4

Warm koud dak isoleren

Frederic P
Frederic P
#Bouwpartners · 5 jaren geleden

Beste, 

Ik heb een oud huis met 2 platte daken , 1 is er geen isolatie aangebracht en het 2de ligt 30 cm eronder. Op het onderste ligt er asfalt met daarop isolatie van 5 cm . Mijn vraag is of ik aan de beneden kant extra isolatie kan aanbrengen zonder dat het extra problemen teweeg brengt.Zie foto's voor beter zicht op de situatie.

Mvg 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/58591/20200320110518.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=d8954e5090d59972cf8500128474cf85https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/58591/20200320110436.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=b46968d842421f3d835042a4f4e49b51https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/58591/20200320110447-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=05e9b061e8e571032d560fac7e3630d7

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

een dikke beloopbare (=zogenaamde drukvaste) isolatielaag aan de buitenkant aanbrengen en afwerken met EPDM-rubber of nieuwe roofing is veel eenvoudiger/probleemlozer. Zeker als uw roofing-dakafdichting al heel wat jaren oud is zal het niet zo lang duren eer u erbovenop een nieuwe afdichting moet aanbrengen en kan je beter meteen 2 vliegen in 1 klap slaan: extra isolatie + erboven nieuwe dakafdichting.

een reeds geïsoleerd dak kan je in jouw geval (5cm) niet zomaar aan binnenkant isoleren zonder optreden van condensatie. Kan enkel onder alle volgende heel heel strikte voorwaarden:
.
1.aan binnenkant onder de isolatie een  zogenaamd intelligent dampscherm (Vario van Isover ofwel een Intello van Proclima). zo'n dampscherm is namelijk vochtgestuurd en laat 's winters nauwelijks damp door, maar 's zomers gaan haar porieën meer open zodat alle vocht er weer kan uit verdampen naar binnen.
daarom moet er dan wel een wwerkend ventilatiesysteem in de woning zitten (wat een ouid huis niet heeft uiteraard)
2.dampscherm VOLLEDIG en heel SECUUR zonder kieren aanbrengen. dat betekent:
- met speciale tape afplakken van de 10cm overlappende banen der dampschermfolie
- overal waar je het dampscherm vastgeniet hebt, een strook van zelfde tape aanbrengen
- ook vastkleven de overgang van dampscherm met tape op de zijkanten (muur; vertikale houten tussenschot op de foto).
3. als je afwerking aan binnenkant wil, moet je totaal dampopen materiaal nemen dus houtplaten, multiplex, gyproc, en deze platen niet beschilderen met synthetische (=dampdichte) verf. dus enkel een soort kleurbeits of watergedragen ecologische verf.
.
documentatie:
https://www.isoproc.be/nl/solutions/producten/detail/intello/167
https://www.isoproc.be/?ACT=133&key=yMjrk41Q3uK2SRrz

(heb zelf louter platte daken, dat ik ZELF onder haden wil nemen, dus gedegen detailstudie was wel op zijn plaats)

0
Frederic P
Frederic P
0 2 Verbouwer
5 jaren geleden

beste, 

bedankt voor de vlugge reactie.

enige opmerking : op mijn koud dak zit er wel een verluchtingskapje die het tussen gedeelte van koud en warm ventileert met buitenlucht. kan ik dan geen bijkomende isolatie aangebracht worden onderaan , dampopen isolatie.?

dank 

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

lees het maar nog eens. want zo'n dingen las ik nooit overhaast. ik zie al dat je iets misbegrepen hebt.
alleen de eerste paragraaf gaat over buitenisoklatie. (drukvaste platen want moet belopen kunnen worden)

vanaf tweede paragraaf gaat het over binnenisolatie, hoe en wanneer...

ik vermelde wel niet welke materialen: uiteraard zijn dat dan geen platen maar ofwel rotswoldekens ofwel glaswoldekens ofwel cellulosevlokken: dat is alle dampopen. En derze 3 producten sluiten alle 3 goed aan tegen de balken. Die dekens zijn op rol, moet je op de juiste dikte kopen: precies zo hoog als uw balken hoog zijn. uw balken dus afmeten en op de hogere centimeter afronden. en je zal die in de breedte moeten afsnijden 2 tot 3 centimeter breder dan de afstanden tussen de balken, dan klemmen ze mooi, en sluiten goed aan tegen de balk zonder vrije ruimte te laten. En op zicht zie je het niet maar de afstanden tussen de verschillende balken is zelden helemaal gelijk, dus telkens afmeten.

Maar dampopen betekent niet dat daarin geen condens kan optreden. alleen dat via het INTELLIGENTE (= vochtvariabele) dampscherm eronder dit 's zomers wegkan. op die vermelde voorwaarden van plaatsing. ENKEL MET EEN VARIO van Isover of MET EEN INTELLO of INTELLO-PLUS van Proclima. Bij de website van de invoerder isoproc kan je een lijst vinden van verkooppunten.
Dus uw glaswol mag geen alukraft-scherm hebben maar naakte glaswol zijn aan beide zijden.
Gezien de hoeveelheid en een gewenste gunstige prijs en een thuisbezorging "op de werf" per vrachtwagen,  zal je dus niet moeten gaan kopen bij een gamma of hubo of brico of brico-planit, maar bij groothandel.  Bouwpunt Dewitte heeft gunstige prijzen voor glaswol van Knauf en dampscherm Vario . En Eurabo is goed adres en service  voor celulosevlokken en voor Intello dampscherm. (het intello-plus is gewapend).Beide hebben 2 verkoopmagazijnen, en en website met prijzen. kijk wel goed als BTW inclusief of exclusief is als je vergelijkt met andere websites!

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Aannemers werken soms aan een uurtarief in de plaats van een vast bedrag. Met deze tips vermijd je discussies over het aantal gepresteerde uren.

Lees meer

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Op 1 februari opent Bouwbeurs Roeselare opnieuw de deuren. Dankzij Livios kan je gratis naar de beurs.

Lees meer

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Bespaar tot 50% op bouwkosten met zelfbouwpakketten van Swipe Zelfbouw en Easykit. Ontdek hoe je kosten bespaart en kwaliteit garandeert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag