https://www.livios.be/nl/forum/topic/214/scheurtjes-in-gepolierde-beton-normaal/#message-4
Hallo, Toevallig viel ik op deze topic. Ikzelf werk bij een fabrikant uit de bouwsector die staat voor kwaliteit, weliswaar niks te maken met polierbeton. Ik ga u proberen een antwoord te geven waar u iets mee bent. En geen antwoord à la ... heel sterk uit de hoek moeten komen als je het WTCB in vraag wil stellen ... want hoe kan het WTCB een oordeel vellen als ze inderdaad het project niet gezien hebben, laat staan foto's ervan. Maar ik kan u zeggen: eigenlijk mogen die scheuren en afspringende stukken niet. Oorzaak? Ik ken de achtergrond niet, mss productsamenstelling/kwaliteit slecht of bepaalde uitzettingsvoegen niet of slecht gezet? Ik weet het niet, dus ik kan niet zeggen: het is die of die zijn fout. De problemen die zich in mijn job stellen, kan ik in de laatste 10 jaar op één hand tellen. Als er zich een probleem stelt vragen wij, als fabrikant, een afspraak te maken op de locatie. Een afspraak met alle partijen: fabrikant, bouwheer, aannemer en/of architect. Want wij willen een antwoord bieden. In overleg bekijken we wat er fout is. En ik moet eerlijk zeggen, vaak is er probleem door foute plaatsing of gebruik van het product nadien door de bouwheer. Wij schudden echter niks van ons af, ook al is het geen productiefout. Als er vastgesteld wordt dat de 'fout' bij de aannemer ligt, dan doen wij hem een voorstel tot aankoop van een nieuw product aan een gunsttarief. Want iedereen kan eens een fout maken, ook wij in productie, en wij willen die aannemer ook als 'klant' behouden. Hetzelfde vaak als de 'fout' bij de bouwheer ligt. Dan doen we die (meestal) ook een bepaald voorstel tot aankoop van een nieuw product aan een gunsttarief. We kunnen dat omdat er vrijwel nooit problemen zijn en omdat we als merk een naam te verdedigen hebben. Natuurlijk gaan wij als fabrikant nooit een hele 'afbraak' en 'opbouw' bekostigen als we er zeker van zijn dat het geen productiefout is. Is de aannemer of de bouwheer niet tevreden over onze commerciële geste, dan raden we hen aan om te vervallen in aanstellingen van experten, ... Maar confirmeert dat ons gelijk, dan zijn er natuurlijk geen commerciële interventies. Waar de fout ligt is vaak heel makkelijk vast te stellen hoor. Dus, maak een afspraak met alle partijen. En probeer tot een vergelijk te komen. Fabrikant en aannemer kunnen er ook alleen maar uit leren als hun standpunt momenteel gewoon is dat het 'abnormaal' is. Maar zij zullen wel weten wat er fout is. Komt er geen vergelijk om alles op te lossen, lees: uitbreken en herleggen, dan kan je verdere stappen ondernemen. Bouwkundig expert inschakelen, etc. Betrek er momenteel nog geen andere polierfirma in, allé, laat hen toch nog geen werken uitvoeren. Want dan heb je geen been meer om op te staan. Een goede raad aan mensen die werken uitvoeren: vooraleer een contract te tekenen, ga eens kijken naar werven van een aannemer. Vraag referenties. Of als je ergens een bouwproject tegenkomt en zegt 'wow', vraag dan aan de bouwheer wie de aannemer was en of hij/zij er voor de rest ook tevreden van was. Veel ellende spaart dit uit nadien! En polierbeton ... tja, rage van de laatste jaren. Dus iedereen stort zich op die markt, maar zijn al deze aannemers allemaal al even bekwaam en onderbouwd om dit dan uit te voeren. Referenties vragen is de boodschap! Daarmee wil ik niets zeggen van uw aannemer, want zoals gezegd ... Ik ken het dossier niet en ik ben trouwens zelf geen specialist in polierbeton :-) Veel succes.