7

problemen door condensatie

Lievendp
Lievendp
#Isolatie · 5 jaren geleden

Wij hebben gebouwd in 2003. Van in het begin hebben we kleine vochtproblemen gehad in de woning. Onze buitenmuur bestaat uit een binnenmuur in snelbouwsteen, een spouw met rockwol, een buitenmuur in snelbouwsteen en daarop crepi. Onze cripi is reeds hersteld in 2011 omdat deze op verschillende plaatsen los kwam.

Nu komt de crepi opnieuw los en hebben we uiteindelijk een aantal gaten in de muren gekapt. Het blijkt nu dat de crepi door deze constructie van muur / isolatie / muur / crepi ervoor zou zorgen dat het vocht niet weg kan en dat we met condens problemen zitten. Niemand kan dit blijkbaar oplossen. Het enige dat we kunnen doen is de buitengevel en isolatie verwijderen en vervangen door een construcite van binnenmuur / isolatie / crepi.

Dit is een heel zware kost en die zou volledig op ons vallen aangezien de termijn van 10 jaar vertreken is.

Kan iemand ons hier advies geven? Waar kunnen we terecht om iemand te laten bepalen wat er nu echt moet gebeuren? Is er nog iemand voor aansprakelijk?

Met vriendelijke groeten,

Lieven

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden· Bedankje ontvangen

een deskundige vinden voor jullie problematiek is inderdaad niet evident.

Hoewel nieuwe lichting architecten hoogstwaarschijnlijk bouwfysica als vak krijgen, naast het hele gamma isolatie- en ventilatietechnieken, is dit niet iets dat architecten nauw aan het hart en kundigheid ligt. Met verbazing stelde ik vast dat hun grootste zorg de vormgeving en indeling van een gebouw is en niet het technisch functioneren. Misschien een architect erbij roepen die zich uitsluitend toelegt op duurzaam bouwen (lijst: zie organisatie www.vibe.be, en staan ook achteraan in hun tijdschrift "Wonen en Natuur").

Of bij een energiedeskundige te rade gaan. normaal is een EPB EPC-deskundige toch redelijk op de hoogte van de problematiek isolatie-condens-ventilatie.

Zonder het ter plaatse te zien zou ik er ook niet mijn hand voor in het vuur steken.

Maar hoewel je een heel recent gebouw hebt, werden de EPB-regels pas in 2006 van kracht en die heb ik zo vaak zien verstrengen dat ik me niet meer kan herinneren wanneer ventilatiesystemen van het type c of D verplicht werden. Hoewel in jouw bouwjaar alle avant-garde-technieken en het moderne type D een gewone zaak was bij passiefhuis-constructies, waren die mainstream nog totaal onbekend en ongebruikt.

Jouw huis zal vermoedelijk geen ventilatiesysteem hebben waardoor de luchtvochtigheid in de woning blijft. En wel niet vol kieren zitten zoals mijn woning van 1935, maar wel al een zekere luchtdichtheid hebben.
De enige manier van damp kwijt te raken is allicht als volgt. Luchtvochtigheid transporteert zich doorheen uw binnenspouwblad dat dampopen materiaal is, vervolgens door uw isolatielaag dat ook dampopen materiaal is, uiteindelijk naar uw gevelsteen (=buitenspouwblad) dat ook dampopen is. Of de crépi dampopen is weet ik niet. Er bestond toen zowel synthetische zowel als minerale crépi en alleen de minerale is dampopen. En de verf is 100% zeker synthetisch en dus dampdicht.  Ergens onderweg dat traject gaat die damp afkoelen en zodoende condenseren tot water. Dit punt heet dauwpunt en ligt in de winter ergens in de isolatielaag, maar in het tussenseizoen allicht in het buitenspouwblad.
Je hoort dat dit al eerder tot domein van fysica en dus wetenschap behoort dan tot domein van techniek laat staan dat aannemers daarvan voldoende kaas gegeten hebben om er u enig advies over te geven...

Ik vermoed dat je door installeren van een goed werkende ventilatiesysteem hetzij C hetzij C+ hetzij D die problemen niet langer kunnen optreden. De oorzaak is dan weg, het gevolg nog niet: want uiteraard moet het opgestapelde vocht eerst uit uw woning wegkunnen. Zelf heb ik 2005 of 2008 minstens 1 maad lang een natte muur gehad door lekke afvoerpijp. die ik in april repareerde/vernieuwde en de hele zomer lang via vensters en deuren de woning verluchtte zoveel het weer toen toeliet (intussen hebben we nog warmer weer en meer/langere droogteperiodes). Tegen het najaar nog voor de winter  was alle vocht eruit.
In ieder geval is een ventilatiesysrteem heel wat goedkoper dan het dubieuze voorstel van uw buitenspouwblad af te breken, ander type isolatie en er andere crépi tegen. 

ik heet het een dubieus voorstel omdat een muuropbouw   binnenmuur/isolatie/buitenmuur/(crepi)/verf in ons land al vele jaren de norm is. sinds isolatie gebruikelijk is in de spouw. 
Enkel in Duitsland was een opbouw binnenmuur/gevelisolatie/crépi gebruikelijk, en was met een spouw bouwen "not done". Dat betekent de helft van de ruwbouw opnieuw bouwen na de helft van huidige ruwbouw afgebroken te hebben. Ik durf er niet aan denken hoeveel dat mag kosten, dat moet allicht het dubbele kosten van het al gepeperde prijskaartje van buitengevelisolatie....

Mocht het nog onduidelijk zijn spijts mijn uitvoerige uiteenzetting, dan stuur je me maar een privébericht. ik heb geen bedrijf, heb er dus geen enkel financieel belang bij. 

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
5 jaren geleden

Ik kan me helemaal vinden in de uitleg van Carl hierboven. Het principe van twee spouwbladen in snelbouw met daartussen isolatie lijkt mij geen probleem. Ik denk ook dat het probleem wordt veroorzaakt door een foute (te dampdichte) crépi of bepleistering gecombineerd met een ondermaatse ventilatie.

Carl doet u een genereus voorstel om het privé te bespreken maar het zou veel interessanter zijn om die bespreking hier op het forum te voeren. Op die manier kunnen er wellicht nog vele anderen baat bij hebben.

0
Lievendp
Lievendp
0 1 Verbouwer
5 jaren geleden

Hallo Carl,

Allereerst wil ik je bedanken voor je duidelijke en uitgebreide uitleg. Zelf ken ik te weinig van deze technieken om er over te kunnen oordelen. Maar ik heb een vermoeden dat het ventileren niet de volledige oplossing is. 

Onze ramen staan boven bijna altijd open en beneden in huis verluchten we een paar uur per dag. Zelfs in de winter zetten we de ramen geregeld open.

Wat we wel ook gezien hebben is dat, om estetisch mooi te zijn, de waterkering zo laag mogelijk geplaatst is. Op die manier hebben we een lage opstap om van het terras in huis te gaan. Het nadeel hiervan is dat de waterkering in de buitenmuur uitkomt onder het terras. Er is daar een uitsparing gelaten in de chape zodat het water weg kan zakken in de grond.

Maar als het water langs daar binnen zou komen en de muur "ademt" te weinig door de crepi, zou het dan mogelijk zijn dat de rockwol isolatie tot aan het dak vochtig staat?

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
5 jaren geleden

Een waterkering die onder het niveau van het terras uitkomt is een zware bouwfout en zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van de loskomende crépi ! Kan je niet een paar foto's van de problemen doorgeven.

Over het ventileren moet je je niet te veel illusies maken: een paar keer de ramen openzetten is lang niet voldoende tenzij je een tochtige woning hebt.

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

. ramen open zetten =  luchten, verluchten.
. ventileren = permanente aanvoer van verse lucht in woonruimtes en afvoer van vochtige lucht in keuken/badkamer/toilet.
Die twee kan je echt niet met elkaar vergelijken qua effect! Ofwel zou je zelfs 's winters om het uur je vensters op een kier moeten zetten voor 10 minuten en een tocht veroorzaken door alle tussendeuren open te laten.

De waterkering die te laag zit kan uiteraard je crépi doen loskomen, en dat zou dan erger moeten zijn beneden dan bovenaan je muren...
Ik heb dit probleem gezien bij mijn buren (ook bouwjaar 1935) waar helemaal geen waterkering zat:  hun pleister stond nat tot halve meter boven het maaiveld!
Zij hebben ter hoogte van de vloer/plint deze muur laten ïnjecteren zowel van buiten als binnen om de steen goed te verzadigen, en vervolgens buitengevelisolatie aangebracht. intuseen zijn we 2j verder en hebben ze geen vochtproblemen meer gehad. 

0
ClaudeND
ClaudeND
0 3 Andere particulier
4 jaren geleden

Ik heb hetzelfde probleem, crepie komt los aan de noord-oost gevel, de zuid-west gevel is nog OK. Wij hebben ook "muur / isolatie / muur / crepi" constructie". Op alle muren meet ik tot op 1 meter hoogte ongeveer 60-80% vochtigheid wat 2x zovaal is als normaal (normaal ~40%).

Crepie en mortel is zopas tot 1 meter hoogte verwijderd, en zijn er ook wat gaten aangebracht in de hoop dat de muren kunnen ventileren en uitdrogen.

Mijn vraag is, hoeveel gaten moet ik aanbrengen om de muren optimaal te laten ventileren/uitdrogen en hoeveel stootvoeg beluchters of roosters moet ik in plaatsen om in de toekomst de muren voldoende ventilatie te bezorgen? (hoe groot moeten de roosters zijn, om de hoeveel meters, boven en onder of alleen onderkant).

Dank u

Claude

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag