6

Dakisolatie met gigantische kier

SDLR
SDLR
#Isolatie · 5 jaren geleden

Hallo, wij hebben zonet verbouwingen achter de rug en één van de ingrepen was het isoleren van het dak. Dit is een combinatie van hellend dak en plat dak. 
Ik had aan de dakwerker gevraagd om eventueel dikker te isoleren dan de norm, maar die had me met enkele argumenten overtuigd om toch gewoon voor R-waarde 4,5 te gaan. Nu we daar een tijdje wonen hadden we al snel door dat iets niet klopte en na rondneuzen op bouwforum leerde ik over de "warmtedoorslag". De isolatie (+nieuwe dakpannen) werden langs buiten geplaatst omdat binnen alles afgewerkt was. Dit is voor ons dus echt een probleem, gezien onze twee kinderen (3j en 1j) daar hun kamers hebben.

de vraag:

ik heb om bovenstaande reden een muurtje opengemaakt om te kijken op welke manier er eventueel nog bijgeisoleerd kan worden. En dan zag ik toevallig in het onderste deel van het schuin dak dat de isolatie (pir 12cm) op een balk ligt, en onder die balk is géén isolatie, ik zie enkel De achterkant van die geribbelde aluminium Afwerkings kleefband, en dit over de volledige lengte van de voorgevel (7m), en voor zover ik kan zien is dit ook zo in de zijgevel (kan slechts 1m zien maar zijgevel is 13m) en ik vermoed dat dit ook aan de achtergebleven zal zijn).  Het betreft een hoogte van ongeveer 4cm schat ik. 

mijn vermoeden:

is dit dan geen koudebrug met risico op condensatie en schimmel. Meer nog, koude komt gewoon voorbij de isolatie in de winter, en warmte  komt ook direct voorbij de isolatie in de zomer met snellere oververhitting als gevolg.   Als mijn vermoeden juist is zal ik de nodige stappen ondernemen, te beginnen met de aannemer te verzoeken het probleem op te lossen.

Alvast dank voor jullie inzicht. Ik voeg een foto toe... 

steven

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/61437/aa29cfd2-b768-4bbb-81ae-76fb65c9eb61.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=d350702b264b32a5e1d9d6d37996dbabhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/61437/02ea860e-1be9-4364-85ca-cc7ecfcb186b.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=93e378cb2cb859dcc6dc4c6b7b360ab6https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/61437/3daba16b-03e3-4ca5-83a0-405bfde53c65.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=a9d8a7195027ea5270e347197a9b2229https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/61437/34f16ca4-53cb-497b-9b8c-a91e4aa1107a.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=12321d012651f14aec009f4fabae0221https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/61437/1dc24e61-d12d-4c8e-81fa-1e6ecf7aac66.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=2e1288d75dea27cbaeb459872822e67ahttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/61437/83981cb8-1092-4edc-b4b0-3649189a8bd0.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=c628afb05a72ccc12e6cc8d975a0f44e
1
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
5 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Dat is inderdaad een gigantische tekortkoming! Op deze manier gaat er zeer veel van de effectiviteit van die isolatie verloren.

Lucht en koude kunnen quasi ongehinderd vanuit de oversteek of vanachter de goot binnenstromen tot in de woning.

Het minste dat hier zou moeten gebeuren is onderaan de open ruimtes tussen muurplaat, kepers en isolatie luchtdicht opvullen met isolatie.

1
SDLR
SDLR
0 6 Andere particulier
5 jaren geleden

Bedankt voor jullie reactie:

Charel: bedankt voor uw antwoord. De oplevering was van februari 2020 dus ik zal de aannemer contacteren in de hoop dat die correcte opvolging doet (facturen zijn allemaal betaald).  In zekere zin geeft ons dit ook een beetje hoop dat de oververhitting in de zomer, na de toekomstige ingreep, beperkt zal worden. Dit gaat in totaal om 27 lengtemeter x 4 cm... dat is toch een equivalent van een raam van 1m2 dat ook bij hittegolf of vriestemoeraturen openstaat dacht ik? Daarbij komt ook nog dat dakgoot afgewerkt is met zwart EPDM dus die temperatuur, net op die plaats waar geen isolatie zit, wordt toch heel hoog in de zomer?  Maar ook qua akoestiek hopen we op een kleine verbetering en uiteraard gevaar op condensvorming in de winter vermoed ik? We moeten de eerste winter in dit huis nog ingaan....

carl: ik voeg in bijlage een situatieschets toe (hopelijk is die duidelijk), vlak boven de dakgoot is over de hele lengte een strook (tussen dakgoot en eerste balk) die enkel met keperband is afgewerkt, en dus zonder isolatie. Op de foto zie je boven de balk de isolatie, maar onder de balk zie je enkel de zwarte achterkant van de keperband... 

an: wij hebben twee dakkapellen en die ramen werden voorzien van elektrisch bediende rolluiken, dus bij ons ligt het probleem daar niet. Maar bij u zal dit inderdaad een enorm verschil maken.

bedankt voor de hulp alvast

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/61466/6de4963f-83f7-4cc1-b9d3-ca0590d63ab8.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=d7220a3df9458a7b35530d44e75e8d32

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer

ik begrijp dat die platen wel degelijk met de gepaste kleefband afgekleefd zijn aan de naden tussen de platen onderling. Beter kan je niet doen, tenzij hij niet voor platen met tand-en-groef koos die 's winters minder kou doorlaten. En kan je nog niks tegen die aannemer beginnen als dit isolatieproduct in zijn offerte vermeld is met merknaam en productcode.

Bovendien:  isolatie BOVENOP de dakbalken is te prefereren boven isolatie tussen de balken. Bij een platdak wordt tussen de balken ronduit afgeraden. Maar bij een hellend dak heeft men bij jou wel eerst alle pannen moeten afnemen om die isolatielaag te kunnen aanbrengen en wegens het vele en dure werk wordt dit soort werken weinig gedaan. Zelfs niet bij nieuwbouw spijtig genoeg (omdat dit isolatiemateriaal 3x zo duur is). 

Een koudebrug is het heel zeker niet. Een koudebrug is een isolatielaag die door iets van de constructie (steen of hout of metaal) onderbroken wordt, of niet aan elkaar aansluit. 
Dikker kunnen isoleren in meerdere lagen maar dat niet doen of niet kunnen, dat betekent echt geen koude brug, maar een gemiste kans. Hier echter: moest die 4cm door een of ander mirakel toch opgevuld kunnen, dan zou dit je isolatiewaarde slechts laten stijgen tot R=5,5. 

Wel is het zo dat er weinig isolatiematerialen efficiënt zijn tegen hittedoorslag in de zomer. De zogenaamde bio-ecolgische (met houtwolplaten op kop omdat dit materiaal een enorme warmtecapaiteit heeft en dus heel goed kan bufferen). Maar om zelfde R te bekomen had men bijna 2x zo dik moeten nemen omdat de lambda bijna het dubbel is van PIR.
zowel platen van isolatieschuimen alsook glaswol en rotswol scoren slecht qua hittedoorslag. DAARAAN KAN JE AANNEMER NIKS DOEN en kan zich zelfs niet verdedigen want die mens is niet wetenschappelijk geschoold en kan je dat niet kwalijk nemen. 

Bovenstaande is hittedoorslag en bioecologische isolatie in theorie, in labo-opstellingen. In de praktijk is iets nog veel in grijpender voor grote opwarming van dakruimtes/zolderkamers.
Want bij onderzoeken bleek dat zelfs huizen met een zeer dikke bio-ecologische isolatielaag toch serieus opwarmden. VIA HUN DAKRAAM. zelfs al was dit een Velux of Fakro met driedubbelglas. Omdat er een veelvoud aan warmte door zo'n schuingeplaatst dakraam komt in vergelijking met een vertikaal gelijkvloerse raam. 
En met de langere en hetere zomers wordt dit een probleem dat men 15j geleden slechts uitzonderlijk had. Het is heel goed dat  je erbij stilstaat en naar oplossingen zoekt. Maar als een huis niet speciaal daarop ontworpen is qua raaminplanting en qua betere keuzes van isolatiematerialen en isolatiedikten en zonnewering, is de goedkoopste oplossing: kamers herbestemmen en niet langer onder het dak slapen maar die ruimtes tot opslag maken of tot speelruimtes. of tijdens hitteperiodes zo'n jonge kinderen tijdelijk in andere kamers laten slapen. 

0
An950
An950
0 3 Verbouwer
5 jaren geleden

beste, 

ik heb een soortgelijk probleem en ga voor de enige mogelijke oplossing:

De zon meer buiten houden dus.

Ik liet twee kleine veluxramen steken, maar daardoor krijgt mijn zolderruimte heel de dag zonlicht binnen. Het ene raam zit aan de oostkant, het andere aan de westkant.

Zoekend naar een oplossing, vond ik dat je een nieuwe versie rolluiken (ook Velux) kan plaatsen aan de buitenzijde, zonder contact met de binnenkant voor de bediening. De werking verloopt via zonneënergie. Het zijn aluminium luiken, dus wonderen kan je er niet van verwachten, maar ik hoop dat het toch een degelijk verschil zal maken.

Misschien heb je hier iets aan?

Veel succes,

vriendelijke groeten,

An 

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel

Dat is inderdaad een gigantische tekortkoming! Op deze manier gaat er zeer veel van de effectiviteit van die isolatie verloren.

Lucht en koude kunnen quasi ongehinderd vanuit de oversteek of vanachter de goot binnenstromen tot in de woning.

Het minste dat hier zou moeten gebeuren is onderaan de open ruimtes tussen muurplaat, kepers en isolatie luchtdicht opvullen met isolatie.

0
SDLR
SDLR
0 6 Andere particulier
5 jaren geleden

Bedankt voor jullie reactie:

Charel: bedankt voor uw antwoord. De oplevering was van februari 2020 dus ik zal de aannemer contacteren in de hoop dat die correcte opvolging doet (facturen zijn allemaal betaald).  In zekere zin geeft ons dit ook een beetje hoop dat de oververhitting in de zomer, na de toekomstige ingreep, beperkt zal worden. Dit gaat in totaal om 27 lengtemeter x 4 cm... dat is toch een equivalent van een raam van 1m2 dat ook bij hittegolf of vriestemoeraturen openstaat dacht ik? Daarbij komt ook nog dat dakgoot afgewerkt is met zwart EPDM dus die temperatuur, net op die plaats waar geen isolatie zit, wordt toch heel hoog in de zomer?  Maar ook qua akoestiek hopen we op een kleine verbetering en uiteraard gevaar op condensvorming in de winter vermoed ik? We moeten de eerste winter in dit huis nog ingaan....

carl: ik voeg in bijlage een situatieschets toe (hopelijk is die duidelijk), vlak boven de dakgoot is over de hele lengte een strook (tussen dakgoot en eerste balk) die enkel met keperband is afgewerkt, en dus zonder isolatie. Op de foto zie je boven de balk de isolatie, maar onder de balk zie je enkel de zwarte achterkant van de keperband... 

an: wij hebben twee dakkapellen en die ramen werden voorzien van elektrisch bediende rolluiken, dus bij ons ligt het probleem daar niet. Maar bij u zal dit inderdaad een enorm verschil maken.

bedankt voor de hulp alvast

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/61466/6de4963f-83f7-4cc1-b9d3-ca0590d63ab8.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=d7220a3df9458a7b35530d44e75e8d32
0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

SDLR, bedankt voor de duidelijke schets.
Zo zie je maar dat een foto niet hetzelfde is als de situatie ter plaatse zien.
Dat  durf ik zelfs geen koudebrug meer noemen, heb er geen woorden voor tenzij een immense tekortkoming van de aannemer.
En hij gaat heel goed moeten nadenken HOE en WAARMEE hij dat oplost. ik hoop dat ie de EPB-regels kent rond een zogenaamde "EPB-aanvaarde bouwknoop". Gezien het groot aantal strekkende meter muur zou ik in die opening horizontaal genomen liefst evenveel R-waarde willen zien als de platen zelf hebben. En juist die overgang moet aansluiten met de huidige of toekomstige muurisolatie!!!

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Wie de muren van een bestaande woning wil isoleren, heeft drie opties: naast isolatie aan de buiten- of binnenzijde kan je ook de spouwmuur opvullen.

Lees meer

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Door in de zomer je woning te isoleren, kan je in de winter genieten van een warm huis en een lagere energiefactuur. Ontdek hoeveel je kan besparen.

Lees meer

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Voorkom warmteverlies door een goede vloerisolatie. Benieuwd naar de prijs van vloerisolatie, de terugverdientijd en welke premies je kan aanvragen?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag