Geen probleem als je niet akkoord gaat. Laat ons er dan rustig over doorredeneren.
Moest je bang zijn dat het grondwater tot op die hoogte zou kunnen stijgen dan heb je een probleem dat je niet enkel kunt oplossen door nog een stuk dieper een betonplaat tussen de fundamenten te storten. Daar hou je zulke extreem hoge grondwaterstand niet mee tegen. Dan zal je nog veel meer maatregelen moeten nemen om dat te verhinderen Dan zou je de fundamenten en de vloerplaat moet afwerken als een kelder met een waterdichte bekuiping (die dan accidenteel nog eens vol zou kunnen lopen). Want voor alle duidelijkheid, als ik zeg om de leidingen tussen de isolatieplaten te leggen dan is dat qua niveau ongeveer gelijk met de hoogte van het maaiveld buiten. Moest er op die hoogte dus water komen te staan dan staat ook gans het maaiveld onder water.
Dat je bij het WTCB hierover niets terugvind wil niet zeggen dat je ongelijk hebt maar ook niet dat ik ongelijk heb. Dus het aanhalen van het WTCB kan ons niet helpen bij ons meningsverschil.
Dat het WTCB bij alle voorstellen een stevige draagvloer aanraadt lijkt mij nogal logisch, maar dat kan van alles zijn. Om een paar voorbeelden te geven:
-een terrasvloer moet ook op een stevige ondergrond worden gelegd, maar dat wil hoegenaamd niet zeggen dat er dan een gewapende betonplaat moet worden gestort, dat is meestal zelfs een slecht idee. En zulke vloeren hebben niet meer of niet minder lasten te dragen dan een binnenvloer.
- de oprit naar uw garage hoeft ook helemaal geen betonplaat om het gewicht van zelfs een vrachtwagen aan te kunnen, in woonkamers worden door de band geen vrachtwagens geparkeerd.
Enfin, wij zijn zo gewend om altijd en overal, te pas en te onpas beton te storten (voor de gemoedsrust), dat we ons meestal de vraag niet meer stellen of dat nu echt wel noodzakelijk is. Men doet dat meer uit gewoonte dan door er zelf echt over na na te denken.
Enfin, we hoeven er niet meer persé op door te gaan want voor zover ik het begrepen heb, hebben zowel Jelle als gvg ondertussen al lang beslist om voor die betonplaat te gaan, al was het maar vanuit de bedenking:" baat het niet het schaadt ook niet". Al schaadt het natuurlijk wel het budget. Het zij zo.