Betere oplossing voor grondwater in kelder
Deze vraag is halveling gerelateerd met deze: https://forum.livios.be/nl/technieken/sanitair/aansluiting-dompelpomp-aan-regenafvoer
In de kelder hebben we veel last van grondwater. De vorige eigenaars hebben een put gemaakt in de kelder, daar een ton in geplaatst en in die ton blijkbaar gaatjes gemaakt. In die put staat een dompelpomp. De pomp in deze put gaf kort na aankoop haar zegen en nu ongeveer 1 jaar later zijn we aan de 3de pomp.
Het water bevat veel ijzer maar raar genoeg viel nu zelfs een RVS pomp na 2 weken uit. Niet stuk, het was voldoende om ze even op te tillen en ze werkte terug, waarom ze het niet meer deed is me een raadsel. Het water lijkt me niet echt vuil te zijn. De huidige pomp is een Grundfos KP 150 AV1.
Ik heb ondertussen veel aan het lezen geweest. Blijkbaar zijn er voorstanders van deze oplossing om een dieper gat te maken met gaatjes waardoor het grondwater daarin stroomt en niet meer in de kelder komt maar ik lees van tegenstanders dat dat water dan ook meer vervuilt kan zijn met slib.
Anderen zeggen dus dat het beter is om een dicht waterputje te maken op de diepste plaats in je kelder en daar het water in te laten stromen. Deze put is op de diepste plaats in deze kelder, ik dacht dan ook van hem proberen dicht te maken (de geboorde gaatjes proberen dichtmaken met TEC7 Roof) en te zien of dat beter zou zijn.
Risico is dan misschien wel dat er op andere plaatsen in de kelder ook water naar boven gaat komen? De kelder is niet 1 grote ruimte dus niet van overal zou het water naar de put kunnen stromen.
Wat zou de beste oplossing zijn?