Dakisolatie met gigantische kier
Hallo, wij hebben zonet verbouwingen achter de rug en één van de ingrepen was het isoleren van het dak. Dit is een combinatie van hellend dak en plat dak.
Ik had aan de dakwerker gevraagd om eventueel dikker te isoleren dan de norm, maar die had me met enkele argumenten overtuigd om toch gewoon voor R-waarde 4,5 te gaan. Nu we daar een tijdje wonen hadden we al snel door dat iets niet klopte en na rondneuzen op bouwforum leerde ik over de "warmtedoorslag". De isolatie (+nieuwe dakpannen) werden langs buiten geplaatst omdat binnen alles afgewerkt was. Dit is voor ons dus echt een probleem, gezien onze twee kinderen (3j en 1j) daar hun kamers hebben.
de vraag:
ik heb om bovenstaande reden een muurtje opengemaakt om te kijken op welke manier er eventueel nog bijgeisoleerd kan worden. En dan zag ik toevallig in het onderste deel van het schuin dak dat de isolatie (pir 12cm) op een balk ligt, en onder die balk is géén isolatie, ik zie enkel De achterkant van die geribbelde aluminium Afwerkings kleefband, en dit over de volledige lengte van de voorgevel (7m), en voor zover ik kan zien is dit ook zo in de zijgevel (kan slechts 1m zien maar zijgevel is 13m) en ik vermoed dat dit ook aan de achtergebleven zal zijn). Het betreft een hoogte van ongeveer 4cm schat ik.
mijn vermoeden:
is dit dan geen koudebrug met risico op condensatie en schimmel. Meer nog, koude komt gewoon voorbij de isolatie in de winter, en warmte komt ook direct voorbij de isolatie in de zomer met snellere oververhitting als gevolg. Als mijn vermoeden juist is zal ik de nodige stappen ondernemen, te beginnen met de aannemer te verzoeken het probleem op te lossen.
Alvast dank voor jullie inzicht. Ik voeg een foto toe...
steven