3

Keerwand langs grachtwand

Tom_VS
Tom_VS
#Tuin · 5 jaren geleden

Beste,

Ons nieuwbouwhuis is bijna af en we zijn nu volop bezig met de afwerking. Het volgende punt op de planning is de omheining. Maar dit bezorgde me al heel wat kopzorgen en frustraties.

Onze achtertuin loopt iet af naar achter toe, achter onze tuin (tussen die van onze achterbuur en die van ons) loopt een gracht. Die staat meestal wel droog maar bewijst zijn nut wel bij hevige regenval. In de communicatie die we kregen van de bouwfirma en het stad staat uitdrukkelijk vermeld dat die gracht behouden moet blijven. Tot daar heb ik geen probleem. 
Onze perceelsgrens loopt tot op de schuine wand (dien op bepaalde plaatsen zeer stijl is), waardoor het praktisch onmogelijk is om daar een omheining degelijk te plaatsen. De aannemer die dit zou uitvoeren stelde voor om langs de perceelsgrens (op ons eigen perceel) de grachtwand te versterken met een keerwand zodat de grond niet kan wegzakken. Nu blijkt dat dit vergunningsplichtig is, maar doen de betrokken personen op dienst ruimtelijke ordening lastig over het plaatsen van die keermuur. Blijkbaar vallen deze werken onder reliefwijziging en deze zijn verboden... Nu is het niet de bedoeling om onze grond te verhogen, maar wel om die grachtwand te versterken zodat die niet gaat verzakken naar verloop van tijd (en onze omheining meesleurt). 
Nu is mijn vraag: is er toch geen mogelijkheid om een keerwand te plaatsen zonder vergunning op uw eigen perceel. Zoniet, zijn er gelijkaardige alternatieven die even sterk en duurzaam zijn. Misschien goed om weten: voor de waterafvoer van onze tuin zouden we drainabuizen voorzien die door een gat in de keerwand in de gracht uitkomen. 

alvast bedankt voor jullie hulp/info!!

Gr,

Tom

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
5 jaren geleden

Plaats de afsluiting niet op de rug maar een 40/50 cm ervoor. 

Houdt er rekening mee dat je die grachtkanten moet onderhouden en met de afsluiting op de top van de rug , bemoeilijkt je extra het werk.

Opgelet , sommige waterlopen, beken en grachten moet je bereikbaar houden voor de ruiming door de openbare diensten. 

Een gracht ( openbaar domein) versterken met damwanden of profielen is vergunningsplichtg en mag zomaar niet uitgevoerd worden zonder enig overlg. Uw plaatser van de afsluiting valt hier door de mand.  

Qua technische uitvoering laat hij m. i. steken vallen. Het plaatsen van een keerwand is natuurlijk extra kassa . Nochhans het simpel verlengen van de palen en dieper inbrengen tot zeker onder de grachtbodem met cc 70-80 cm had ook gekund. En aan een goedkopere prijs.

Zoek u een tuinaanlegger die u niet op extra kosten jaagt .

Waarom een drainage ? 

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
5 jaren geleden

Ik zou ook opteren voor extra lange palen die je eventueel op kortere tussenafstanden plaatst.

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Met dit gratis magazine willen we je graag inspireren en advies geven om het maximum te halen uit jouw tuin en terras.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Tuinexpert tipt de tuinklussen voor februari: dit kan je nu doen

Tuinexpert tipt de tuinklussen voor februari: dit kan je nu doen

Het groeiseizoen laat nog op zich wachten, maar in februari staan er al wat klussen in de tuin op de planning. Tuinexpert Bart Verelst geeft tips.

Lees meer

Is het buiten te koud? Met deze tips leg je een moestuin binnen in huis aan

Is het buiten te koud? Met deze tips leg je een moestuin binnen in huis aan

Wil je blijven tuinieren tijdens de koude wintermaanden? Dan kan je een moestuin binnen in huis aanleggen. Ga aan de slag met deze tips!

Lees meer

Problemen met buxus in je tuin: pas op voor de buxusmot

Problemen met buxus in je tuin: pas op voor de buxusmot

Last van de buxusmot? Lees hoe je deze veelvraat herkent, bestrijdt en voorkomt en ontdek onze andere tips tegen buxusziekten, zoals schimmel.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag