Welfsels plafondkelder barsten open
Dag iedereen,
Ik post dit bericht om wat meer inzicht te krijgen over wat voor ons de beste oplossing zou kunnen zijn. Ik hoop wat van jullie ervaringen te kunnen lezen zodat we de knoop kunnen doorhakken, of eventueel nog iemand anders kunnen laten langs komen om offerte op te stellen. Hieronder ons probleem, mijn excuses voor de lange post:
In 2013 hebben wij een bestaande rijwoning gekocht. Onze woning dateert van ’57. Onze woning is deels onderkelderd, deze is nooit nat geweest. In het verleden, als er veel regenval was geweest dan hadden we soms een afloop op de muur via de waterleiding die binnen komt, dat is sinds 2 jaar niet meer het geval geweest. De kelder voelt wat vochtig aan in de nattere periodes, maar verder niets, geen muffe geuren.
De muren lijken droog (staan niet nat), er zijn geen zichtbare natte plekken op de muren. Ik vermoed dat de keldermuren in het verleden al eens bezet/behandeld zijn daar de muren echt proper staan (toch voor zo’n oude woning te zijn). Zie foto’s.
Wat er aan het gebeuren is is dat op een aantal plaatsen de welfsels open breken door de ijzers die aan het roesten zijn (betonrot?). Dit voornamelijk aan de overgang muur-plafond. Er is sprake van een aantal m2.
Er zijn sinds we er wonen geen werkzaamheden geweest in onze straat/aan de riolering. Er zijn wel 2 ronde riooldeksels op de straat voor onze woning, maar geen verzakkingen ofzo. De keldermuren grenzen niet met de buitenmuren van onze woning, enkel de rechtse muur staat ‘op de scheiding’ met de naastgelegen woning vermoed ik.
De kelder is ongeveer 32m² groot, de oppervlaktes waar de welfsels openbarsten zijn alles samen ongeveer 6m², zie foto.
Er zijn een aantal mensen langs geweest, we horen nogal uiteenlopende dingen:
De eerste persoon die langs kwam stelde voor om de ijzers gedeeltelijk bloot te leggen (loszittende stukken weg te kappen enz.), het roest er af te borstelen, de ijzers te behandeling met een roestwerend middel/coating om daarna alles terug op te voegen/vullen met een speciale mortel. Deze persoon stelde ook voor om de muren te injecteren op een 20-tal cm onder het plafond (hoogte weet ik niet meer exact), om opstijgend vocht in het plafond in te perken en zo te verhinderen dat de ijzers in de welfsels blijven roesten. Omdat onze muren niet vochtig staan weet ik niet of dit effectief aangewezen is.
De tweede persoon die langs kwam stelde voor om de ijzers gedeeltelijk bloot te leggen (loszittende stukken weg te kappen enz.), te ontroesten/schuren, de ijzers te behandelen met een anti-oxidatiemiddel en te beschermen met een coating (klasse R4)om daarna alles terug te egaliseren met een herstel mortel specie (klasse R4). Hij stelde niet voor om de muren te injecteren maar stelde wel voor om rondom horizontaal poutrels op de muren te plaatsen net onder het plafond, dit ter versteviging. Deze persoon heeft de vochtigheidsgraad op bepaalde plaatsen opgemeten van de muren en zei dat deze okee waren, hij dat het niet nodig was om iets aan de muren te doen en er al zeker geen middel op te strijken/te verven. Hij zei wel om geregeld de "zouten" van het plafond en de muren af te borstelen omdat deze vocht aantrekken. Op zich zijn deze niet erg en zeker niet schadelijk voor de gezondheid zei hij. Deze persoon vertelde ons dat er een bepaalde luchtcirculatie dient te zijn in de kelder om de vochtigheid constant te houden en zo grote wisselingen te vermijden.Hij stelde voor dat we in de toekomst de kelder meer verluchten. Hij heeft uitgelegd dat dit perfect kan met een eenvoudig toestel van 120 euro uit bv de Brico (we kunnen een afvoer voorzien via de garage naar buiten).Ik zou een ventilatierooster in de kelderdeur steken, de lucht die binnenkomt is dan binnenlucht.
Bij de derde persoon hadden we geen goed gevoel. De persoon heeft gewoon eens vluchtig gekeken naar het plafond en zei dat we gewoon de verroeste ijzers moesten vrijmaken, het roest eraf borstelen met een borstel op boormachine en er een roestwerend middel van ‘Hammerite’ moesten opzetten, voor de rest moesten we er niets aan doen. Deze persoon zei voornamelijk dat een kelder voldoende geventileerd moet worden en stelde voor om een ventilatiesysteem type Exhaust –systeemC met afvoer via buizen via onze garage te plaatsen. Ventilatierooster in deur en binnenlucht zo via het ventilatiesysteem naar buiten. Meer moeten we er niet aan doen zei hij. Het ventileren zou al heel wat schelen.
Een vierde persoon die langskwam zei dat we voor het plafond beter iemand anders aanschrijven maar heeft de muren bekeken. Deze persoon stelde voor om bepaalde “scheuren” in de muren uit te kappen en te herstellen alsook de muur rondom de nutsleiding deels uit te kappen om een elastische voeg aan te brengen. Dit is misschien nodig in de toekomst maar is volgens ons nu nog niet aan de orde, klopt dit?
Ik heb enkele foto’s bijgevoegd ter verduidelijking. Moesten er nog foto’s nodig zijn laat maar iets weten. Persoonlijk hadden we het beste gevoel bij de tweede firma, de man kwam zeker niet opdringerig over en leek te spreken met kennis van zaken, nam voldoende de tijd en de uitleg was gedetailleerd en voldoende duidelijk, maar ik stel mij wat vragen of die poutrels wel nodig zijn.
Zijn hier mensen met gelijkaardige problemen/ervaringen? Wat zou voor ons de beste oplossing kunnen zijn.
Bedankt,
Mvg,
Dieter