13

Waterdicht maken of dempen oude beerput

Charle
Charle
#Fundering · 5 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Hallo,

Ik heb nog een oude beerput, gebouwd omstreeks 1957(bouwjaar woning), die niet meer gebruikt wordt sinds 1989 - bij aankoop en na verbouwing woning - omdat de afvoer van mijn WC toen rechtstreeks op de riolering werd aangesloten.

Die beerput werd dus in 1989 volledig leeggemaakt, maar die staat sindsdien geregeld vol helder (grond)water.

Ik moet dus om de X aantal maanden die put - het is als het ware een regenwaterput geworden - leegtrekken. Nu zoek ik een oplossing om die ‘beerput’ definitief waterdicht te maken of op te vullen.

Zoals onlangs bij hevig regenweer staat er na een leegtrekking de dag erna opnieuw reeds een 50-tal cm (grond)water in (???). Scheuren, barsten,...?

Kan dit zonder probleem opgelost worden wetende dat die oude beerput  zich gedeeltelijk onder de vloer van de badkamer bevindt?

Wie schakel ik best in om de situatie ter plaatse te komen bekijken en te onderzoeken? 

Graag uw reacties.

1
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
2 jaren geleden
Hetgeen wat drie jaar geleden al is gezegd door Kas. Normaal moet er een overloop aan die put zijn, dat moet je eerst al nazien. Zo niet, dan kan je altijd nog een buis leggen vanaf de put naar de dichtstbijzijnde rioleringsbuis of rioleringsputje. Heb je ondertussen ook al nagegaan hoe diep daar de grondwaterstand is ? Zie post Kris M

Alle reacties

0
Charle
Charle
0 16 Andere particulier
2 jaren geleden

Ik ga ervan uit dat de overloop destijds (1989) gebruikt is om de buis vanuit de WC in de badkamer aan te sluiten op de rioleringsbuis en dat er dus achteraf geen overloop meer geplaatst is.

Ik heb nu, zoals eerder voorgesteld door Kris M, een bovenaan afgesloten regenbuis geplaatst om te sonderen en zal het resultaat ervan systematisch opvolgen bij regenweer om te zien wat het geeft, want m.i. heeft het waterprobleem uiteindelijk toch iets te maken met de hoge grondwaterstand.

Daarom ook vind ik het voorstel van Charel om een  buis te leggen vanaf de put naar de dichtsbijzijnde rioleringbuis of rioleringsputje de meest afdoende oplossing.

N.B. Misschien is dit wel een slecht idee, maar ik had er ook al aan gedacht om de buis van de WC in de put te elimineren en de beerput alsdan weer te gebruiken als een echte beerput en die dan te laten ruimen wanneer nodig, maar ik vraag mij dan af of er geen geurhinder zal optreden buiten en/of binnen (in de badkamer).

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
2 jaren geleden

Die put wordt niet meer gebruikt.  Dat schreef je 3 jaar geleden.  Pomp m leeg en vul hem op.  Probleem opgelost.  

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag