Kunnen verbouwingswerken uitgevoerd door familie aanzien worden als persoonlijke inbreng?

3

Kunnen verbouwingswerken uitgevoerd door familie aanzien worden als persoonlijke inbreng?

Bart D.
Bart D.
#Regelgeving · 5 jaren geleden

Mijn ex-schoonvader heeft tijdens verbouwingswerken gratis geholpen.

Mijn ex-partner zal mij uitkopen en aanziet die gepresteerde uren als zijn persoonlijke inbreng.

Dat lijkt me niet correct. Heeft dit enige grond?

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
5 jaren geleden

Of dit jurisiche grond heeft valt te bediscuteren maar menselijk gezien lijkt het me wel correct.

Het lijkt mij niet de bedoeling te zijn geweest van die vader dat zijn dochter nu aan de ex schoonzoon zou moeten betalen voor het werk dat hij gratis voor haar heeft gedaan.

Misschien heb je er niet zo bij stil gestaan maar het zou er dan op neerkomen dat jij je de gift van een vader aan zijn dochter wilt toeeigenen en dat lijkt mij alleszins moreel fout.

Daar zou wel eens wrevel en ambras van kunnen komen !

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Juridisch kunnen daar gans andere wendingen aan gegeven worden. Vooreerst telt het huwelijksstelsel. Gewoon wettelijk of huwelijkscontract? Aanwas tijdens huwelijk is over het algemeen gemeenschappelijk, dus ongeacht wie het inbracht, elk de helft. Of de ene nu konfituur tussen zijn boterham lei en de partner kaviaar maakt niet uit. In die zin heb je gelijk. 

Als het een welomschreven realisatie was zoals de elektriciteitsinstallatie, waterleiding, e.d. dan zou je op basis van offertes  een prijs kunnen plakken op het geleverde werk. Maar wat dan met uw werk dat je zelf gepresteerd hebt en dit van de ex- partner? M.a.w. het is soms onbegonnen werk om dat allemaal te valoriseren en in rekening te brengen. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Regering sluit achterpoort om woning te kopen met verlaagde registratierechten

Regering sluit achterpoort om woning te kopen met verlaagde registratierechten

Vanaf 1 januari veranderen de regels rond registratierechten bij een tweede woning. Minister Weyts wil strengere regels om misbruik te voorkomen.

Lees meer

Minister van Energie lanceert gratis advies voor verbouwers

Minister van Energie lanceert gratis advies voor verbouwers

Vlaams minister van Energie Depraetere lanceert Mijn VerbouwBegeleiding. Verbouwers krijgen zo gratis advies op maat van hun verbouwing.

Lees meer

Maak je huurwoning aantrekkelijker met deze tips voor een snelle make-over

Maak je huurwoning aantrekkelijker met deze tips voor een snelle make-over

Hoe zorg je ervoor dat jouw woning of appartement aantrekkelijk blijft voor huurders? Met deze aanpassingen verbeter je de leefbaarheid en duurzaamheid.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag