29

erfgoed + muurstrips

Jakobijn
Jakobijn
#Isolatie · 5 jaren geleden

Hallo,

Onze woning is opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed.
Door een resem aan nadelen voor binnenisolatie willen we toch aan de buitenkant isoleren mits gebruik van muurstrips en/of nieuwe parament.
Het advies van erfgoed is hier negatief. Zij willen enkel toestaan de gevel de restaureren en wij moeten onze plan maar trekken aan de binnenkant.
Aanvankelijk moet het straatbeeld behouden blijven. Maar ik stel me de vraag of dit gewoon niet te kopiëren valt met effectief een nieuwe gevelsteen of muurstrips.

Iemand van jullie hier ervaring mee?

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
5 jaren geleden

Tja Keon, naargelang het jou past kom je hier vaak aandraven met Finse, dan weer Duitse en dan weer Oostenrijkse praktijkstudies.

Wat moeten we daarmee ? Zelf ook een groot aantal studies gaan opzoeken op het net waaruit dan weer andere resultaten naar voor komen ? Dat gaat hoor !

In dit geval kunnen we ook gewoon het gezond verstand gebruiken, al is enige praktijkervaring ook een voordeel.

In ieder geval zal jij met jouw gezond verstand toch ook moeten toegeven dat bij het verwarmen van een massieve buitenmuur zonder isolatie aan de buitenkant er veel warmte zal verloren gaan naar buiten toe.

Want nogmaals: hoe warmer je de muur maakt, hoe groter het temperatuurverschil met de buitenomgeving, hoe groter de Delta T dus en hoe groter het warmteverlies.

Wat de balkkoppen betreft: als die al last zouden krijgen van vocht vanaf de buitenkant van de muur dan zou dat vroeger ook al geweest zijn en dan is dat een teken dat de muur niet in orde is en dat je daar iets aan moet doen.

Bij uitdikken van een muur van bijvoorbeeld 20 cm met capillaire isolatiematerialen van bijvoorbeeld 8 cm en met een capillaire verbinding dan kan je die muur van 28 cm qua waterdamptransport vergelijken met een massieve bakstenen muur van 28 cm. Het enige verschil is dan dat deze veel beter zal isoleren.

Verder: ventileren of niet zou je eigenlijk niet in vraag moeten stellen, dat moet je sowieso op één of andere manier.

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
5 jaren geleden

.

0
Charel
Charel
5 jaren geleden

Keon, je doet nu alsof je die muur gratis kunt opwarmen via een gasgestookte condensatieketel. Mij lijkt dat niet te getuigen van gezond verstand. Alle warmte vanuit die ketel zal door gas zijn opgewekt en zal je moeten betalen.

En moest het zo zijn dat er gratis warmte bestaat dan kan je die beter toevoegen aan de binnenruimt ipv ze langs de buitenmuur te laten verdwijnen naar de buitenomgeving.

0
Keon
Keon
5 jaren geleden

.

0
Charel
Charel
5 jaren geleden

Ik denk dat we hier beter stoppen met het misbruiken van dit topic.

Als je werkelijk denkt dat je zonder enige energiekost of zonder warmteverlies een massieve buitenmuur kunt verwarmen met restwarmte uit een condensatieketel, dan kan je daar beter een ander topic voor opstarten.

Maar dan zou ik om te beginnen een werkingsschema voorleggen waaruit blijkt dat je uit een condensatieketel nog meer warmte kan halen dan nu al het geval is, en dat die extra warmte voldoende is om de buitenmuren te verwarmen en het extra warmteverlies hierdoor ook te compenseren. Zonder dat zou het een welles/nietes discussie worden.

Fabrikanten van condensatieketels en verwarmingssystemen zullen zeker geinteresseerd zijn.

0
Keon
Keon
5 jaren geleden

.

0
Charel
Charel
5 jaren geleden

Of je nu verwarmt met radiatoren of niet, of de zolder zus of zo is geisoleerd, dat maakt allemaal geen verschil voor het warmte- en geldverlies door het opwarmen van een massieve buitenmuur. De warmte blijft even vrolijk naar buiten verdwijnen.

Je bent nu elders mogelijke energiebesparingen aan het zoeken ter compensatie van een verspilling via de buitenmuren??

De kostprijs van het vervangen van rottende balken moet je er ook niet bijsleuren, het is niet of warmteverliezende muurverwarming of rotte balken. Je moet natuurlijk beiden vermijden!

0
Keon
Keon
5 jaren geleden

.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Download gratis onze gids voor isolatie

Download gratis onze gids voor isolatie

Ontdek hoe je jouw woning warm, comfortabel en duurzaam maakt. Inclusief handige checklists voor een probleemloze isolatieklus!

Download nu gratis jouw isolatiegids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Welke premies zijn er voor dak-, vloer- en muurisolatie? Een overzicht van de isolatiepremies per gewest

Welke premies zijn er voor dak-, vloer- en muurisolatie? Een overzicht van de isolatiepremies per gewest

Je dak, vloer of muren isoleren? We geven je een compleet overzicht van de isolatiepremies in Vlaanderen, Wallonië en Brussel.

Lees meer

Vloerisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, geschikte materialen en prijs

Vloerisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, geschikte materialen en prijs

Naast dak- en muurisolatie is vloerisolatie een goede manier om warmteverlies te voorkomen. Ontdek meer over de plaatsing, materialen en prijs.

Lees meer

Isoleren: prijs, premies, materialen en plaatsing

Isoleren: prijs, premies, materialen en plaatsing

Ga je isoleren? Ontdek de prijzen, premies en de materialen. Maar ook: hoe dik moet je isoleren en hoe moet je dak, vloer en (spouw)muren isoleren?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag