Terugdraaiende teller zonnepanelen
Wie voor 31/12/2020 zonnepanelen aansluit, kan 15jaar genieten van een terugdraaiende teller. De werven lopen aanzienlijke vertraging op door weer- en coronaverlet. Zal de overheid deze deadline verlengen?
Terugdraaiende teller zonnepanelen
Wie voor 31/12/2020 zonnepanelen aansluit, kan 15jaar genieten van een terugdraaiende teller. De werven lopen aanzienlijke vertraging op door weer- en coronaverlet. Zal de overheid deze deadline verlengen?
Laat de lezer beslissen, en heb ook respect voor diegenen die de financiele impact pioritair stellen of een andere mening hebben. Het is in het geheel niet de bedoeling om twijfel te zaaien, enkel de lezer wijzen op de mogelijke evolutie van de elektriciteitstarieven. Veel zonnepaneelbezitters zijn al ontgoocheld met de invoering van het prosumententarief.
Pfft... We moeten t fossiele brandstofverbruik op nul krijgen maar weten nog niet hoe we dat objectief moeten bereiken ....
PS: reacties van meer dan 10-15 regels lees ik niet ;-)))
@ Hugo C.,
Laat de lezer dan beslissen met de juiste info, anders zaai je terug twijfel!
Tot hiertoe is de kost van 1 kWh elektriciteit met eigen zonnepanelen nog steeds minder dan 15 ct (inbegrepen prosumententarief en afschrijvingen). Dit is nog steeds véél goedkoper dan 1 kWh aangekocht over de normale weg, die u bijna 25 ct/kWh kost (inbegrepen BTW, elektriciteit, netwerkkosten en teller huur).
Het prosumententarief staat nog altijd voor een reële kost voor het netwerk (dimensionering en beheer, met inbegrip van de her-allocatie van 70% van de stroom die op net werd gezet), die anders weggeschreven wordt op de verbruikers zonder zonnepanelen. Er is dus geen enkele reden om "ontgoocheld" te zijn over deze werkingskost van uw installatie zonnepanelen.
Het prosumententarief kost vandaag tussen de 7 en 8 cent per kWh afhankelijk van de netverdeler waar je woont. De nieuwe regeling zou dit prosumententarief afschaffen en u enkel laten betalen voor de reële netwerkkosten (vaste kost beter gekend als capaciteit en variabele kost gekend als transportkost). Deze komen overeen (volgens de huidige simulaties) met juist dezelfde kost als vandaag, op voorwaarde dat je 30% van je opbrengst onmiddellijk kan verbruiken (zelfconsumptie). Heb je minder zelfconsumptie, dan wordt het duurder en heb je meer zelfconsumptie, dan wordt het goedkoper dan vandaag. In ieder geval zal je de kost volledig zelf in de hand hebben en kunnen beïnvloeden, wat je nu niet kan.
En ... ook voor mij is dit belangrijk en dus ik kan ook rekenen en kan ook de financiële impact berekenen, daar moet je dan ook geen twijfel over zaaien!
Pfft... We moeten t fossiele brandstofverbruik op nul krijgen maar weten nog niet hoe we dat objectief moeten bereiken ....
PS: reacties van meer dan 10-15 regels lees ik niet ;-)))
Kris,
Ik heb het fossiele brandstofverbruik en dus ook mijn CO2 uitstoot voor mijn woning al 8 jaar geleden op nul gekregen en zo behouden door warmte aan te maken met een warmtepomp en zonnethermie. Al de elektriciteit (hulpenergie) komt van ofwel mijn zonnepanelen of van een windmolen even verderop van ecopower.
Mijn fossiel brandstofverbruik en dus ook mijn CO2 uitstoot voor mobiliteit heb ik onlangs ook op nul gekregen door een kleine elektrische auto in gebruik te nemen en ook hier tank ik thuis aan dezelfde voorwaarden van mijn woning.
Maar dat wist je al. ... daarom dan ook minder dan 10-15 regels ...
Prachtig stukje wetenschappelijke proza waar de honderdduizenden PV bezitters NIETS aan hebben !
Het gaat hem enkel om het feit dat er beloften gedaan werden door ministers nota-bene, die nu plots worden ingetrokken, wat klaar en duidelijk BEDROG is, contractbreuk, noem maar op.
Wisten die knappe bollebozen soms niet wat er te wachten stond, 15 jaar geleden ! Hadden ze geen benul van de evolutie indien mensen massaal zelf elektriciteit gingen produceren? Is er ooit gewag gemaakt van het feit dat dit slechts tijdelijk was? Neen.. het is gemakkelijker van je belofte te verbreken, toch voor de gewone ZP bezitters. Nu zien ze met argusogen hun vette salaris en premies afkalven en dan moet het voetvolk daar voor boeten.
de gevolgen zullen dan ook legio zijn!
Wordt het argument van de VREG aanvaard, dan stopt het met nieuwe installaties van ZP, het invoeren van batterijen op bestaande PV systemen, het zoeken naar andere manieren van energie opwekking door bvb. windmolens, of opslag door bvb; zoutwater batterijen of waterstof. Niemand gaat nog investeren, er moet een afzetmarkt zijn hiervoor.
Erger nog, men gaat teruggrijpen naar klassieke cv installaties: stookolie, gas, hout en pelletkachels. Dingen waar men mee vertrouwd is, en die eeuwenlang hun dienst hebben bewezen.
Het opdringen van de DM , het daaraan verbinden van nieuwe tarief structuren gaat niet de gewenste ommezwaai teweegbrengen. Integendeel, de weerstand is er. Weinig kunnen investeren in warmtepomp, een windmolen, zonnepanelen, batterijen en dure isolatie; En de zlfconsumptie opdrijven gaat voor de weinigen zijn die er begrip van hebben ! en ook nog eens willen investeren in aangepaste toestellen en apparatuur met software die het allemaal gaat besturen?
Misschien gaan er installaties verdwijnen? of koppelt men de installatie van het openbaar net af , om eventueel als stand-alone te gebruiken?
Het is dus bang afwachten ( alhoewel- wie tussen de lijntjes leest- het al kan voorspellen) of de VREG zijn gelijk gaat halen; dan start Ronde twee !
Ondertussen: waakzaam blijven
mvg
T.
Kris,
Ik heb het fossiele brandstofverbruik en dus ook mijn CO2 uitstoot voor mijn woning al 8 jaar geleden op nul gekregen en zo behouden door warmte aan te maken met een warmtepomp en zonnethermie. Al de elektriciteit (hulpenergie) komt van ofwel mijn zonnepanelen of van een windmolen even verderop van ecopower.
Mijn fossiel brandstofverbruik en dus ook mijn CO2 uitstoot voor mobiliteit heb ik onlangs ook op nul gekregen door een kleine elektrische auto in gebruik te nemen en ook hier tank ik thuis aan dezelfde voorwaarden van mijn woning.
Maar dat wist je al. ... daarom dan ook minder dan 10-15 regels ...
Luc,
De elektrische wagen dat is weer zo een boerenbedrog van jewelste. Je weet zo goed als ik dat op diesel en benzine accijnzen geheven worden. Deze inkomsten voor de staat worden gebruikt voor de aanleg en onderhoud van de wegen. In 2018 waren die inkomsten goed voor 6,2 miljard euro (btw dus nog niet inbegrepen). Op de elektrische wagen wordt er 0€ accijnzen betaald, enkel 21% BTW. Indien morgen enkel elektrisch wordt gereden vallen die accijnzen op 0€. Wie gaat die 6,2miljard euro betalen die dan in de schatkist zal ontbreken?
Dit is hetzelfde systeem dat men toepast met de elektrische wagen als hetgeen men gedaan heeft met de zonnepanelen. Iemand die in die sector actief was, wist meteen dat die toegekende financiële voordelen onhoudbaar waren. Vandaar al die extra taxen en lasten op onze elektriciteitsfactuur en waar de zuivere elektriciteitskost marginaal is aan de rest.
Met de elektrische auto gaat het dezelfde weg op. Maar op een dag zal de Staat verplicht zijn om ook de elektrische wagen te taxeren om voor inkomsten te zorgen. Daar een elektrische wagen overal kan geladen worden en dus accijnzen aan de bron niet haalbaar is, zal rekeningrijden de enige mogelijkheid worden om de inkomsten voor de Staat te waarborgen.
De electrische wagen is geen boerenbedrog. Het is wel logisch dat gederfde belastingen uit benzine/diesel elders zullen moeten gehaald worden als de electrische auto massaal doorbreekt om de begroting op orde te houden. Het is aan de politiek om te bepalen hoe ze dat aanpakken.
Idemdito voor de eectrciteisistributietarieven. Als er massaal huisbatterijen komen zodat het distributienet er nog moet zijn doch veel minder stroom te transporteren krijgt dan zal mogelijks het inkomstenmodel moeten wijzigen - bv van een kWh-tarief naar een aansluitingswaardetarief want de distributienetwerkkosten zijn in essentio een vaste kost die nu gevariabiliseerd wordt op basis van het netto kWh-verbruik.
Er zijn hier en daar geruchten dat de VREG-voorzitter eveneens directeur zou zijn van EnergyVille, een onderzoekscentrum waar de digitale meters en dergelijke getest worden.
Als dat zou kloppen, ruikt dat toch naar belangenvermenging?
Die informatie is fout. Energyville doet hoofdzakelijk onderzoek naar alternatieve energieoplossingen, om een zo laag mogelijke CO2 uitstoot te bekomen en de haalbaarheid ervan in de praktijk te onderzoeken. Zo bestuderen zij bv de mogelijkheid om afgedankte batterijen van elektrische wagens, waar de capaciteit van de batterij belangrijk is, in de toekomst te herbruiken of verder te gebruiken in de woningen met zonnepanelen.
De electrische wagen is geen boerenbedrog. Het is wel logisch dat gederfde belastingen uit benzine/diesel elders zullen moeten gehaald worden als de electrische auto massaal doorbreekt om de begroting op orde te houden. Het is aan de politiek om te bepalen hoe ze dat aanpakken.
Idemdito voor de eectrciteisistributietarieven. Als er massaal huisbatterijen komen zodat het distributienet er nog moet zijn doch veel minder stroom te transporteren krijgt dan zal mogelijks het inkomstenmodel moeten wijzigen - bv van een kWh-tarief naar een aansluitingswaardetarief want de distributienetwerkkosten zijn in essentio een vaste kost die nu gevariabiliseerd wordt op basis van het netto kWh-verbruik.
Met boerenbedrog bedoel ik dat degene die enkel en alleen een elektrische wagen koopt omdat het verbruik wel meevalt nu je de wagen kan opladen vanuit een stopcontact, al dan niet met zonnepanelen, wel een zware ontgoocheling tegemoetgaan. Want het is ook zonder meer duidelijk dat naargelang er meer elektrische wagens in het verkeer komen, de gederfde inkomsten voor de Staat zullen moeten gecompenseerd worden. En zoals het met de zonnepanelen is verlopen, zal men ook de elektrische wagen taxeren. Het zal dan waarschijnlijk wel via rekeningrijden zijn, maar je voelt aan dat de huidige regeling ook niet zal of kan blijven duren.
Er zijn hier en daar geruchten dat de VREG-voorzitter eveneens directeur zou zijn van EnergyVille, een onderzoekscentrum waar de digitale meters en dergelijke getest worden.
Als dat zou kloppen, ruikt dat toch naar belangenvermenging?
Die informatie is fout. Energyville doet hoofdzakelijk onderzoek naar alternatieve energieoplossingen, om een zo laag mogelijke CO2 uitstoot te bekomen en de haalbaarheid ervan in de praktijk te onderzoeken. Zo bestuderen zij bv de mogelijkheid om afgedankte batterijen van elektrische wagens, waar de capaciteit van de batterij belangrijk is, in de toekomst te herbruiken of verder te gebruiken in de woningen met zonnepanelen.
Hugo C., hier ben je gedeeltelijk juist, want wat jij schrijft doen ze ook. Ze hebben ook testen gedaan met digitale meters zoals Staalbouw heeft geschreven. Dit alles past volledig in de opdracht van deze organisatie die een samenbundeling is van wetenschappelijke krachten uit universiteiten, universitaire onderzoeks spin-offs en Vlaamse gouvernementele onderzoeksinstellingen voor hernieuwbare (geen alternatieve, zoals jij schrijft) energieoplossingen. Dit maakt het mogelijk een grotere onderzoekscapaciteit te bundelen met een gedeeld budget. Deze instelling is super belangrijk voor onze kennismaatschappij willen we nog meespreken over energie in de toekomst.
Er zijn nog van deze instellingen in Vlaanderen die de kennis bvb samenbundelen bvb over mobilitiet & automotive (Lommel) , hier in samenwerking met Ford en waardoor een groot deel van onderzoek en ontwikkeling van Ford in België (Vlaanderen) is gebleven, zelfs na de sluiting van fabrieken en importeurs. Het creëren van dit soort kennisinstituten zorgt er dan ook voor dat we (onze mensen, onze onderzoekers) relevant blijven. Hierdoor hebben we bvb 2 van de Europees grootste automotive onderzoekscentra van niet Europese merken in België: van Toyota in Zaventem en van Ford in Lommel.
Vraag gratis offertes aan voor jouw bouw- of renovatieproject
Vraag snel en eenvoudig offertes aan bij gespecialiseerde professionals bij jou in de buurt.

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!
Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!
Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

De feestdagen staan weer voor de deur. Ieder jaar gebeuren er tal van ongevallen in huis. Met deze tips zorg je ervoor dat alles veilig verloopt.
Lees meer
Wil je een laadpaal installeren? Dan zit je ongetwijfeld met vragen: waar plaats je die laadpaal thuis, hoeveel kost het en hoe laad je efficient?
Lees meer
Algemene elektriciteitswerken maken je woning veiliger en efficiënter. Ontdek wat je zelf kan doen en waarvoor je best een elektricien inschakelt.
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen