Hugo, je zal het met me eens moeten zijn dat de aangestampte volle ondergrond minder indrukbaar is dan bijvoorbeeld 20 cm Resol of xps. In de vloeropbouw volle grond, islolatie, chape, vloer is de isolatielaag onmiskenbaar de zwaktste schakel. Moest dus de vloer verzakken dan zal dat altijd door de zwakste schakel zijn, de isolatie dus, en kan dat onmogelijk door de daaronder gelegen stabielere ondergrond zijn.
Die ondergrond kan niet verzakken als niet eerst de isolatielaag verzakt. En dat zal niet gebeuren want zoals je zelf aangeeft verdeelt de chape het gewicht gelijkmatig over het ganse oppervlak en kan er dus van plaatselijke verzakkingen geen sprake zijn.
Er zijn nog legio voorbeelden van vloeren die soms al meer dan 100 jaar bestaan, die rechtsteeks zijn gemorteld op de aangestampte volle grond en geen spoor van verzakking vertonen. Maar hetgeen ik voorstel mag je hier eigenlijk niet eens mee vergelijken hier heb je immers nog bijkomend drukverdelende chapelaag . Geen sprake van dat zulke vloer ook maar enigzins kan verzakken !
Of Wtcb daar een oordeel over heeft weet ik niet, ik heb daar nooit iets over gehoord of gelezen. Moest jij me zoiets kunnen doorgeven dan graag.
Verder kan ik enkel maar zeggen dat dit geen abnormaliteit is en dat dit zeer vaak zo wordt toegepast bij renovaties.
Maar ik weet ook wel dat er architecten en aannemers zijn die, nodig of niet nodig, bijna automatisch daar ook nog een onderliggende betonlaag voorzien onder het motto "baat het niet, het schaadt ook niet en mijn verdienste gaat er enkel op vooruit".
Maar zulke totaal onnodige ingrepen schaden wel de beurs van de opdrachtgever en daar wordt vaak te weinig rekening mee gehouden.
Je hebt wel een punt met die isolatie, ik zou hiervoor ook geen pur nemen maar xps. Die hoeft wel niet eens zo dik te worden voorzien voor dezelfde isolatiewaarde. Xps-platen (Lambda rond de 0,033) versus gespoten pur (lambda rond de 0,026). Dus ongeveer 20 cm xps ipv 15 cm pir. Dat is dus 25 % meer en geen 50 %.