Keerwand langs grachtwand
Beste,
Ons nieuwbouwhuis is bijna af en we zijn nu volop bezig met de afwerking. Het volgende punt op de planning is de omheining. Maar dit bezorgde me al heel wat kopzorgen en frustraties.
Onze achtertuin loopt iet af naar achter toe, achter onze tuin (tussen die van onze achterbuur en die van ons) loopt een gracht. Die staat meestal wel droog maar bewijst zijn nut wel bij hevige regenval. In de communicatie die we kregen van de bouwfirma en het stad staat uitdrukkelijk vermeld dat die gracht behouden moet blijven. Tot daar heb ik geen probleem.
Onze perceelsgrens loopt tot op de schuine wand (dien op bepaalde plaatsen zeer stijl is), waardoor het praktisch onmogelijk is om daar een omheining degelijk te plaatsen. De aannemer die dit zou uitvoeren stelde voor om langs de perceelsgrens (op ons eigen perceel) de grachtwand te versterken met een keerwand zodat de grond niet kan wegzakken. Nu blijkt dat dit vergunningsplichtig is, maar doen de betrokken personen op dienst ruimtelijke ordening lastig over het plaatsen van die keermuur. Blijkbaar vallen deze werken onder reliefwijziging en deze zijn verboden... Nu is het niet de bedoeling om onze grond te verhogen, maar wel om die grachtwand te versterken zodat die niet gaat verzakken naar verloop van tijd (en onze omheining meesleurt).
Nu is mijn vraag: is er toch geen mogelijkheid om een keerwand te plaatsen zonder vergunning op uw eigen perceel. Zoniet, zijn er gelijkaardige alternatieven die even sterk en duurzaam zijn. Misschien goed om weten: voor de waterafvoer van onze tuin zouden we drainabuizen voorzien die door een gat in de keerwand in de gracht uitkomen.
alvast bedankt voor jullie hulp/info!!
Gr,
Tom