de afwateringsput in de garage van onze garage zit iets te hoog t.o.v. de vloer

7

de afwateringsput in de garage van onze garage zit iets te hoog t.o.v. de vloer

bob3913
bob3913
#Fundering · 5 jaren geleden

Daardoor kunnen we geen water laten afvloeien door het deksel open te leggen bij wateroverlast in de garage. Er moet al 5cm water in de garage staan willen we dit in de put kunnen laten lopen waarin dan 2 dompelpompen zitten.

Denk er nu aan om rondom de waterput/deksel een afvoergootje te plaatsen op of licht onder het niveau van de vloer met een afloop naar de afwateringsput zodat het water onmiddelijk kan weglopen.

Hiervoor zouden dan echter in de funderingsplaat sleuven moeten gemaakt worden om die gootjes te plaatsen.

Vraag is dan ook of dit wel een goed idee is met betrekking tot opstijgend grondwater waar we al last van hebben (al meerdere infiltratie's gebeurt) en wat voor een soort firma kunnen we hiervoor aanspreken om alles terug droog en vrij van grondwater te krijgen

Mvg

Hoste

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
5 jaren geleden

Kan je r geen tweede vloer over plaatsen zodat de hoogtes wel goed zitten?

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
5 jaren geleden

Eerlijk gezegd begrijp ik de situatie niet goed. Gaat het over een ondergrondse garage ? Is de funderingsplaat tevens de afgewerkte vloer ? Foto's ?

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
5 jaren geleden

Als de afwateringput hoger zit dan je vloerpas is het dan niet simpeler om deze dan te verlagen ? 

Breek die put uit, verlaag het bodembed; herplaatst put , eventueel vervang je deze door een klokput, dan moet je het deksel niet meer open leggenen zorg ervoor dat de bovenkant van het putlichaam een kleine halve centimer onder de vloerpas komt. NIET GELIJK NEMEN !!!!Bij het aftrekken van water al gemerkt dat bij gelijke hoogte het water los over de put slaat.

Krijg je het putlichaam niet lager dan kan je nog altijd met de slijpschijf het lichaam verlagen met XXX cm. Je moet dan wel uw deksel aanpassen aan de nieuwe situatie.

0
bob3913
bob3913
0 4 Andere particulier
5 jaren geleden

beste,

Het gaat inderdaad om een ondergrondse garage van een appartement en de funderingsplaat is de afgewerkte vloer.

Het putlichaam verlagen zou de in & uitrit (48 woonéénheden) wellicht te lang verhinderen.

Mijn voornaamste vraag is dus, of het met zo weinig mogelijk risico mogelijk is om in de funderingsplaat te slijpen om een rooster of klokputje te plaatsen zonder al te veel gevaar voor extra opstijgend grondwater

Mvg

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/58500/img1572.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=d5622a72880aa28e23cb9e149ef95762
0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
5 jaren geleden

Naar mijn idee hoef je geen gootjes te plaatsen. Je kan een aantal V-vormige gleuven uitslijpen van enkele cm diep die allemaal naar de omtrek van het putdeksel leiden. Vanuit die V-gleuven boor je met een betonboor schuin onder het deksel door tot in de put.

Je hoeft geen schrik te hebben dat je hiermee de waterdichtheid van de vloer in gevaar brengt. Die betonvloer is gestort in waterdicht beton en is minstens 30 cm dik.

0
bob3913
bob3913
0 4 Andere particulier
5 jaren geleden

Bedankt voor de reactie' s 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag