3

Natuursteen terras reinigen met hogedrukreiniger?

RubenS
RubenS
#Terras en oprit · 5 jaren geleden

Hallo allemaal,

Wij hebben een natuursteen terras dat we graag eens grondig schoonmaken (vrij vuil geworden onder andere door uninerende katten in de buurt). Kan dit met een hogedrukreiniger of beschadig ik hiermee het terras. Voegen vermijden lijkt mij in ieder geval nodig.

Alvast bedankt voor de info!

Alle reacties

0
RubenS
RubenS
0 1 Andere particulier
5 jaren geleden

Dit is het terras.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/59540/img20200511191107121-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=773bd5c4318c34e74761c04a43e3d6c0
0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
5 jaren geleden

Vooreerst moet u weten welke natuursteentegel hier is gebruikt. Ik vermoed blauwe hardsteen maar probleem hierbij is dat je enerzijds de belgische, ierse en chinese hebt en dit zijn kalkgesteentes en dan de vietnamese en dit is een kleigesteente. Met een kalkgesteente mag je niet met schoonmaakprodukten werken op een zuurbasis. Je steen wordt opgefret om hetmaar zo te zeggen. Kleigesteente heeft daar geen last van.

Je kan dit best proper maken met een voedende zeep, bv vlokkenzeep marseillezeep, bruinzeep en grondig schuren met een zachte brostel. Overvloedig water gebruiken en dan opnemen met een dweil.

Het gebruik van een hogedrukreiniger is ten strengste af te raden. D ekracht van de waterstraal schuurt de toplaag van de steen kapot en zorgt ervoor dat er minuscule kleine putten in het oppervlak komen, hier blijft bij regen water en vuil in staan, water verdampt, vuil blijft achter, voedingsbodem voor bacterieen en mossen en je moet sneller terug schoonmaken.

Aan d ehand van de schade te zien op de foto vermoed ik sterk dat er reeds met een hogedrukreiniger is gewerkt. Indien de steen ruw aanvoelt zal je die best terug opnieuw opschuren met een fijn schuurpapier korrel 120 /200 en veel water.

PS. Katten hebben niet de gewoonte om hun behoefte op steen te doen. Zij zijn hygienisch en bedekken hun afval met aarde.

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Met dit gratis magazine willen we je graag inspireren en advies geven om het maximum te halen uit jouw tuin en terras.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Terrasafscherming: in een wip meer privacy

Terrasafscherming: in een wip meer privacy

Wij lijsten op welke soorten terrasafscherming er bestaan, geven je een indicatie van de prijs en lijsten enkele voor- en nadelen op.

Lees meer

Wat is een waterdoorlatende verharding en telt het mee als verharding?

Wat is een waterdoorlatende verharding en telt het mee als verharding?

Ontdek wat waterdoorlatende verharding is en met welke regels je rekening moet houden als je waterdoorlatende verharding wil gebruiken in je tuin.

Lees meer

Vakantiegevoel in eigen tuin: zo maak je van je terras een tweede woonkamer

Vakantiegevoel in eigen tuin: zo maak je van je terras een tweede woonkamer

Ons terras wordt steeds meer een verlengstuk van ons interieur. Met deze tips geniet je het hele jaar door van een vakantiegevoel in je tuin.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag