58

Isolerende "funderingsplaat"

JelleB88
JelleB88
#Fundering · 5 jaren geleden

Bij mijn verbouwing ben ik nu mijn oude vloer aan het uitbreken en gaan we uitgraven tot 40cm diep. We kunnen niet echt dieper vanwege de afvoerleidingen voor wc en dergelijke.

Ik ben van plan om een betonplaat te gieten (20cm dik) en daarop dan alle technische leidingen vast te maken. Hierop zou ik dan pur laten spuiten, om dan vloerverwarming en de rest van de normale opbouw te hebben.
Echter om aan mijn waardes van isolatie te geraken vanwege plaatsen warmtepomp, zou ik de betonplaat dus ook reeds isolerend moeten kunnen maken.

Ik zou een waarde nodig hebben van minstens 1.65m²K/W, alles wat meer is, is uiteraard mooi meegenomen. Daarom dacht ik aan eps chape of schuimbeton. Voor schuimbeton zou ik opteren voor de variant aangeduid zoals in bijlage.

Nu is dus mijn vraag, wat is de beste optie, en is dit uberhuapt wel mogelijk?

PS: We zouden uiteraard eerst folie leggen en ook betonnetten voorzien.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/58775/schuimbeton.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=29ad6fdb3b0fdbb5b11f40b8775f2202
1
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
5 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Beste JelleB88,

Ik zou een dunnere betonplaat gieten met kunstvezelversterkt beton, dit is vele malen sterker dan een gewone betonplaat met netten en ook veel sterker dan schuimbeton met netten (waardoor je de isolatiewaarde naar beneden haalt). Het is ook gemakkelijk te gieten (geen netten nodig) en is ongeveer even duur als gewoon beton met netten en werkuren.

Het enig probleem met kunstvezelvesterkt beton is dat je na uitdroging er niet meer door geraakt (mijn aannemer heeft hier een onaangename ervaring mee gehad, de uitsparing voor de liftput op de verkeerde plaats gegoten ...).  Dus als je dit gebruikt, is het zeker zoals Hugo C. hierboven al heeft geschreven, kijk goed na wat er zich onder de betonlaag bevindt en denk goed na of dat er moet blijven op die plaats en neem de nodige maatregelen (vervang) om sleet uit te stellen in de tijd ...

Daarna kan je bevoorbeeld met (bvb 2 * 8cm of meer) PIR of resol isolatieplaten werken, waarop je je vloerverwarmingsleidingen rechtstreeks aanbrengt (bvb. met tackers)  en dan de chape giet.

PIR platen hebben een veel grotere druksterkte dan gespoten PUR en zijn ook nog eens milieu- en klimaatvriendelijker dan PUR. Deze platen hebben ook een zeer goede lambdawaarde van 0.023 (?) en hiermee werken is eenvoudiger, goedkoper (minder werkuren) en veel beter isolerend dan eender welke andere oplossing.

Zorg er altijd voor dat je isolatiewaarde beter is dan de EPB-norm en/of de aangegeven U/R waardes van het studiebureau. Dit zijn minimumwaardes en dus niet maximumwaardes zoals veel mensen vermoeden. Hoe beter geisoleerd, hoe minder warmteverliezen in deze richting. Met deze isolatieplaten als ondergrond, kan je ook je randisolatie goed aansluiten zodat de chape geen warmte zal overdragen naar de voet van de muur.

Zorg ervoor dat de legafstand van de verwarmingsleidingn zo dicht mogelijk is (5 cmtot 8 cm), dit doet je leiding verbuik stijgen, maar zorgt ervoor dat je later de warmtepomp kan afstellen op lagere temperaturen, wat uw energieberbruik enorm ten goede komt. Zorg er ook voor dat geen enkele verwarmingskring (leidinglengte) de 100 m overstijgt. Probeer dezelfde leiding(kring)lengtes aan te houden voor iedere kring op een verdeler.

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
5 jaren geleden

Hugo, wat is de bedoeling van deze reactie , waarom wil je hier opnieuw over beginnen ? Ik dacht dat dit voldoende uitgeklaard was.

Jij stelde dat de werkwijze die ik aanhaalde en die redelijk gebruikelijk is bij renovatiewerken, door het WTCB foutief zou worden bestempeld. En op mijn vraag waar je die stelling dan kunt terugvinden heb je niet kunnen antwoorden. Graag dus eerst dat antwoord voor je me nog eens denkt te moeten corrigeren.

Over elektriciteit en sanitair heb ik duidelijk gezegd dat die leidingen eventueel tussen twee lagen isolatie kunnen worden gelegd en ook dat die ook nog in andere zones van de vloeropbouw kunnen worden voorzien, plaats genoeg. Die vraag is dus niet onbeantwoord, je hebt er wellicht overheen gelezen !

Ik heb het niet expliciet over zuiveringsbeton gehad, ik heb enkel gezegd dat in de meerderheid der gevallen het storten van een vloerplaat in gewapend beton zinloos is. En dat mag je gerust doortrekken naar zuiveringsbeton.

ps: indien uw reactie gebaseerd was op mijn antwoord aan gvs: ik weet niet waar ik daar de waarheid geweld zou hebben aangedaan. Niemand, ook jij niet, vond het immers nodig om 18 cm beton te voorzien net zoals niemand heeft aangeraden om die zware betonplaat dan ook nog eens te verankeren aan de fundamenten.

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
5 jaren geleden

Ik heb vandaag mijn vloer opgebroken en gelukig igt eronder niets dan gele zand en ik kan zo diep gaan als ik wil,

Mijn opbouw gaat zijn:

0 cm plastiek

18 cm gewapend beton (en wel verankerd in de muur om de 30 cm 10 cm diep in voeg, 30 cm 12 mm staaf  erin)

14 cm gespoten pur

8 cm chappe met voerverwarming

2 cm natuursteen tegel

Beste gvg,

Je verandert hier de stabiliteit van je woning, door je vloerplaat in de fundering te verankeren. In zo'n geval (ingrepen op de stabiliteit van een woning) ben je decretaal (Vlaamse regelgeving) verplicht een architect in te schakelen.

Daarom begrijp ik ook heel goed de vraag van Charel, wie heeft je deze opbouw aangeraden?

0
JelleB88
JelleB88
0 6 Verbouwer
5 jaren geleden

Hugo, wat is de bedoeling van deze reactie , waarom wil je hier opnieuw over beginnen ? Ik dacht dat dit voldoende uitgeklaard was.

Jij stelde dat de werkwijze die ik aanhaalde en die redelijk gebruikelijk is bij renovatiewerken, door het WTCB foutief zou worden bestempeld. En op mijn vraag waar je die stelling dan kunt terugvinden heb je niet kunnen antwoorden. Graag dus eerst dat antwoord voor je me nog eens denkt te moeten corrigeren.

Over elektriciteit en sanitair heb ik duidelijk gezegd dat die leidingen eventueel tussen twee lagen isolatie kunnen worden gelegd en ook dat die ook nog in andere zones van de vloeropbouw kunnen worden voorzien, plaats genoeg. Die vraag is dus niet onbeantwoord, je hebt er wellicht overheen gelezen !

Ik heb het niet expliciet over zuiveringsbeton gehad, ik heb enkel gezegd dat in de meerderheid der gevallen het storten van een vloerplaat in gewapend beton zinloos is. En dat mag je gerust doortrekken naar zuiveringsbeton.

Beste Charel,

De opbouw die jij omschrijft heb ik zelf nog nooit weten gebruiken, ik heb het dan ook nagevraagd (vanaf je dit soort opbouw voorstelde) aan bevriende koppels die recent hebben gerenoveerd alsook aan lokale aannemers of zij dit toegepast hebben of weten toepassen hebben.
Geen enkele van hen heeft ooit al deze werkwijze gebruikt of weten gebruiken bij een renovatie. Om dan nog te zwijgen over het feit dat slechts 1 van de 4 aannemers al over deze aanpak/werkwijze had gehoord, dus je "statement" dat dit gebruikelijk zou zijn bij verbouwingen lijkt me heel twijfelachtig.

Ik zal dus net zoals gvg gaan voor een "klassieke" opbouw met eerst gewapende beton plaat op folie (in mijn geval niet verankerd) en daarop vastgemaakt de technische leidingen (elektriciteit, water, . . .), gespoten pur, vloerverwarming, chape, om te eindigen met een gesloten steentapijt.

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
5 jaren geleden

Geen probleem hoor Jelle, ieder geeft zijn geld uit aan wat hij wilt. En inderdaad, de meeste aannemers storten bijna automatisch een laag beton, nodig of niet nodig, net zoals ze dat ook vaak doen als ondergrond voor een terras. Ook daar is dat meestal niet nodig en zelfs vaak problematisch voor de latere afwerking.

Niemand stelt zich blijkbaar de vraag wat daarvan het nut zou kunnen zijn. Ik veronderstel dat uw contacten zich die vraag ook niet hebben gesteld en gewoon de aannemer, de nonkel , de vader of de schoonvader hebben gevolgd.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Hugo, wat is de bedoeling van deze reactie , waarom wil je hier opnieuw over beginnen ? Ik dacht dat dit voldoende uitgeklaard was.

Jij stelde dat de werkwijze die ik aanhaalde en die redelijk gebruikelijk is bij renovatiewerken, door het WTCB foutief zou worden bestempeld. En op mijn vraag waar je die stelling dan kunt terugvinden heb je niet kunnen antwoorden. Graag dus eerst dat antwoord voor je me nog eens denkt te moeten corrigeren.

Over elektriciteit en sanitair heb ik duidelijk gezegd dat die leidingen eventueel tussen twee lagen isolatie kunnen worden gelegd en ook dat die ook nog in andere zones van de vloeropbouw kunnen worden voorzien, plaats genoeg. Die vraag is dus niet onbeantwoord, je hebt er wellicht overheen gelezen !

Ik heb het niet expliciet over zuiveringsbeton gehad, ik heb enkel gezegd dat in de meerderheid der gevallen het storten van een vloerplaat in gewapend beton zinloos is. En dat mag je gerust doortrekken naar zuiveringsbeton.

ps: indien uw reactie gebaseerd was op mijn antwoord aan gvs: ik weet niet waar ik daar de waarheid geweld zou hebben aangedaan. Niemand, ook jij niet, vond het immers nodig om 18 cm beton te voorzien net zoals niemand heeft aangeraden om die zware betonplaat dan ook nog eens te verankeren aan de fundamenten.

Charel,

Als ik de chronologische volgorde bekijk dan bent u er terug over begonnen, niet ik. Ik heb alleen mijn mening nog eens uit de doeken gedaan na uw inbreng. En u moet de zakens niet omdraaien: toon mij aan dat het WTCB uw werkwijze als een regel van goed vakmanschap beschouwt en eventueel de ATG certificatie van bedrijven die op dergelijke manier de werken uitvoeren. Ik vind er geen.

Ook uw elektrische installaties tussen de isolatie op volle grond met een plastic folie van 0.3mm hopelijk zonder scheuren of gaatjes, dat is geen binnenhuisleiding meer maar in volle grond en dan moet u ander materiaal gebruiken dan een pvc-buis met draad, als bij de keuring dit gekend is wordt die installatie gewoon afgekeurd. Zoveel is duidelijk. Hier weet u ook duidelijk dat er vloerverwarming voorzien is, dus plaats voor de andere leidingen in de chape is er niet.

Oke, het voorzien van een laag zuiverheidsbeton is niet gratis , is ook niet altijd nodig (zeker hier niet) en kan een overbodige kost lijken, maar in vele gevallen is het aan te bevelen en laat het de aannemer toe op een professionele, overzichtelijke en controleerbare manier de funderingswerken uit te voeren. En dat heeft ook zijn waarde.

En wat de dikte van de betonplaat betreft: 12cm dikte  is m.i. wel een minimum zeker als je nog een wapeningsnet wil plaatsen en te weinig als je een onder- en bovennet wil plaatsen. Een funderingsplaat die 100% waterdicht is dan wordt dat 30cm dikte en een onder- en bovennet als wapening. En de meerprijs voor 18cm dikte: voor 5m³ beton zal dat ongeveer 600€ zijn, dat is nu ook het einde van de wereld niet en als het u grotere zekerheid biedt en/of een gerust gemoed, waarom niet?   

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
5 jaren geleden

@ JelleB88,

Je leidingen zijn toch niet meer de rigide koperen, stalen, ...  leidingen uit het vorig millenium hoop ik. Die leidingen moesten vastgezet worden of ze konden scheuren en breken onder invloed van temperatuur, interne druk of door doorbuiging. Ze waren dan ook nog eens gevoelig voor gewone en elektrische oxidatie (potentiaalverschil tussen bvb beton en staal, daarom werden stalen leidingen ingepakt met isolerend vetpapier om dit te verhinderen) en voor lekken (aansluitingen om de 3 meter, buizen hadden deze lengte) aan ondergrondse aansluitingen. 

De huidige leidingen zijn sterk, flexibel en uit 1stuk, ze laten zich zonder problemen installeren in v-uitsnijdingen (met een breekmes) in de eerste laag isolatieplaat (en er bestaan uitloopstukken die ervoor zorgen dat de leidingen met de juiste krommingen boven een vloeroppervlakte kunnen verschijnen, ...) en waarna de 2de isolatieplaat (laag) er bovenop komt om het geheel vast te zetten. Daar bovenop kan dan (of niet ) vloerverwarming met korte legafstand geplaatst worden en een chape gegoten worden.  De verbindingen/aansluitingen van alle leidingen gebeuren nu bovengronds en blijven bereikbaar als ze goed ingepland werden.

Dit zijn technieken die tegenwoordig ook in andere regio's en in het buitenland gebruikt worden door mensen die zowel monetair budget, als energie en eenvoudig bereikbaar later onderhoud & herstellingen in hun doelstellingen hebben opgenomen. 

Ik hoop dat jij het beter weet met de beproefde en gekende methodes uit het verleden en wens je dan ook veel succes toe.

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
5 jaren geleden

Hugo, nogmaals, ik begrijp de bedoeling van uw hetze niet hoor !

Als jij mij wilt tegenspreken dan moet je dat met argumenten doen. Zeggen dat WTCB dat niet zou goedkeuren is geen argument en klopt ook niet. Ofwel zwijg je daar dan over ofwel toon je het aan. Zo kunnen we misschien nog iets leren.

Dat een elektriciteitsinstallatie zou afgekeurd worden omdat de leidingen midden in een vloeropbouw verwerkt zijn (niet in volle grond !) is onzin. Ook dat moet je dan maar eens aantonen of er over zwijgen.

Beton storten om een gerust gemoed te hebben ? Ik denk liever na over de dingen die ik doe en heb een hekel aan nutteloze werken en kosten.

Ik gaf u een paar dagen geleden het volgende al mee, misschien kan je hier al eens over doordenken:

"de vloer steunt sowieso op 16 tot 20 cm isolatiemateriaal wat op zich veel minder stabiel en veel meer indrukbaar is dan een volle aangedrilde ondergrond. Als de vloer al zou verzakken dan zou dat dus eerder door de indrukbaarheid van de isolatie komen dan door de vaste ondergrond. En dan zou ook die betonplaat 20 cm lager daar niets aan kunnen verhelpen."

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Beste gvg,

Je verandert hier de stabiliteit van je woning, door je vloerplaat in de fundering te verankeren. In zo'n geval (ingrepen op de stabiliteit van een woning) ben je decretaal (Vlaamse regelgeving) verplicht een architect in te schakelen.

Daarom begrijp ik ook heel goed de vraag van Charel, wie heeft je deze opbouw aangeraden?

Luc,

De stabiliteit van de woning wordt hier in het geheel niet in gedrang gebracht. Dat weet u heel goed. Men zou het inderdaad kunnen beschouwen als werken aan draagmuren, maar op geen enkel moment wordt de constructie verzwakt door openingen te maken of steunpunten te ondergraven of weg te nemen. In die zin vallen een gat boren van 18mm  of een inbouwdoos plaatsen voor een stopcontact ook onder werken aan draagmuren.

Het omgevingsloket.Vlaanderen.be geeft ook geen aanwijzingen dat deze werken niet vrijgesteld zijn.

....

Werken met betrekking tot de stabiliteit van de constructie uitgevoerd binnen de woning, aan zijgevels, achtergevels of aan het dak kunnen meldingsplichtig zijn. Denk aan:

.....

Met de beste wil maar ik zie daarin niets dat uw stelling bevestigd.

Nu, als Jelle zeker wil zijn kan hij altijd op de gemeente eens informeren.

0
gvg
gvg
0 42 Verbouwer
5 jaren geleden

Ik heb vandaag mijn vloer opgebroken en gelukig igt eronder niets dan gele zand en ik kan zo diep gaan als ik wil,

Mijn opbouw gaat zijn:

0 cm plastiek

18 cm gewapend beton (en wel verankerd in de muur om de 30 cm 10 cm diep in voeg, 30 cm 12 mm staaf  erin)

14 cm gespoten pur

8 cm chappe met voerverwarming

2 cm natuursteen tegel

Beste gvg,

Je verandert hier de stabiliteit van je woning, door je vloerplaat in de fundering te verankeren. In zo'n geval (ingrepen op de stabiliteit van een woning) ben je decretaal (Vlaamse regelgeving) verplicht een architect in te schakelen.

Daarom begrijp ik ook heel goed de vraag van Charel, wie heeft je deze opbouw aangeraden?

Ik heb eerst aan een bevriende architecte gevraagd of ze me een goed stabiliteitsingenieur kon aanraden. Eentje die eerder geneigd gaat zijn om wel te verankeren. Want ook tussen de professionelen zijn de meningen hierover niet eenduidig en persosnlijk lijkt me verankeren beter dan zwevend. Deze stabiliteit ingenieur (die toch een team van 5 mensen heeft en een goede reputatie) heeft mijn specifieke situatie bekeken (ik had ook nog een barst in de zijgevel die ik 20 jaar geleden opgelost heb door een stuk de ondergraven + beton, daarnaast ook barsten van bovenliggende muren in het plafond en ik ga ook nog eens een deel van de schouw (laten) uitkapen) en hij heeft me onder meer het advies gegeven zoals ik hierboven beschreef.

Of het wettelijk al dan niet nodig is een architect in te schaken, is voor mij iets minder belangrijk. Gewoon omdat een architect hierin weinig toegevoegde waarde kan bieden want zij vallen toch terug op de berekeningen van leveranciers of gespecialiseerde stabiliteit ingenieurs. Ik ben trouwens zelf ingenieur (in een ander domein helaas) en toch heb ik externe expertise opgezocht.

0
gvg
gvg
0 42 Verbouwer
5 jaren geleden

even terzijde: vandaag een deel uitgeschupt en wat vinden we: nog verborgen ondergrondse muren van de woning die hier voor 1956 stond.  Leuk, kan ik nog gaan pikeren ook en ik voel nu mijn armen amper nog. Gelukkig kon ik uren uitrusten tijdens het aanschuiven bij het containerpark :-)

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Vraag gratis offertes aan voor jouw bouw- of renovatieproject

Vraag snel en eenvoudig offertes aan bij gespecialiseerde professionals bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer


Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag