4

Erfdienstbaarheid 2.0

Kristof86
Kristof86
#Ontwerp · 5 jaren geleden

Ik ben eigenaar van een lijdend erf en moet doorgang van 3meter breedte op 10meter lengte laten voor een heersend erf om de achterkant van de woning te kunnen bereiken (halfopen).

Nu zijn er plannen om de woning (heersend) af te breken en een nieuwe open bebouwing te zetten. Zoals de plannen er nu uitzien met dus 3 meter doorgang langs de perceel grens , beide zijden. 

kan ik de erfdienstbaarheid laten opheffen?

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

M.i. zijn er 2 soorten erfdienstbaarheden :

- een erfdienstbaarheid die in het verleden door de eigenaars gecreerd zijn om bv bij verkoop de toegang tot een achterliggend gebouw te verzekeren. Bij akte zal dus de erfdienstbaarheid op het lijdend erf bevestigd worden. Deze erfdienstbaarheid kan beëindigd worden door hetzij  na 30 jaar niet gebruikt geweest te zijn of door verzaking van de eigenaar van het heersend erf.

- een toegang die gecreerd geweest is omdat het een ingesloten perceel was (omgeven door percelen van andere eigenaars)  en dus niet van op de openbare weg bereikbaar was. Deze erfdienstbaarheid houdt op te bestaan zodra het ingesloten perceel zelf een uitweg heeft naar de openbare weg of na 30 jaar niet gebruikt geweest te zijn. 

Verder is ook te bekijken of er nutsleidingen ten behoeve van de achteringelegen woning in de hudige toegang liggen (elektriciteit, aardgas, tv-distributie, telefoon, riolering) en of deze zullen blijven bestaan of uitgebreid worden.

Het is dus afwachten wat de eigenaar van het heersend erf gaat ondernemen. Maar zelf kun je voorlopig niets ondernemen om de erfdienstbaarheid te laten beëindigen tenzij met de huidige eigenaar onderhandelen maar waarom zou hij verzaken aan die erfdienstbaarheid? Het kost hem niets en je weet maar nooit waarvoor het van pas kan komen.

U bent eigenaar van het lijdend erf, dus u zal lijdzaam moeten toezien. Waar u wel kan over waken is het gebruik van die erfdienstbaarheid vb indien een autokeuringsbedrijf zich daar zou vestigen en dagelijks continue auto's staan aan te schuiven via die toegang.

Wat is de beste strategie? De eigenaar van het heersend erf is tot niets verplicht. Slapende honden wakker maken als u iets wenst te bereiken? Mogelijks ziet hij het nut in om die erfdienstbaarheid toch te blijven gebruiken.

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
5 jaren geleden

Ik heb ooit dezelfde vraag gesteld bij mijn notaris. Het ging ook om een wegenis die op dit moment niet meer nodig is wegens verandering van de situatie bij de buren (nieuwbouw) waarbij er nu wegenis langs een andere kant is.

Volgens de notaris kan je dit éénzijdig als lijdend erf laten aanpassen via gerechtelijke weg. Enkel een rechtbank zou die erfdiensbaarheid kunnen annuleren.

Ik heb daar toen om allerlei redenen geen verder werk van gemaakt, maar in uw geval zou ik het wel doen.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Ik heb ooit dezelfde vraag gesteld bij mijn notaris. Het ging ook om een wegenis die op dit moment niet meer nodig is wegens verandering van de situatie bij de buren (nieuwbouw) waarbij er nu wegenis langs een andere kant is.

Volgens de notaris kan je dit éénzijdig als lijdend erf laten aanpassen via gerechtelijke weg. Enkel een rechtbank zou die erfdiensbaarheid kunnen annuleren.

Ik heb daar toen om allerlei redenen geen verder werk van gemaakt, maar in uw geval zou ik het wel doen.

Daar zijn al veel boeken over geschreven en rechtzaken behandeld. Maar een erfdienstbaarheid opheffen door de lijdende eigenaar is sterk beperkt zoniet quasi onmogelijk. Als je begint met rechtzaken kan dit tot acties van de heersende eigenaar leiden die er op zal toezien dat de erfdienstbaarheid zeker niet verjaart door onbruik.

Heeft hij bv op de bouwplannen een volledige afsluiting voorzien of blijft die toegang open? Voor de heersende bewoners kan het bv een mogelijkheid bieden om een langere openbare (om)weg af te snijden.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag