3

Ventilatiesysteem C+

wackowizzard
wackowizzard
#Ventilatie · 5 jaren geleden

Ik zoek een ventilatiesysteem C+ (mechanische vraaggestuurde afvoer) om volgende kamers te ventileren : badkamer 1 (23m3), badkamer 2 (23m3), berging (19m3), eventueel keuken.
De centrale unit zal waarschijnlijk in de berging worden geplaatst.
Eventueel mogelijkheid om samen te werken met decentrale unit in het toilet (niet bereikbaar met centrale unit).

Volgende systemen wekken mijn interesse: 

De vragen waar ik vooral mee zit :
- zijn er sensoren om het niveau voor CO2 (badkamers, keuken), VOC / geurtjes (toilet) en vochtigheid (badkamers) op te meten ? 
- zitten deze sensoren in het toestel zelf of zijn deze per kamer te installeren ?
- aansluitbaar op het thuisnetwerk ? Bekabeld of Wi-FI ?
- compatibiliteit met smart home platform (Home Assistant) om samen te werken met centrale unit en eventueel aan te sturen (via API)
- het uitlezen van waardes (gebruik makende van een API) zoals niveau van vochtigheid, CO2 per kamer (via smart home platform / API)
- huidige status van het toestel zoals air flow rate of RPM waarde per kamer (via smart home platform / API)
- melden van elke storing (via smart home platform / API)

- wat is het geluidsniveau van de unit ? Het is belangrijk dat deze een zeer stille werking heeft.
- wat is het geluidsniveau in de kamers die worden geventileerd ? Het is belangrijk dat deze een zeer stille werking heeft.
- wat is het energieverbruik?

Kan u advies geven of deze systemen aanbieden wat ik zoek en welk systeem de beste ervaring zal opleveren ?
Ervaringen met bovenstaande systemen zijn steeds welkom!

Bedankt

Wesley

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
5 jaren geleden

Je maakt volgens mij een denkfout ivm ventilatie.

Je moet niet enkel de badkamers , de wc's , de keuken en de berging ventileren, je moet de gehele woning ventileren.

De eerstgenoemde plaatsen zijn enkel de plaatsen waar een bepaalde hoeveelheid lucht wordt afgevoerd. In de rest van de woning moet uiteraard evenveel lucht worden toegevoerd.

Bij een systeem C gebeurt die toevoer typisch met onverwarmde, ongefilterde buitenlucht die je via raamroosters binnen moet laten komen. Bij een systeem D gebeurt die toevoer met voorverwarmde gefilterde lucht via toevoerventielen.

Sowieso moet er evenveel verse buitenlucht binnenkomen in de leefruimtes als er via de natte en ruikende ruimte's wordt afgevoerd.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Een ventilatiesysteem C met of zonder plus heeft toch een groot nadeel. Voor de aanvoer van buitenlucht worden in de ramen specifieke ventilatieroosters voorzien. Vooral in de winter zal een koude buitenlucht worden aangezogen in de living en andere kamers via het rooster dat in de ramen is voorzien. Dit geeft een heel oncomfortabel gevoel . Ook de bediening van de roosters laat soms te wensen over, het mechanisme defect, of een minder goede sluiting . De ventilatieroosters kunnen ook storend zijn op het vlak van geluidsisolatie dat merkelijk lager ligt dan de dubbele of 3-voudige beglazing.

Zoals Charel reeds opmerkte biedt een ventilatiesysteem type D heel wat voordelen met als belangrijkste de warmterecuperatie van de afgezogen binnenlucht.

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

In de kijker: nieuw ventilatiesysteem C voor renovaties

In de kijker: nieuw ventilatiesysteem C voor renovaties

Ontdek de innovatieve DUCO ventilatiesystemen C die zorgen voor energiezuinige luchtverversing tijdens renovaties.

Lees meer

Een goede luchtvochtigheid in huis: tips tegen droge of vochtige lucht

Een goede luchtvochtigheid in huis: tips tegen droge of vochtige lucht

Is de lucht in jouw huis te droog of te vochtig? Ontdek de gevolgen en zorg voor een goede luchtvochtigheid in huis dankzij deze tips.

Lees meer

Heeft jouw woning een gezond binnenklimaat? Zo zorg je voor gezonde lucht

Heeft jouw woning een gezond binnenklimaat? Zo zorg je voor gezonde lucht

Een gezond binnenklimaat met frisse lucht is essentieel voor je gezondheid. Maar hoe herken je een gezonde woning? Ontdek het in dit artikel.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag