5

Spantendak isoleren met ringbalk

Jsamang
Jsamang
#Ontwerp · 5 jaren geleden

Hey,

Voor het isoleren van ons spantendak zitten we met een vraag. Het is al vaak een discussie geweest over hoe je best je dampscherm plaatst bij een spantendak (tegen de steunen, trekkers of schuinte of ...) Nu zitten wij echter met een iets ander geval. Namelijk dat onze dakconstructie op een ringbalk van 25 cm hoog rust. Moeten we enkel vanaf de muurplaat tot volledig in de nok isoleren ? Of ook de verticale steunen en horizontale ?? Of is het niet noodzakelijk om de nok te isoleren als we de horizontale balken isoleren ? Heeft een bepaalde methode ook invloed op het s-peil van de woning ?

Graag enkele meningen over hoe we dit het best aanpakken.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/59037/methode-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=987f83c630f695e4a7ef7e96632f72d3https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/59037/methode-2.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=f4c676b112a96a55607bcf46b47e6dcb

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3490 Andere particulier
5 jaren geleden

Methode 1 heeft nog koidebruggen.  Dus methode 2.

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
5 jaren geleden

In principe isoleer je enkel het buitenschild van de woning en dan liefst zo ononderbroken mogelijk. De vraag hierbij is dan waar de muurisolatie zit. Ideaal zou die dan net aan de buitenkant van die ringbalk moeten verder lopen tot ongeveer rakend aan de dakisolatie. De isolatie in het verticale wandje (methode 2) heeft dan ook geen enkele zin.

Bovenaan heb je de keuze: Ofwel isoleer je volledig tot in de nok (methode 1) ofwel laat je die bovenste punt in de dakconstructie buiten het beschermd volume vallen en isoleer je tussen het horizontaal plafond (methode 2).

Het komt er op neer dat zowel de isolatie als het dampscherm zo ononderbroken mogelijk worden aangebracht.

In uw geval lijken mij zowel methode 1 als methode 2 niet ideaal.

0
Jsamang
Jsamang
0 3 Bouwer
5 jaren geleden

Bedankt voor je reactie.

De muurisolatie loopt tot net boven de ringbalk. Ik kan dus de dakisolatie laten aansluiten aan mijn spouwmuurisolatie. Dus dan kan ik best vanaf mijn muurplaat tot in de punt isoleren. Dan is het buitenschild van de woning volledig ononderbroken. Kan het kwaad als ik mijn dampscherm aanbreng zoals in methode 2 ? Dus niet overal volledig tegen de isolatie aan. Dit zorgt voor het beste ononderbroken resultaat.

Alvast bedankt

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
5 jaren geleden

Perfect wat de isolatie betreft.

Het dampscherm kan volgens methode 2 indien die zoldervloer een dampdichte vloer is (beton) en je het dampscherm hierop dampdicht kunt verkleven. Er mag dus geen damptransport mogelijk zijn tot in de verloren ruimte achter dat verticale wandje.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

De koppels van Huis Gemaakt ontdekten hun toekomstige woning dankzij hun bouwplan op ware grotte. Ontdek hoe Array je bouwplannen tot leven brengt.

Lees meer

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag