@ Hugo C.
1. De door u gemelde studie is mij onbekend en kan ik ook niet terugvinden. Je mag steeds een link delen via dit forum.
2. In de Europese Energie analyse (https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/indicators/primary-energy-consumption-by-fuel-7/assessment) kan u zelf zien dat tussen 2005 en 2017 men in Europa 9% minder energie (met alle soorten energiebronnen, de volledige mix) heeft verbruikt.
3. Volgens de VREG (https://www.vreg.be/nl/evolutie-energieverbruik) is het energieverbruik elektriciteit in Vlaanderen ook fors gedaald tussen 2009 en 2018. Het "" is van 11.372.169,11 MWh in 2009 naar 8.857.533,22 MWh in 2018. De trent zet zich verder ondanks dat er meer verbruikers van het door u gewraakte type (warmtepompen, elektrische voertuigen, zonneboilers, ...) worden geïnstalleerd en gebruikt. Dezelfde evolutie in elektrisch en in primair energieverbruik (https://bestat.statbel.fgov.be/bestat/crosstable.xhtml?view=e8ce66e8-d75f-4dae-b0d9-b7720dd96be0) is ook merkbaar in de industrie en in de dienstverlenende sector. Deze evolutie strookt helemaal niet met het "fake" beeld dat u heeft en dat u hier ophangt.
4. De evolutie van de elektrische en warmte energieproductie is niet meer deze van de 20ste eeuwse mentaliteit van centrale productie, maar van een nieuwe energie omgeving met lokale en gediversifiëerde productie gecombineerd met buffering en energiebesparingen door beter energiemanagement (isolatie, tijdsgebonden verbruik, ...). Hierdoor en door het minder verbruik (zie boven en in schema in bijlage) zal er ondermeer minder en minder sprake zijn van congestie bij de verdeling in volledige tegenstelling met uw (misleidende) communicatie en denkwijze.
5. De overheden stimuleren meer en meer energiebesparingen, eigen productie en eigen opslag voor elektriciteit, warmte en (bio)gassen. Deze vormen van eigen energie productie/besparingen zijn veel goedkoper voor de gebruiker en de bvb elektriciteitsprijs blijft enkel nog een referentie en wordt enkel nog gebruikt voor een deel van het eigenverbruik dat niet zelf wordt geproduceerd. Bvb ik kan met zonnepanelen en een 6 kWh batterij (is voldoende om mijn intern verbruik te stabiliseren gedurende 24u en 9 maanden per jaar) 2 keer zoveel elektriciteit produceren dan mijn eigenverbruik. Hierdoor kan ik 80% van mijn eigenverbruik wonen en mobiliteit in zelfconsumptie van mijn zonnepanelen + interne batterij voorzien, zonder tussenkomst van het netwerk of enig andere vorm van energieproductie. Ik heb wel voor 20% van mijn energie nog een externe productie en extern energietransport nodig.
Op deze manier stimuleren (of zouden moeten) de overheden het gebruik van de juiste energie, waaronder elektriciteit en warmte, maar kan ook de productie van biogas zijn bij landbouwers, afvalverwerkingsinstallaties, ... aan de orde. Veel nieuwe energie opwekkers zijn complementair, bvb er is meestal (98%) wind wanneer er geen zon is en omgekeerd.
6. Uw regeltje van 3 als bewijsvoering voor warmteproductie met aardgas t.o.v. met warmtepomp, gaat niet op. Het is maar 30% van de elektrische energie die aan u geleverd wordt, die vandaag nog afkomstig is uit omzetting/verbranding van aardgas. En dit zal in de komende 10 jaar nog verminderen. Daardoor zal een warmtepomp steeds minder CO2 en minder milieuschadelijke stoffen uitstoten dan een performante gascondenstieketel die in ideale omstandigheden tot 97% maximaal rendement kan halen uitde aangeleverde energie uit aardgas.
Meer en meer elektrische energie zal door u zelf geproduceerd worden of lokaal aangekocht worden in uw gemeenschap waar deze wordt aangemaakt uit zon en wind. Dit zal niet alleen de kernenergieproductie kunnen vervangen, maar de combinatie met energieopslag zal ook de nood naar punctuele elektrische energieproductie met gas doen verminderen. Deze evolutie is mogelijk omdat energieopslag bij u thuis en lokaal (wijk, gemeente,...) deel zal uitmaken van het distributiesysteem (interne huisnet, openbare laagspanningsnet, Grid, ...).
Ook een verschil met eigen gasverbranding en centrale gasverbranding (elektriciteitscentrales bvb) is dat de centrale gasverbranding ook de milieuschadelijke stoffen die vrijkomen met verbranding van fossiel gas, ook worden gereduceerd en gefilterd. Deze specifieke kost (sinds 2005) en de aankomende kost om CO2 af te vangen of er een vervangende belasting voor te betalen (CO2 taks), rekent u niet mee in uw regeltje van 3 met de kost verbranding van uw fossiel aardgas omdat u er vandaag nog geen verplichting voor heeft om dit te realiseren. Dit is vandaag een maatschappelijke kost die u negeert.