Betere oplossing voor grondwater in kelder

4

Betere oplossing voor grondwater in kelder

pigpower
pigpower
#Sanitair · 5 jaren geleden

Deze vraag is halveling gerelateerd met deze: https://forum.livios.be/nl/technieken/sanitair/aansluiting-dompelpomp-aan-regenafvoer

In de kelder hebben we veel last van grondwater.  De vorige eigenaars hebben een put gemaakt in de kelder, daar een ton in geplaatst en in die ton blijkbaar gaatjes gemaakt.  In die put staat een dompelpomp. De pomp in deze put gaf kort na aankoop haar zegen en nu ongeveer 1 jaar later zijn we aan de 3de pomp.

Het water bevat veel ijzer maar raar genoeg viel nu zelfs een RVS pomp na 2 weken uit.  Niet stuk, het was voldoende om ze even op te tillen en ze werkte terug, waarom ze het niet meer deed is me een raadsel.  Het water lijkt me niet echt vuil te zijn.  De huidige pomp is een Grundfos KP 150 AV1.

Ik heb ondertussen veel aan het lezen geweest.  Blijkbaar zijn er voorstanders van deze oplossing om een dieper gat te maken met gaatjes waardoor het grondwater daarin stroomt en niet meer in de kelder komt maar ik lees van tegenstanders dat dat water dan ook meer vervuilt kan zijn met slib.

Anderen zeggen dus dat het beter is om een dicht waterputje te maken op de diepste plaats in je kelder en daar het water in te laten stromen. Deze put is op de diepste plaats in deze kelder, ik dacht dan ook van hem proberen dicht te maken (de geboorde gaatjes proberen dichtmaken met TEC7 Roof) en te zien of dat beter zou zijn.

Risico is dan misschien wel dat er op andere plaatsen in de kelder ook water naar boven gaat komen?  De kelder is niet 1 grote ruimte dus niet van overal zou het water naar de put kunnen stromen.

Wat zou de beste oplossing zijn?

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/59537/20200511140456.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=a860c841370628af8f0db716e9d47789

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
5 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Komt er geen zand in de bodem van dat vat ? Wellicht wel en het meeste van dat zand zal door de pomp worden aangezogen en samen met het water weggepompt. Vandaar dan ook de snelle slijtage van die pompen. Drie op een jaar is verdacht veel want zulke pompen kunnen normaal minstens 5 tot 10 jaar werken.

Het systeem dat bij u is toegepast is zeer gevaarlijk voor de stabiliteit van de woning. Door dat voortdurend wegpompen van het grondwater krijg je onder uw woning en onder uw fundamenten her en der ondergrondse stroompjes die constant een hoeveelheid zand meevoeren naar dat vat. Op den duur krijg je dan ook verzwakkingen van de dragende ondergrond en kunnen uw fundamenten gaan verzakken met bovengrondse scheuren in de metserij tot gevolg.

Een pompput in de kelder kan maar dan op voorwaarde dat die waterdicht is afgewerkt ten opzichte van de ondergrond. Die kan dan enkel dienen om accidenteel water vanuit de kelder weg te pompen. Als je op die manier te veel water in de kelder gaat krijgen dan is het beter om de keldervloer en kelderwanden waterdicht af te werken.

0
pigpower
pigpower
0 39 Andere particulier
5 jaren geleden

Bedankt voor het antwoord.  Wat denkt u van het idee van dat toe te trachten te maken met Tec 7 ROOF of iets soortgelijks.  De put volstorten met beton is een andere oplossing maar lijkt me drastisch.  Ik zou eerst eens willen zien wat het gevolg is van die gaatjes toe te doen, geen idee waar ik dan misschien allemaal water ga zien verschijnen....

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
5 jaren geleden

Als het grondwater daar inderdaad zo hoog staat dan moeten al die dichtingen bestand zijn tegen waterdruk en daar gaan zo'n propjes Tec7 niet tegen bestand zijn, die worden er zo uitgedrukt. Het gaat zelfs niet lukken om die dichting aan te brengen terwijl het water blijft drukken. Sowieso zou je dat dan al  moeten doen op een moment dat het grondwater lager staat dan die ton. Ik vraag me trouwens af of de overgang van die ton met de keldervloer wel waterdicht is, ik vrees van niet.

Zelfs de put volstorten met beton is niet mogelijk zolang er drukkend water is. Een waterdichte uitharding is dan onmogelijk.

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

In de kijker: meer warm water via je warmtepomp

In de kijker: meer warm water via je warmtepomp

Het Multi+ warmtepompsysteem van Daikin introduceert grotere tanks. Het systeem verwarmt, koelt en zorgt nu ook voor grote gezinnen voor warm water.

Lees meer

Direct warm water in je keuken dankzij een keukenboiler: ontdek de voor- en nadelen

Direct warm water in je keuken dankzij een keukenboiler: ontdek de voor- en nadelen

Wil je meteen warm water in de keuken? Ontdek hoe een keukenboiler werkt, wat het kost en of het bij jouw huishouden past!

Lees meer

Welke zonnecollectoren zijn geschikt voor jouw zonneboilersysteem?

Welke zonnecollectoren zijn geschikt voor jouw zonneboilersysteem?

Besparen op je energiekosten voor sanitair warm water met zonnecollectoren? Ontdek hoe ze werken en welke soort het beste bij je woning past.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag