Voorkomt een coating op zonnepanelen verblinding door weerkaatsing van de zon ?

2

Voorkomt een coating op zonnepanelen verblinding door weerkaatsing van de zon ?

Ritjes
Ritjes
#Bouwpartners · 5 jaren geleden

Mijn achterburen legden zonnepanelen op hun zadeldak en op het plat dak van hun aanbouw. De weerkaatsing van de zonnestralen verblinden op mijn terras en zelfs in huis via mijn grote vensters. Het is onmogelijk de ogen op te houden. Op het internet wordt melding gemaakt van een aanpassing van de hellingshoek van de zonnepanelen, maar ook van een coating, die bovendien voor de buren het rendement van de zonnepanelen zou verhogen. Wat is het meest doeltreffend ?

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

al het zonlicht dat door hun panelen weerkaatst is wordt uiteraard niet in een percentage stroom omgezet.
Hellingshoeken zijn niet kritisch. men houdt op platdak bvb 20° of 30° aan omdat dit gunstigst is in de zomer (zon staat dan hoog) wanneer er meest zonne-uren zijn. Dus op die aanbouw kan men alle kanten uit als men maar op andere montagesteunen monteert waarvan men de hellingshoek kan wijzigen.
hoyu er wel rekening mee dat in de loop van de seizoenen de zon in een andere hoek inschijnt en wat je nu wijzigt misschien weer weerkaatst tijdens andere jaartijden.

En je weet ook dat in onze streken bijna geen enkel zadeldak zo platte hellingshoeken heeft als panelen bij platdak. en niettegenstaande toch opbrengst voor de zonnepanelen. Maar daar worden panelen wel gemonteerd volgens de dakhelling, andere opstelling heb ik nooit gezien al reis ik al jaren maandelijks van zuidwest tot noordoost per trein door het land. Als zo'n coating echt bestaat en haar belofte waarmaakt zou dat voor beide partijen een zeer elegante oplossing zijn. Nu nog je buren overtuigen en uitvoeren!

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Op 25 januari 2025 gaat bouwbeurs Wonen van start. De Nekkerhal in Mechelen is dan dé plek voor iedereen die op zoek is naar bouwinformatie en inspiratie.

Lees meer

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Bespaar tot 50% op bouwkosten met zelfbouwpakketten van Swipe Zelfbouw en Easykit. Ontdek hoe je kosten bespaart en kwaliteit garandeert.

Lees meer

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever waakt erover dat jouw (ver)bouwproject aan de EPB-regelgeving voldoet. Wat behoort er tot zijn takenpakket en hoeveel bedraagt de prijs?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag