Klacht buurman : vocht aan zijn kant waar voet schoorsteen van mijn kachel zit

7

Klacht buurman : vocht aan zijn kant waar voet schoorsteen van mijn kachel zit

Slavglot
Slavglot
#Dak · 5 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Mijn buurman toonde me vandaag waar zijn livingmuur in boebels komt door vocht. Dit is exact aan de achterkant van mijn oude gemetste schoorsteen die hogerop over gaat in een ronde buis (ongeveer zoals op foto maar bij mij lijkt de ronde buis breder en staat er geen kapje op). Die dient voor een gaskachel die staat in de achterbouw van een oud rijhuis.

Ik denk aan enkele mogelijke redenen :

Ik las ergens dat diameter afvoer niet mag veranderen. Die ronde buis die er boven uit komt, loopt zeker niet door tot beneden !

Nu heeft die kachel heel de winter niet gebrand. En het heeft nu veel gestormd en veel geregend. Zou er niet gewoon veel water in komen dat niet verdamt als de kachel niet aan ligt?

Nog iets anders? En vooral hoe simpelst zelf op te lossen?

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/58482/schoorsteen-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=3c8c4760ccb4a935193da7d77ac6c274
1
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Vermoedelijk zal het inderdaad een buis zijn in asbest-cement. De beste oplossing is een aluminium nelsonkap op de buis plaatsen . Deze verhindert ook windinslag. Het bestaat voor verschillende diameters van buis (buitendiameter). Best bevestig je de kap met een inoxschroef zodat deze er niet kan afwaaien. In lijmen heb ik niet zoveel vertrouwen

Het is verkrijgbaar in sommige DHZ-zaken of in een sanitaire handelszaak. Kostprijs afhankelijk van de diameter schommelt rond de 60€.

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3490 Andere particulier
5 jaren geleden

Is er enkel vocht aan de schouw bij de buur of over de gehele muur?

De kachel brandde niet dus condensvocht wegens afkoelende rookgassen kan het niet zijn.

Heb jij aan uw kant van de schouw vochtproblemen? 

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Best mogelijk dat door de opening bovenaan het hemelwater langs de binnenbuiswand loopt en op het uiteinde onderaan afdruipt en op de bodem van de schoorsteen valt met de vochtproblemen tot gevolg.

Aangezien het een achterbouw is, is vermoedelijk de gemetste schouw hooguit 3 tot 5 meter hoog en loopt recht naar beneden. 

Het probleem zou je definitief kunnen verhelpen door een speciale schoorsteenkap te plaatsen, speciaal voor gastoestellen dan kan de wind er ook niet in slaan. Dit is nu wel een onveilige toestand en verhoogt het risico op CO-vergiftiging.

Vraag is wie de buis heeft geplaatst. Is het niet de oorspronkelijke eigenaar geweest van de woning van uw buur, die bij het optrekken van zijn woning ook verplicht was de schoorsteen op uw achterbouw  op te trekken? Mogelijks  een discutiepunt als uw buur begint over een schaderegeling.

Had u geen foto willen plaatsen?

0
Slavglot
Slavglot
0 14 Andere particulier
5 jaren geleden

Is bij hen een doorlopende muur. Maar schade aan hun schilderwerk (2 jaar oud) lijkt exact ter hoogte van de schoorsteen. En slechts tot 50cm van de grond. (fotos op internet van condensschade is op alle hoogtes???) Maar de schade kan er al van vorige winter ook zijn want ze zegden dat het al lang is. Met een meter zou op dat punt sterk verhoogde meetwaarden zijn. Aan onze kant nog niets opgemerkt.

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
5 jaren geleden

Je moet de kachel eens van de schouw weghalen zodat je via het schouwgat het rookkanaal kunt inspecteren.

Het zou best kunnen dat het rookkanaal onder dat schouwgat voor een groot deel gevuld is met vochtig zand, rommel en roet. Zo ja, maak dat leeg tot op de bodem en het zou kunnen dat het opgelost is.

0
Slavglot
Slavglot
0 14 Andere particulier
5 jaren geleden

Zat effectief bomvol. Heb dit toevallig geleegd vlak na nieuwjaar.

Maar toen leek dat allemaal wel droog. Daarom dat ik de link niet legde. Misschien bij veel regen dat dit een natte boel wordt en dan door de muur trekt.

Buur heeft effectief onze schouw moeten aanpassen (voordat wij huis kochten: dus ongeveer 25 jaar geleden). Wordt dus echte burenproblematiek.......

Ronde schouw zal wel een standaarddiameter hebben. Maar misschien uit asbest? Zou zo'n kapje veel kosten en eventueel er op kunnen gelijmd worden?

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Vermoedelijk zal het inderdaad een buis zijn in asbest-cement. De beste oplossing is een aluminium nelsonkap op de buis plaatsen . Deze verhindert ook windinslag. Het bestaat voor verschillende diameters van buis (buitendiameter). Best bevestig je de kap met een inoxschroef zodat deze er niet kan afwaaien. In lijmen heb ik niet zoveel vertrouwen

Het is verkrijgbaar in sommige DHZ-zaken of in een sanitaire handelszaak. Kostprijs afhankelijk van de diameter schommelt rond de 60€.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Regenwater afvoeren begint met een goede regenpijp: dit moet je weten

Regenwater afvoeren begint met een goede regenpijp: dit moet je weten

Een regenpijp voert regenwater weg van je dak. Ontdek alles over materialen, de prijs, de plaatsing en het onderhoud.

Lees meer

Welke dakgoot past bij jouw woning?

Welke dakgoot past bij jouw woning?

Ontdek welke dakgoot het beste past bij jouw woning. Van materialen, zoals aluminium en koper, tot de plaatsing, de prijs en het onderhoud.

Lees meer

Hoe asbest verwijderen? Enkele do's en don'ts

Hoe asbest verwijderen? Enkele do's en don'ts

In heel wat oude woningen zit er nog asbest. Hoe verwijder je dit kankerverwekkende materiaal zonder risico? Enkele tips om asbest te verwijderen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag