Het gaat er maar om dat je die massa niet nodig hebt om zelfs tot extreme energiebesparingen te komen. Moest ik in mijn muurdikte tien cm hebben opgeofferd om een baksteen in de plaats te voorzien dan zou de woning de passiefnorm niet gehaald hebben en zou er bijgevolg ook een verwarmingsinstallatie moeten geplaatst zijn. Dat lijkt mij voldoende bewijs dat 10 cm extra isolatie meer energie bespaart dan 10 cm baksteen. Logisch toch ? Wie zou daar aan twijfelen?
Vergis u ook niet in de eigenschappen van een passiefhuis en zeker niet ivm de eventuele bijverwarming. Als je zegt dat bijverwarmen nodig zou zijn dan is dat relatief want dat geldt enkel in geval je op de koudste momenten van het jaar ook nog de temperatuur absoluut een stuk boven de 18° wilt houden. Dat gaat dan ook niet over 'enkele' bijverwarmingstoestellen maar slechts om één van 1,5 kW in mijn geval. Zelfs zonder die sporadische bijverwarming zou de temperatuur ook nog altijd minimaal 18° blijven. De woning blijft passief warm.
En dure vorm van (bij)verwarmen ? Gemiddeld zo'n 100 € per jaar met één los (of desgewenst vast) toestelletje van ongeveer 50 € aankoopprijs. Is dat duur ?