Dankjewel voor jullie reacties.
Ik heb nooit last gehad van condensatie, daarenboven zijn er in de metalen profielen ook afvoeropeningen voorzien mocht er toch condensatie zijn.
Onderaan de enkele beglazing kan ik aannemen dat er een gootje is om het condensatiewater op te vangen en af te voeren naar buiten. Nu verspreidt het condensatiegebeuren van het vocht in de lucht zich over de totale glasoppervlakte en het metalen raamwerk. Na het plaatsen van dubbele beglazing zal de condensatie van het vocht in de lucht zich enkel op de metalen profielen voordoen, en daar zal er dus veel condensatiewater zijn.
Het is niet omdat u in het verleden geen condensatieproblemen hebt gehad dat u er na het plaatsen van dubbele beglazing er ook geen zal hebben. Integendeel, u gaat condensatieproblemen creëren.
Uw ramen zullen ook niet voldoen aan de EPB-normen. Op het EPC-certificaat worden metalen ramen zonder thermische onderbreking zeer zwaar afgestraft. In de periode dat het plaatsen van dubbele beglazing werd aangemoedigd door belastingsvoordelen te geven, was het zelfs een voorwaarde dat het oude metalen raamwerk ook werd vervangen.
Naar uitvoering toe denk ik dat u weinig ernstige aanemers-glazenzetters zult vinden die dat werk voor een aanvaardbare prijs willen uitvoeren. Enkele beglazing verwijderen uit metalen ramen is niet eenvoudig indien met stopverf is gewerkt. Zijn er metalen glaslatten gebruikt dan moeten deze afgefreest worden.
Maar vraag misschien ook een paar offertes voor de vervanging van de volledige ramen, dan kan u zien wat uw winst zal zijn en of het allemaal wel de moeite loont.