renovatie ramen: alleen glas vervangen of ook meteen raamprofielen?

7

renovatie ramen: alleen glas vervangen of ook meteen raamprofielen?

hugocarlo
hugocarlo
#Bouwpartners · 5 jaren geleden

Ik heb nu ramen met dubbel glas die dateren van 1972. De raamprofielen zijn in staal en die zijn uiteraard nog in goede staat. Maar het dubbel glas is aan vernieuwing toe. Vraag is of het zinvol is ook de stalen raamprofielen te vervangen voor een betere totale isolatie-waarde of speelt dit geen grote rol?

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
5 jaren geleden

Stalen profielen uit die tijd waren massief en vormen dus een (bestaande) koudebrug.  Vervangen is "beter" maar de grote meerkost weegt eigenlijk niet op tegen de kleine bijkomende energiebewparing. Er zijn ook nog vele andere qua isolatie te verbeteren zaken zodat dit het verschil niet zal maken.  

Ik zou enkel het dubbel glas laten vervangen ook al omdat die stalen ramen ws bij de stijl van het huis passen.  Het grote uitgespaarde budget kan je voor andere verbeteringswerken inzetten.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Door het plaatsen van dubbele beglazing zal de condensatie op de metalen ramen sterk toenemen, in de winter kan het zelfs aanvriezen aan de binnenzijde. En aangezien er daar geen opvanggootje is voorzien met een afvoer naar buiten loopt het condensatiewater op de vensterbank. Dat kun je opvangen door er handdoeken op te leggen en dagelijks te vervangen. Problemen zijn ook te verwachten met de profielen (onvoldoende diepte) en glaslatten (voor zover deze er zijn en mogelijks enkel stopverf is gebruikt. Komt daarbij nog dat de scharnieren en raamkrukken hun beste tijd zullen gehad hebben. Indien u na veel leed dan toch beslist om de ramen te vervangen is de beglazing ook verloren.

Mijn advies is in elk geval vervang de ramen compleet door nieuwe.

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
5 jaren geleden

De vervanging van het bestaande dubbel glas door nieuw dubbel glas leidt niet tot toename van condensatie op de stalen koudebruggen want de temperatuurscurve an buiten naar binnen blijft identiek.  Als er nu geen problemen zijn dan zullen er na de vervanging van het bestaande dubbel glas ook geen problemen zijn.  

Zoals ook ik al schreef:  vervangen is beter maar is een enorme meerkost. Aan TS om idd voor en tegen af te wegen.  

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Hier kan ik toch 100% uit ervaring spreken. Met enkele beglazing is er een natuurlijke afvoer van de vochtigheid binnen door condensatie op de enkele beglazing, het gecondenseerde water wordt afgevoerd via een gootje naar buiten. Als men nu dubbele beglazing plaats zal er op de beglazing geen condensatie meer zijn, maar enkel nog op de profielen. Profielen uit die tijd hebben hoegenaamd geen thermische onderbrekingen en de vochtigheid in de binnenlucht zal volledig condenseren op de metalen delen en loopt af op de vensterbank.

Ik heb dat zelf ooit gedaan met aluminium ramen, 15 jaar oud maar zonder thermische onderbrekingen en het profiel leende er zich toe om dubbele beglazing te plaatsen mits de glaslatten te versmallen. Uiteindelijk 10 jaar later alles vervangen door pvc ramen inclusief nieuwe beglazing.

Naar isolatie toe zal het zeker beter zijn, maar u gaat er toch geen voldoening in vinden.

0
hugocarlo
hugocarlo
0 2 Andere particulier
5 jaren geleden

Dankjewel voor jullie reacties.

Ik heb nooit last gehad van condensatie, daarenboven zijn er in de metalen profielen ook afvoeropeningen voorzien mocht er toch condensatie zijn.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Dankjewel voor jullie reacties.

Ik heb nooit last gehad van condensatie, daarenboven zijn er in de metalen profielen ook afvoeropeningen voorzien mocht er toch condensatie zijn.

Onderaan de enkele beglazing kan ik aannemen dat er een gootje is om het condensatiewater op te vangen en af te voeren naar buiten. Nu verspreidt het condensatiegebeuren van het vocht in de lucht  zich over de totale glasoppervlakte en het metalen raamwerk. Na het plaatsen van dubbele beglazing zal de condensatie van het vocht in de lucht zich enkel op de metalen profielen voordoen, en daar zal er dus veel condensatiewater zijn.

Het is niet omdat u in het verleden geen condensatieproblemen hebt gehad dat u er na het plaatsen van dubbele beglazing er ook geen zal hebben. Integendeel, u gaat condensatieproblemen creëren. 

Uw ramen zullen ook niet voldoen aan de EPB-normen. Op het EPC-certificaat worden metalen ramen zonder thermische onderbreking zeer zwaar afgestraft. In de periode dat het plaatsen van dubbele beglazing werd aangemoedigd door belastingsvoordelen te geven, was het zelfs een voorwaarde dat het oude metalen raamwerk ook werd vervangen.

Naar uitvoering toe denk ik dat u weinig ernstige aanemers-glazenzetters zult vinden die dat werk voor een aanvaardbare prijs willen uitvoeren. Enkele beglazing verwijderen uit metalen ramen is niet eenvoudig indien met stopverf is gewerkt. Zijn er metalen glaslatten gebruikt dan moeten deze afgefreest worden.

Maar vraag misschien ook een paar offertes voor de vervanging van de volledige ramen, dan kan u zien wat uw winst zal zijn en of het allemaal wel de moeite loont.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Je bouwproject staat of valt grotendeels met de keuze van de juiste aannemer(s). Met deze tips kan je een aannemer zoeken voor jouw project.

Lees meer

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!

Lees meer

Nieuw bij Livios: ontdek onze handige tool om slim offertes te vergelijken

Nieuw bij Livios: ontdek onze handige tool om slim offertes te vergelijken

Vraag snel en gratis tot vijf offertes aan bij betrouwbare vakmannen via de nieuwe Livios-tool en vergelijk prijzen voor jouw bouw- of renovatieproject.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag