22

draai-kip raam

ChrisD
ChrisD
#Ramen en deuren · 5 jaren geleden

Beste, een tijd geleden hebben we enkele ramen compleet laten vervangen door PVC ramen. Toen de aannemer het eerste raam in we woonkamer had vervangen, vond ik het echt prachtig en handig. Het raam is tot op de grond. We hadden een kip raam gevraagd, maar hij plaatste een draai-kip raam. Het was echt handig, omdat je via deze weg naar de zij-terras kon. Toen de aannemer echter het tweede raam kwam steken, enkele weken later, heeft hij een kleine vijf minuten gewerkt aan het eerste raam. Ikzelf was niet thuis op dit ogenblik. Toen ik thuis kwam, na het werk, merkte ik dat het eerste draai-kip raam was gewijzigd, en dat het enkel nog kon kippen. Toen ik uitleg vroeg aan de aannemer, zei hij dat ik me vergiste, en dat het nnoit een draai-kip raam was geweest, terwijl ik er zeker van ben, omdat ik er nog gebruik heb van gemaakt. Enfin, hij zei me ook dat ik enkel een kip raam had gevraagd en dat een aanpassing veel werk zou zijn en ons een dikken vijfhonderd euro zou kosten, terwijl hij er in amper enkele minuten de draaifunctie had verhinderd. Weet iendamd hoe ik van dit raam terug een draai-kip kan van maken, zoals eerst het geval was? Ik ben echter niet van plan om deze oplichter vijhonderd euro toe te stoppen om terug drie minuten werk te verichten ...

Alle reacties

0
StaalBouw
StaalBouw
28 203 Andere particulier
5 jaren geleden

google anders eens op "draaiblokkering ontgrendelen" voor tips

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Sommige fabrikanten van draai- kiep sluitmechanisme hebben de optie om draai te blokkeren. Bij andere moet je truken toepassen.

Als de deurkruk in stand "draai" staat dus horizontaal, kan je het raam bovenaan aan de krukzijde enkele mm openen, maw het lijkt daar niet vergrendeld te zijn, terwijl het onderaan het venster nog stevig vergrendeld is?

Normaal tracht een fabrikant zijn logo of merknaam ergens zichtbaar aan te brengen. Kijk nog eens met een vergrootglas op het sluitmechanisme van een opendraaiend venster. Het zou gemakkelijker zijn om een oplossing te vinden als de fabrikant gekend is.

0
ChrisD
ChrisD
0 6 Andere particulier
5 jaren geleden

Beste mensen allemaal. Alvast van harte bedankt voor al jullie hulp. Intussen is het probleem opgelost. Een "verre" buur heeft zijn gedachten erop gezet en heeft het slotje met sleuteltje verwijderd. Hierdoor kan het raam terug kippen EN opendraaien. Ik heb de man direct vijftig euro gegeven (een tiende van wat de aannemer vroeg), maar de man wou enkel een pintje ... De aannemer heeft intussen ook terug gebeld om de andere ramen te komen opmeten. Ik heb hem vriendelijk, doch kordaat de deur gewezen. 

Nogmaals aan iedereen bedankt die geageerde.

0
Charel
Charel
932 5450 Andere professioneel
5 jaren geleden

Altijd goed om zulk vervolg te mogen lezen. Bedankt !

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
5 jaren geleden

enkel een pintje ... De aannemer heeft intussen ook terug gebeld om de andere ramen te komen opmeten. Ik heb hem vriendelijk, doch kordaat de deur gewezen. 

En je had niets ondertekend bij hem?

0
ChrisD
ChrisD
0 6 Andere particulier
5 jaren geleden

Het pintje was voor de gepensioneerde man die het in orde heeft gebracht. Wat betreft aannemers, als ik een werk laat uitvoeren door een "onbekende" aannemer, dan teken ik nooit voor een volledig project. Ze mogen eerst kun kunnen bewijzen en hun betrouwbaarheid. Als je tekend voor een totaal-project, vragen ze meestalk ook een voorschot van 30 procent op het totaal. Als het dan mis gaat, ben je al direct een hele hoop geld kwijt. Dus in dit concreet geval nu, was modeling afgesproken dat hij alle ramen en deurn mocht vervangen. Hij was dus begonnen met de eerste twee ramen, waarvoor ook was getekend. De andere 11 zouden worden getekend in de volgende drie aannemingen, dus totaal project in vier delen. Spijtig voor hem, maar door zijn vrekigheid en hebzucht, mag nu een andere aannemer zijn kans wagen. Met onze terrassen heb ik net hetzelfde gedaan. Oprit, zijterras en achter terras laten aanleggen in drie verschillende aannemingen door dezelfde aannemer. Redeneer zo, als ze  weten dat er nog werk volgt, dan zijn ze schappelijker in prijs en doen ze beter hun best qua afwerking om de andere werken zeker ook te kunnen krijgen.

0
Kwakkel
Kwakkel
3 35 Bouwer
5 jaren geleden

Dus, jij bestelt een kip-raam. Aannemer plaatst een draai/kip-raam, waar jij gebruik van maakt.

Vervolgens, door een simpele handeling, wordt het draaien geblokkeerd door de aannemer.

Dan ga jij op het internet en bij vrienden/kenissen/buren op zoek om het raam terug te laten open draaien.

En dan beschuldig jij de aannemer van 'vrekkigheid' en 'hebzucht'?

Had je niet beter een draai/kip raam besteld ipv vrekkig te zijn en enkel een kip-raam te bestellen? Of had je de beste man niet gewoon zijn gevraagde vergoeding betaald ipv hebzuchtig te zijn?

0
Charel
Charel
932 5450 Andere professioneel
5 jaren geleden

Het frappante was hier dat er een draaikip raam was geplaatst. Of dat nu besteld was of niet doet niet terzake.

Maar de plaatser heeft achteraf zijn fout ingezien. Hij had dit eerlijk kunnen aankaarten en misschien nog een tegemoetkoming kunnen krijgen voor wat hij fout had gedaan. Hij had het ook kunnen laten zoals het was, de schade was voor hem toch onomkeerbaar. Maar neen, hij heeft er voor gekozen om zonder medeweten of overleg dat raam te saboteren om op die manier te proberen om zijn eigen fout dubbel en dik te laten betalen door de opdrachtgever.

Netjes is anders !

0
Kwakkel
Kwakkel
3 35 Bouwer
5 jaren geleden

Het ligt wellicht aan mij, maar TS kreeg toch precies waarvoor hij betaalde (NA de aanpassing)? TS heeft dus nergens verlies geleden - behalve eventueel dat hij nu beseft dat hij beter een draai/kip had besteld, want dat was toch wel erg handig!

Wat als de aannemer nu een raam van een andere werf had geïnstalleerd, dit opmerkt en vervolgens omwisselt? Of had hij het raam dan maar gewoon moeten laten steken?

Nu, TS heeft het anders opgelost. Mij maakt het uiteindelijk echt niet uit. Maar ik vind het wat ver gaan om de aannemer vrekkig en hebzuchtig te noemen in dit geval.

0
StaalBouw
StaalBouw
28 203 Andere particulier
5 jaren geleden

Ik sluit me volledig aan bij Charel.

Een aannemer met enig zelfrespect en eerbied voor zijn stiel geeft in dit geval zijn eigen vergissing/fout gewoon toe met de vraag aan de bouwheer of hij het draai/kip-mechanisme mocht laten of niet.

Het heimelijk, bewust saboteren van de draai-functie om er daarna nog wat extra's aan te verdienen is not done.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Download gratis onze gids over ramen en deuren

Download gratis onze gids over ramen en deuren

Alles wat je moet weten over energiezuinig, veilig en esthetisch buitenschrijnwerk. Inclusief handige checklists voor de perfecte keuze!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Soorten rolluiken: welk matcht met jouw woning?

Soorten rolluiken: welk matcht met jouw woning?

Er zijn meer soorten rolluiken op de markt dan je denkt. Welke uitvoering past het best bij jouw woning? Een inbouw-, opbouw- of voorzetrolluik?

Lees meer

Hoe zorg je voor een inbraakveilige woning?

Hoe zorg je voor een inbraakveilige woning?

Wist je dat er in België meer dan 140 inbraken per dag worden gepleegd? Met deze vijf tips maak je je woning inbraakveilig.

Lees meer

De charme van houten ramen: ontdek alle voor- en nadelen

De charme van houten ramen: ontdek alle voor- en nadelen

Hou je van de natuurlijke uitstraling van houten ramen? Ontdek welke houtsoorten duurzaam zijn en onderhoudstips voor een lange levensduur.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag