4

Afbreken buitenmuur

CP
CP
#Bouwpartners · 5 jaren geleden

Ik woon in een halfopen bebouwing (1956), mijn geburen zijn bezig met een uitbouw (niet aangevraagd/niet vergund), deze uitbouw grenst aan onze gezamenlijke muur waar het dak van onze berging op rust (plat dak dat doorloopt naar zijn kant).
De buren hebben nu de oorspronkelijke buitenmuur verwijderd (met het nodige gekraag van het dak aan onze kant).
Wij zijn bezorgd ivm stabiliteit, wat kan ik doen zodat ik later niet zelf voor de kosten van eventuele schade moet opdraaien?

Alle reacties

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
5 jaren geleden

Heb je al met je buren over je bezorgheid gesproken? Merk meer en meer dat dit veel te weinig gebeurd. Hebben ze je geïnformeerd over hun plannen?

Er zijn enkele mogelijkheden, maar het gaat de relatie met je buren niet ten goede komen :-)

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect
5 jaren geleden

Wat bedoel je met "oorspronkelijke buitenmuur" ?  De scheimuur ?  In dat geval zou ik de werken laten stil leggen.  De scheimuur wellicht uw eigendom (afhankelijk van de vroegere situatie) en dan moeten ze eraf blijven.  Is die gemeenschappelijk, dan mogen de buren er maar wijzigingen aan doorvoeren mits uw akkoord.

Als uw dak kraakt en u zich zorgen maakt over de stabiliteit, haal er dan een expert bij, die u bijstaat en verdedigt tov de buur.

Praten helpt idd ook altijd, maar als ik lees dat zij zonder vergunning bezig zijn (wat ook een drukkingsmiddel kan zijn in uw voordeel) en zelf ook geen verwittiging gaven over hun geplande werken, dan vrees ik dat dit weinig zal uithalen.

www.arcopolo.com

0
CP
CP
0 5 Andere particulier
5 jaren geleden

De gezamenlijke muur loopt van binnen door naar buiten en loopt over onze koer, deze muur blijft staan, maar de achtergevel van zijn keuken die tegen de gezamenlijke muur staat heeft hij weggehaald om zijn (niet vergunde) bijbouw te vergroten. Bij het weghalen van de achtergevel kraakte ons dak ook behoorlijk fel.

We zijn al verschillende keren gaan praten, en de enige reactie is "oei"... Eveneens tijdens het deels uitbreken van de gezamenlijke binnenmuur (om zijn leidingen in  te plaatsen) heb in hem aangesproken dat er bij ons kalk los kwam... Eveneens enige reactie "oei", de dag erna gaan er gewoon verder alsof er niks aan de hand is...

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!

Lees meer

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zit zelfbouw in de lift? We vroegen het drie experts: “Wie wil besparen op bouwkosten kan zelf aan de slag gaan met een zelfbouwpakket”

Lees meer

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Je bouwproject staat of valt grotendeels met de keuze van de juiste aannemer(s). Met deze tips kan je een aannemer zoeken voor jouw project.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag