur met bv kleefgips. Ondergrond moet dan wel vlak zijn en niet vochtig. Via google vind je wel info genoeg daarover.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Heeft u al de omgevingsvergunning bekomen? Bekijk ook eens de voorwaarden waaraan een lokaal voor bewoning moet voldoen. Vermoedelijk zal men opwerpen dat er geen vensters zijn of kortweg geen daglicht. Misschien doet u er beter aan op de plannen deze ruimtes te benoemen als bergruimte.

Wat zegt uw epb verslaggever ivm de isolatie van de wanden en de vloer? Vermoedelijk zal u de buitenwanden in beton eerst moeten voorzien van 10 tot 12cm pur isolatie en ook de vloer.

0
DirkVM
DirkVM
0 4 Bouwer
5 jaren geleden

Hugo 

alvast bedankt voor uw antwoord.

de omgevingsvergunning is in behandeling.

Op het plan is de kelder inderdaad voorzien als bergruimte.

muren en vloeren van de kelder worden

met 10 cm pir geïsoleerd als ik mij niet vergis.

ventilatie D is voorzien 

Tevens komt er op het gelijkvloers een beloopbare glasplaat over de ganse breedte van de woning vlak tegen de ramen.

Heb ondertussen ook beslist van tegen de gegoten wanden van de kelder een metalstud voorzetwand te voorzien met eventueel ook nog een dampscherm.

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
5 jaren geleden

Ik veronderstel dat de kelderisolatie volledig aan de buitenkant zal aangebracht worden. Onder de vloer voor het storten van de betonplaat en aan de buitenkant van de betonwanden na verharding en vooraleer de grond rondom terug wordt aangevuld.

Het heeft dan ook geen zin om aan de binnenkant een dampscherm aan te brengen, de betonkelder is op zich een dampscherm.

0
DirkVM
DirkVM
0 4 Bouwer
5 jaren geleden

Charel 

De kelderwanden worden inderdaad langs buiten geïsoleerd.

Aangezien het naar uitvoering toe veel makkelijker is en de eventuele koudebrug op een diepte van ongeveer 3 m te verwaarlozen is wordt de keldervloer langs binnen geïsoleerd. 

En wat het dampscherm betreft had ik het zo nog niet bekeken dat de kelderwand fungeert als dampscherm.

Tegen te gegoten wanden zal ik dus een voorzetwand plaatsen.

Tegen de gemetste binnenmuren breng ik de gyproc aan met lijmschuim. 

bedankt

Dirk 

Spanplafonds plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Spanplafonds plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat een spanplafond installeren door ervaren professionals. Vergelijk gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen
Vraag gratis offertes aan voor het plaatsen van gipsplaten

Vraag gratis offertes aan voor het plaatsen van gipsplaten

Ontvang gratis en zonder verplichtingen offertes van experts voor jouw gipsplatenproject.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wil je een kader, lamp, toilet of wandmeubel ophangen? Zo doe je dat correct!

Wil je een kader, lamp, toilet of wandmeubel ophangen? Zo doe je dat correct!

Wil je een kader, schilderij of hanglamp ophangen? Hoe doe je dat dan correct? We maken je wegwijs in de wereld van pluggen, kleefhaken, …

Lees meer

Trendkleur 2025: geel verovert het interieur

Trendkleur 2025: geel verovert het interieur

De kleur geel verovert in 2025 onze interieurs. Door de kleur juist te combineren tover je je woonkamer om tot een warme cocon.

Lees meer

Gipskarton plaatsen: eerste hulp bij renovatie

Gipskarton plaatsen: eerste hulp bij renovatie

Gebruik gipskarton bij een renovatie. Dit materiaal biedt je een waaier aan mogelijkheden, van je living tot en met het kleinste kamertje.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag