6

Verschil in Epc scores

Marc285
Marc285
#Bouwpartners · 5 jaren geleden

Mijn Epc score is 706 maar als ik hier het rekenblad probeer kom ik nooit hoger dan 320.  Ik geef nochtans nergens isolatie in en geef aan dat alles is zoals bij de bouw in 1969. Het betreft een app op de bovenste verdieping,  onder het dak. Achtste verdiep. 

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Als er enkele beglazing en metalen ramen zijn zit je heel vlug aan 500. Neem daarbij het plat dak, geeft ook iets meer indien niet geisoleerd. Een rekenblad representeert natuurlijk niet het complexe EPC-programma. 

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

alle factoren dat Hugo C opsomt, gaan in het EPC-programma plus nog je soort verwarmingstoestel, en soort waterverwarmingstoestel.

0
Marc285
Marc285
0 4 Verbouwer
5 jaren geleden

Alvast bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb https://www.livios.be/nl/bouwinformatie/diensten/bereken-epc/ 

gebruikt om de berekening uit te voeren  .

Ik heb daar ingegeven dat het het bovenste , onder dak, appartement is, enkele beglazing met hout kaders, elektrische verwarming per kamer en alle isolatie mogelijkheden staan op "afwezig". De vloer oppervlakte is 50 m2 en ook de dak opp is 50m2. en 50% van de muren zijn buitenmuren. Er is maar 1 buitendeur geen ventilatie , sanitair warm water is elektrische voorraad de buitenmuren zijn traditioneel met onbekende spouw. Maar dan kom ik nog op maximum 314.  Ik heb voor de andere verdiepingen niets ingegeven dwz nul ingegeven alleen de 50m2 van de bovenste verdieping is ingebracht. En het bouwjaar is 1969.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Ik kan mij niet uitspreken in hoeverre het officieel epc rapport juist is, maar ik heb toch bedenkingen bij beide.  Elektrische verwarming wordt streng afgestraft in het epc. Anderzijds is een waarde van 700 nu ook weer veel en wordt zelden behaald bij appartementen. Een kleine fout bij de ingave van gegevens kan soms grote gevolgen hebben op het bekomen resultaat. 

Nu, op zich maakt het hem weinig uit of het nu 500 of 700 is. U gaat er geen kWh elektriciteit meer of min door verbruiken en als basis om te isoleren maakt het hem weinig uit. Hetgeen je kan doen om het epc te verbeteren is de ramen vervangen door nieuwe met dubbele of drievoudige beglazing en het plat dak isoleren. Dit laatste had in feite al moeten gebeurd zijn als er minstens 1 appartement verhuurd is. De isolatie van het dak wordt gedragen door de VME van het gebouw, dus ook door u elk volgens zijn quotiteiten.

0
Marc285
Marc285
0 4 Verbouwer
5 jaren geleden

In oktober wordt de dakisolatie geplaatst. Was gepland begin van het jaar maar dan kwam corona langs.   Ook gevel isolatie wordt bekeken.    Bedankt voor jullie raad. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!

Lees meer

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Je bouwproject staat of valt grotendeels met de keuze van de juiste aannemer(s). Met deze tips kan je een aannemer zoeken voor jouw project.

Lees meer

Een architect bij renovatie: verplichting, takenpakket en prijs

Een architect bij renovatie: verplichting, takenpakket en prijs

Renovatie gepland? Ontdek voor welke werken je een architect moet inschakelen, welke taken hij voor zijn rekening neemt en wat de kostprijs is.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag