4

rotte balken en paal van luifel fermette.

Freterra
Freterra
#Bouwpartners · 5 jaren geleden

Woon in fermette van 30 jaar oud. Balken van de luifel aan de voordeur zijn gedeeltelijk rot. ( zie foto 's )Dit aan de zon en regenkant. Deel van dak steunt er op. Heb enkele jaren geleden de scheuren nog gevuld met allesvuller en geverfd en wou dit nu terug doen. Echter het hout is verder gerot. Volgens mij is dit een slechte kwaliteit van balk geweest. De spleten zijn van 3 tot 4 cm diep en ik kon er rot hout uitkrabben. Ook de hoek is volgens mij volledig rot. Kon er tot 6 cm diep uithalen. ( zie foto's ) Durfde niet verder. Volgens mij is dit niet meer te vullen. Maar vervangen zal een grote en moeilijke klus worden. Zou dit volledig moeten vervangen worden of kan de rotte hoek verwijderd worden en de rest van de 2 bovenbalken nog gebruikt worden ? De paal moet volgens mij zeker vervangen worden.  Is onderaan ook al wat aan het verpulveren. En als het mij wordt het beton of steen. Iemand hier ervaring mee of tips ? Heb natuurlijk bang dat dit wel eens kan instorten.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/59849/balkenvoor1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=1c385e580db86b2a5f27a196f6e0819fhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/59849/balkenvoor2.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=97a49b590f58c7862abcfeb17924cc9fhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/59849/balkenvoor3.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=8a1f84b7d3a8bc57a284a74d6515dc0ahttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/59849/balkenvoor4.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=ee4109bd46851dd5755ab75476760431

Alle reacties

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect
5 jaren geleden

Er bestaan houtrestauratietechnieken, bijvoorbeeld voor oude dakgebinten van monumenten, maar dit zijn zeer dure technieken.  In uw geval zou ik het hout vernieuwen, wat wil zeggen dat het dak moet geschoord worden, waarna je de kolom en aanhorigheden kan verwijderen en vervangen door nieuw materiaal.  Laat dit door een beroepstimmerman uitvoeren, dan ben je zeker gedekt door zijn verzekering mocht er iets mis gaan, en heb je 10-jaar garantie.

www.arcopolo.com

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
5 jaren geleden

10 jaar garantie ?

Of bedoel je 10 jarige aansprakelijkheid want dit is juridisch een groot verschil. 

10 jarige garantie is veel uitgebreider en kan zelfs gaan over de kleurvastheid of krimp en trek. 10 jarige aansprakelijkheid is enkel en alleen de stabiliteit. 

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect
5 jaren geleden

Idd, 10-jarige aansprakelijkheid, excuus

www.arcopolo.com

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!

Lees meer

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zit zelfbouw in de lift? We vroegen het drie experts: “Wie wil besparen op bouwkosten kan zelf aan de slag gaan met een zelfbouwpakket”

Lees meer

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Je bouwproject staat of valt grotendeels met de keuze van de juiste aannemer(s). Met deze tips kan je een aannemer zoeken voor jouw project.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag