Supafil Jetspray van Knauf voor vloerisolatie in kruipkelder

12

Supafil Jetspray van Knauf voor vloerisolatie in kruipkelder

AMN
AMN
#Isolatie · 5 jaren geleden

Wij wensen onze kruipkelder te isoleren. Bij navraag bleek PUR spuiten de beste optie. Helaas is PUR zeer giftig en blijven de dampen nog lang na in de woning; hechten zich zelfs aan meubels... Wij willen dus geen PUR gebruiken omwille van de gezondheid en ook omdat duurzaamheid steeds beangrijker wordt. Een andere optie is Supafil Jetspray van Knauf. We vinden echter geen enkele aannemer in België die dit wil/kan plaatsen. Ook de firma Knauf kan ons hierbij niet helpen. In Nederland wordt het veel gebruikt maar men wil de grens niet oversteken. 

Kan iemand ons hierbij helpen? 

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

hangt ook van de hoogte van de kruipkelder af...
kan je er in of niet?

als je voldoende erin kan, kan je isolatieplaten aanbrengen tegen het kelderplafond met TEC7 of ander montageschuim. Welk materiaal van isolatieplaten hangt dan weer af of die kruipkelder soms vochtig is of niet.
-bij vocht enkel XPS-platen gebruiken
-bij droge kruipkelder PIR-platen

als je er niet in kan is opspuiten met Supafil veruit het beste. En die grens zal niet lang meer dicht zijn. is eigenlijk voor handelsverkeer altijd open geweest. Bij mij plaatste men supafil in de spouwmuur met slechts 2 personen! Maar daarvoor maakte 1 persoon constant de boorgaten, voor kruipkelder kan men dat alleen af. En de hele spuitinstallatie inclusief spuitbuizen staat in een vrachtwagen, die kunnen sowieso de grens over

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
5 jaren geleden

Carl, ik denk dat het de bedoeling is om een hechtende isolerende laag tegen het plafond te spuiten (Supafil Jetspray) en niet om de ganse kruipkelder vol te blazen met de Supafil die men in spouwen blaast.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Wij Helaas is PUR zeer giftig en blijven de dampen nog lang na in de woning; hechten zich zelfs aan meubels... Wij willen dus geen PUR gebruiken omwille van de gezondheid en ook omdat duurzaamheid steeds beangrijker wordt. 

Sinds enkele jaren is een van de samenstellende componenten gewijzigd waardoor het hedentendage veel gebruikt wordt. Ik heb in elk geval geen van de door u opgesomde klachten ervaren. 

https://www.isolteam.be/nl/nieuws/gespoten-pur-schuim-giftig-en-gevaarlijk

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden· Bedankje ontvangen

gespoten PUR is en blijft een veel ongezonder product in de leefomgeving dan minerale wol (supafil bvb). Men kan er commercieel blind voor zijn. En zelfs komen aandraven dat PUR/PIr-platen hetzelfde materiaal zijn. maar die platen zijn niet op de werf maar tijdens uiterst gecontroleerde temperatuur en vochtigheid en druk vervaardigd in de fabriek en hebben niet die restdampen.

@Charel:
of het nou om Supafil jetspray of die voor de spouwmuur gaat: mijn antwoord is daarom niet minder geldig hoor. Men heeft niet persé een tweede man nodig bij de verplaatsing, of je nou de hele ruimte volspuit of tegen de kelderplafond, en die keuze tussen beide supafilvarianten zal afhangen van de echte hoogte (lees: toegankelijkheid) van de "kruip"kelder

0
AMN
AMN
0 4 Verbouwer
5 jaren geleden

gespoten PUR is en blijft een veel ongezonder product in de leefomgeving dan minerale wol (supafil bvb). Men kan er commercieel blind voor zijn. En zelfs komen aandraven dat PUR/PIr-platen hetzelfde materiaal zijn. maar die platen zijn niet op de werf maar tijdens uiterst gecontroleerde temperatuur en vochtigheid en druk vervaardigd in de fabriek en hebben niet die restdampen.

@Charel:
of het nou om Supafil jetspray of die voor de spouwmuur gaat: mijn antwoord is daarom niet minder geldig hoor. Men heeft niet persé een tweede man nodig bij de verplaatsing, of je nou de hele ruimte volspuit of tegen de kelderplafond, en die keuze tussen beide supafilvarianten zal afhangen van de echte hoogte (lees: toegankelijkheid) van de "kruip"kelder

0
AMN
AMN
0 4 Verbouwer
5 jaren geleden

De kruipkelder is hoog genoeg, 80 cm en meer. Supafil Jetspray van Knauf is het ideale product voor ons om tegen het plafond te spuiten. Er lopen namelijk nogal wat leidingen zodat platen fixeren niet ideaal is. Dat de Nederlandse firma's het niet willen plaatsen heeft niets met Covid-19 te maken. Ze willen gewoon niet naar België komen. 

Wij vinden het dus niet kunnen dat er in België geen firma's zijn. 

Ik heb nu ook nog een ander product gevonden : Icynene isolatieschuim. Zou geen giftige oplosmiddelen bevatten, wat bij PUR wel het geval is.  Het is eigenlijk ISO en RESIN. Iso van isoftaalzuur. Ik weet niet in welke mate isoftaalzuur giftig kan zijn. 

Heeft iemand hiermee ervaring? 

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
5 jaren geleden

@Charel:

Ik wou enkel aangeven dat TS wellicht bedoelde om het plafond te isoleren en niet de hele kruipruimte vol te blazen en dat dus Supafill daarvoor volgens mij niet geschikt is.

Maar ik kan mis zijn, dat moet AMN dan maar verduidelijken.

0
AMN
AMN
0 4 Verbouwer
5 jaren geleden

@Charel:

Ik wou enkel aangeven dat TS wellicht bedoelde om het plafond te isoleren en niet de hele kruipruimte vol te blazen en dat dus Supafill daarvoor volgens mij niet geschikt is.

Maar ik kan mis zijn, dat moet AMN dan maar verduidelijken.

0
AMN
AMN
0 4 Verbouwer
5 jaren geleden

Intussen weten we meer over Icynene. We deden wat opzoekingswerk. Het heeft een A+ certificaat in Europa. Dit is de hoogst mogelijke rating voor VOC emissies. (Volatile organic compounds). Het is dus voldoende veilig. 

We contacteerden de firma Isolteam die het product plaatst. Laat ons hopen dat dit een aanrader is. 

0
Isolatiechips
Isolatiechips
0 1 Andere professioneel
5 jaren geleden

Ik wil de aandacht vestigen op DROWA isolatiechips voor de kruipkelder, sins kort in Belgie verdeeld.

Het is een gerecycleerd materiaal, het is niet giftig en regelt ook de vocht huishouding. Ik nodig u uit de website:https://www.isolatiechips.be te bezoeken.

Het product is zeer prijsgunstig.

Neem gerust contact op.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Download gratis onze gids voor isolatie

Download gratis onze gids voor isolatie

Ontdek hoe je jouw woning warm, comfortabel en duurzaam maakt. Inclusief handige checklists voor een probleemloze isolatieklus!

Download nu gratis jouw isolatiegids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je spouwmuur isoleren: dit zijn de 4 grootste blunders

Je spouwmuur isoleren: dit zijn de 4 grootste blunders

Waar loopt het in de praktijk vaak fout bij het isoleren van de spouwmuur? Twee experts vertellen hoe je de meest gemaakte blunders kan vermijden.

Lees meer

Muurisolatie: materialen, mogelijkheden, prijs en premies

Muurisolatie: materialen, mogelijkheden, prijs en premies

Je energieverbruik verlagen doe je met muurisolatie. Ontdek meer over de materialen, voor- en nadelen van binnen- en buitenmuurisolatie en de prijs.

Lees meer

Dakisolatie: hellend dak na-isoleren langs binnen

Dakisolatie: hellend dak na-isoleren langs binnen

Tot maar liefst een derde van de warmte in je woning gaat verloren via je dak. Het loont dus zeker de moeite om te investeren in (extra) dakisolatie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag