Dakpannen sluiten niet aan na plaatsen beugels zonnepanelen

6

Dakpannen sluiten niet aan na plaatsen beugels zonnepanelen

Lucvg
Lucvg
#Dak · 5 jaren geleden

Nadat ze de haken van de zonnepanelen geplaatst hebben is me opgevallen dat de dakpannen niet meer aansluiten op deze plaats( zie foto)

Nu maak ik me zorgen naar regen en wind die daar dan vrij spel krijgen.

Ik heb dit doorgegeven maar blijkbaar kan dit geen kwaad zeggen ze?

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/60096/dak.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=cf7de99e4d14b1aa5af7aa37e32b1de0

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

het kan heel zeker kwaad als de bovenkant ook zo open staat als de foto die je onderaan nam. Onderaan kan het inderdaad "geen kwaad" omdat de zonnepanelen alles afschermen qua regen. en de wind wordt niet door je pannen maar door je onderdak tegengehouden hoor.
Maar als de onderste haken zo staan zullen de bovenste haken wel dezelfde opening maken en DAT KAN WEL KWAAD want regen loopt nog altijd van boven naar beneden op een dak hee...

En dan pas komen er hele discussies als er volgende winter waterschade is en jij uw verzekering inschakelt en de experts komen. Dan zal deze aannemer wat meer kosten hebben dan dit nu te corrigeren

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
5 jaren geleden

Hoe bedoel je Carl ? Alle haken, zowel de ondersten als de bovensten zijn wellicht toch op dezelfde manier gemonteerd ? Het risico op waterindringing is dan toch ook overal hetzelfde ?

0
Lucvg
Lucvg
0 3 Andere particulier
5 jaren geleden

Dus onderaan moet ik me geen zorgen maken en wat bedoel je met bovenste haken, deze pannen zullen aan de haken ook niet goed aansluiten?

Dus eigenlijk hebben deze installateurs volledig vrij spel naar afwerking toe en kunnen we er niets opzeggen.

Kan ik deze vraag ook eens stellen aan mijn verzekering?  

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

@ Charel,
we zien alleen een foto van de onderkant genomen hee....Maar ik vermoed het ook dat de haken boven en on der gelijk gemonteerd zijn. alleen gaat er geen rechtstreekse neerslag doorheen een zonnepaneel hee en zullen die aan de onderkant niet aan de elementen blootgesteld worden tenzij afstromen van water. er komt nooit slagregen op hee.

@Lucvg
deze installateurs hebben idd vrij spel want proberen zich eruit te praten. Ze spelen Russische roulette hopend dat er misschien toch wel niet direct aantoonbare schade gaat optreden en zij intussen  er geen tijd (onbetaalde werkuren dus) moeten in steken. En weten misschien niet HOE met hun haken, jouw dakpanvorm en hun kunde het wel deugdelijk op te lossen. Het is niet mijn vak, maar 1 ding zie ik: het is niet in orde uitgevoerd! Echt niet zoals de installaties die ik zag!
 een beetje vocht van een paar zomerse regenbuien zal het onderdak misschien nog wel wegwerken, maar geen heel winterseizoen van een half jaar lang hee.

en ja je kan de vraag al reeds stellen aan je verzekering. zij kunnen NU een toekomstige schadeclaim voorkomen. Maar ja, schade ga je wellicht pas hebben na enkele maanden winterweer met stortbuien en stormen... en t is best mogelijk dat jouw verzekering zal zeggen dat ze niks doen zolang er nog geen schade is.... Eens jij schade oploopt daardoor, stuurt en betaalt de verzekering de bouwkundige expert, nu vermoedelijk niet. En ik zou bijgod niet weten waar voor mezelf een bouwkundig expert te vinden! Plus moet je dan nog een advocaat onder de arm nemen om dat expertenverslag kracht bij te zetten. Je kan zelf best al een aangetekende brief sturen naar deze installateur waarin je hem aansprakelijk stelt voor alle vochtschade die door die dakpanopening optreedt.
ik geloof dat er ook zoiets bestaat als GESCHILLENCOMMISIE VAN DE BOUW of VERZOENINGSCOMMISSIE VAN DE BOUW. 

0
Lucvg
Lucvg
0 3 Andere particulier
5 jaren geleden

Bedankt voor jullie reactie.

De instalateur is dit komen aanpassen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakrenovatie prijs: ontdek wat de kosten per type dakwerken zijn

Dakrenovatie prijs: ontdek wat de kosten per type dakwerken zijn

Wat kost een dakrenovatie? We lijsten de prijzen op per type dakwerken, bieden je meer inzicht in hoe de prijs wordt bepaald en geven bespaartips.

Lees meer

Opbouw van je dak: hellend of plat, alle opties op een rij

Opbouw van je dak: hellend of plat, alle opties op een rij

Alles over de opbouw van hellende en platte daken: soorten structuren, onderdelen en tips voor de beste keuze.

Lees meer

Je dak ontmossen? Zo verwijder je mos op je dakbedekking

Je dak ontmossen? Zo verwijder je mos op je dakbedekking

Mos nestelt zich op bijna elk dak. Gelukkig kan je mos en algen op verschillende manieren verwijderen én voorkomen. Ga aan de slag met deze tips!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag