Hugo, wat is de bedoeling van deze reactie , waarom wil je hier opnieuw over beginnen ? Ik dacht dat dit voldoende uitgeklaard was.
Jij stelde dat de werkwijze die ik aanhaalde en die redelijk gebruikelijk is bij renovatiewerken, door het WTCB foutief zou worden bestempeld. En op mijn vraag waar je die stelling dan kunt terugvinden heb je niet kunnen antwoorden. Graag dus eerst dat antwoord voor je me nog eens denkt te moeten corrigeren.
Over elektriciteit en sanitair heb ik duidelijk gezegd dat die leidingen eventueel tussen twee lagen isolatie kunnen worden gelegd en ook dat die ook nog in andere zones van de vloeropbouw kunnen worden voorzien, plaats genoeg. Die vraag is dus niet onbeantwoord, je hebt er wellicht overheen gelezen !
Ik heb het niet expliciet over zuiveringsbeton gehad, ik heb enkel gezegd dat in de meerderheid der gevallen het storten van een vloerplaat in gewapend beton zinloos is. En dat mag je gerust doortrekken naar zuiveringsbeton.
ps: indien uw reactie gebaseerd was op mijn antwoord aan gvs: ik weet niet waar ik daar de waarheid geweld zou hebben aangedaan. Niemand, ook jij niet, vond het immers nodig om 18 cm beton te voorzien net zoals niemand heeft aangeraden om die zware betonplaat dan ook nog eens te verankeren aan de fundamenten.
Charel,
Als ik de chronologische volgorde bekijk dan bent u er terug over begonnen, niet ik. Ik heb alleen mijn mening nog eens uit de doeken gedaan na uw inbreng. En u moet de zakens niet omdraaien: toon mij aan dat het WTCB uw werkwijze als een regel van goed vakmanschap beschouwt en eventueel de ATG certificatie van bedrijven die op dergelijke manier de werken uitvoeren. Ik vind er geen.
Ook uw elektrische installaties tussen de isolatie op volle grond met een plastic folie van 0.3mm hopelijk zonder scheuren of gaatjes, dat is geen binnenhuisleiding meer maar in volle grond en dan moet u ander materiaal gebruiken dan een pvc-buis met draad, als bij de keuring dit gekend is wordt die installatie gewoon afgekeurd. Zoveel is duidelijk. Hier weet u ook duidelijk dat er vloerverwarming voorzien is, dus plaats voor de andere leidingen in de chape is er niet.
Oke, het voorzien van een laag zuiverheidsbeton is niet gratis , is ook niet altijd nodig (zeker hier niet) en kan een overbodige kost lijken, maar in vele gevallen is het aan te bevelen en laat het de aannemer toe op een professionele, overzichtelijke en controleerbare manier de funderingswerken uit te voeren. En dat heeft ook zijn waarde.
En wat de dikte van de betonplaat betreft: 12cm dikte is m.i. wel een minimum zeker als je nog een wapeningsnet wil plaatsen en te weinig als je een onder- en bovennet wil plaatsen. Een funderingsplaat die 100% waterdicht is dan wordt dat 30cm dikte en een onder- en bovennet als wapening. En de meerprijs voor 18cm dikte: voor 5m³ beton zal dat ongeveer 600€ zijn, dat is nu ook het einde van de wereld niet en als het u grotere zekerheid biedt en/of een gerust gemoed, waarom niet?