11

Rookgasafvoer CV te smal

SDLR
SDLR
#Verwarming & koeling · 5 jaren geleden

we hebben een huis gerenoveerd. 
de gasketel hebben we gehouden: weishaupt 45kw (wtc-a)

rookgasafvoer was een pp buis van 80 diameter, die zat in de schouw.  de schouw hebben we afgebroken en een nieuwe concentrische buis geplaatst (80/125).

bij het onderhoud zei de technieker dat deze diameter te smal is. Zou 130/200 moeten worden.  Lengte van de buis is 13 meter (hier zijn 3 bochten in verrekend)

van weishaupt vind ik in de handleiding niks terug over de diameters en lengtes van de concentrische buizen, maar bij andere merken vind ik wel terug dat 80/125 correct is, tot 15 meter lengte.  De aansluiting op de ketel zelf is ook 80/125.

volgens mij heb ik drie opties:

1/ wat de firma voorstelt: nieuwe buis langs de Buitengevel... hier zijn we zelf geen fan van... de buis en de werken zouden paar duizend euro kosten....

2/ nieuwe ketel van ander merk waarvoor de 80/125 wél goed is (huidige ketel is 12 jaar oud). Kost meer dan optie 1, maar ineens nieuwe ketel en de buitengevel blijft onaangeroerd

3/ (maar ik weet niet of dit kan/mag????) ik dacht 2 adapters te plaatsen. 1 adapter van 125/80 naar 80/80, en één adapter omgekeerd. Rookgas en luchtaanvoer lopen dan eventjes naast elkaar. op het aparte luchtkanaal zou ik dan een t-stuk kunnen plaatsen om extra debiet luchtaanvoer te creeren via een horizontaal muurdoorvoer die in de tuin uitkomt.  Aangezien rookgas voor de verbouwing ook door 80 op buis liep zou ik daarom enkel het debiet van het luchtkanaal verhogen.... but maybe I'm crazy?

vraag me af wat jullie denken en weten hierover?

alvast dank voor jullie inzicht.

Alle reacties

0
Nick 61
Nick 61
222 1627 Andere professioneel
5 jaren geleden

Heeft de ketel goed gewerkt op het vorig rookgaskanaal en werkt de ketel goed op het nieuwe rookgaskanaal? 

0
SDLR
SDLR
0 6 Andere particulier
5 jaren geleden

Dag Nick,

Bedankt voor uw reactie

Ik ga ervan uit dat de ketel voordien goed werkte, wij woonden er toen zelf niet.  

Momenteel werkt de ketel prima maar volgens de technieker zou het wel kunnen dat de ketel in de wintermaanden (als niet enkel warm water, maar ook verwarming nodig is) te weinig zuurstof zou trekken en dan afslaat.  De technieker heeft momenteel een opmerking op de werkbon genoteerd die binnen 3 maand moet opgelost zijn, dus we hebben niet veel tijd om te testen en proberen... tenzij ik hun opmerking in de wind sla natuurlijk... 

Hij baseert zich op de schema's van weishaupt. Een concentrische buis van 80/125 zou maar 5 meter lang mogen zijn op deze ketel.... vind ik wel heel kort...

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
5 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Hoe ben je bij die firma terecht gekomen?

Ik zou gewoon even de firma zelf contacteren en je probleem voorleggen en hen de vraag stellen wat nodig is: https://www.weishaupt.be/contact_/kontaktformular

0
SDLR
SDLR
0 6 Andere particulier
5 jaren geleden

Bedankt Patricio,

Dit is de firma die de ketel destijds geplaatst heeft en het onderhoud ook al die jaren heeft gedaan.  Ik zal de vraag eens stellen aan weishaupt zelf, goed idee. 

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer

...

Momenteel werkt de ketel prima maar volgens de technieker zou het wel kunnen dat de ketel in de wintermaanden (als niet enkel warm water, maar ook verwarming nodig is) te weinig zuurstof zou trekken en dan afslaat.  

"Het zou kunnen..." is geen tekortkoming aan een toestel maar natte vingerwerk. De gasklep van de brander gaat maar open als er voldoende onderdruk gecreerd wordt, lees als er voldoende lucht wordt aangevoerd. Zoniet schakelt de ketel  uit en zal een overeenkomstige foutcode geven. Dat is de beveiliging op de ketel en zolang deze niet uitschakelt is alles in orde. 

Heb zelf een 62kW condensatieketel met als rookgasafvoer 17m buis 80/125  en 2 ellebogen 45°. 

Die technieker is alleen uit op werk op een bedriegelijke manier. Hij haalt gewoon drogredenen aan om u te overtuigen. Er zijn nog alternatieve oplossingen mocht de aanvoer onvoldoende zijn vb een directe aanvoer van buitenlucht via een rooster  en afzonderlijke buis naar de ketel, de afvoer kan u blijven behouden. En dat werkt ook perfect. 

Ongeacht het merk vereist een condensatieketel van hetzelfde vermogen dezelfde hoeveelheid  aanvoer van lucht. 

Als er voor de rest geen opmerkingen zijn, kan je hun ultimatum gewoon negeren. Hij zal ook niets ondernemen voor deze bedriegelijke opmerking. Of wil je zekerheid laat het toestel gewoon onderhouden door een weishaupt installateur zonder vermelding van de uitgevoerde werken.

0
SDLR
SDLR
0 6 Andere particulier
5 jaren geleden

Beste Hugo en Patricio,

ik heb rechtstreeks naar Weishaupt gebeld. 80/125 zou volgens hun tabellen inderdaad maar 5m lang mogen zijn. 
maar... op basis van aantal radiatoren + de wetenschap dat voor renovatie dak niet geïsoleerd was en overal enkel glas, en nu is dak wel geïsoleerd en overal geïsoleerd glas.... zei de technieker dat 45kw bij ons te veel is... hij stelt voor om het vermogen van de ketel te begrenzen naar 50 of 60 % en dan is 80/125 wel goed.

op die manier kunnen we de ketel wel slijten en nadien door een 25kW vervangen volgens hoofdkantoor....

voor ons is dat een goede tussentijdse oplossing... nu dr installateur nog meekrijgen (is erkende installateur van Weishaupt trouwens... )

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
5 jaren geleden

Als hij niet mee wil .. tijd voor een nieuwe. Waarom zou je bij hem blijven, hij heeft geprobeerd je nodeloos op kosten te jagen.

0
SDLR
SDLR
0 6 Andere particulier
5 jaren geleden

Ik ben eigenlijk beetje uit noodzaak bij deze installateur. Ze hadden in november "offerte" gemaakt voor de concentrische buis.... de "offerte" was een telefoontje: "dat zal zo'n 3000 @ 4000 euro kosten, ik reken altijd ruim... maar wel kleine kans dat het meer is, moeilijk nu te zeggen"

Weet dat de schacht  op dat moment gewoon klaar stond, dus die buis was makkelijk door de verdiepingen te monteren... dus heb me kwaad gemaakt tegen hun en zelf concentrische buis geplaatst... dan krijg je nu dit....  dus ik ben volledig met u eens, maar andere installateurs: ofwel reageren niet, ofwel geen interesse. En omdat de buitenvoeler ontbrak heb ik hun nog s laten komen zodat de ketel toch deftig werkt... we wonen er nu paar maand.

Uiteindelijk moet je ze maar 1 keer per jaar zien dus als dit achter de rug is ga ik nog s op zoek naar andere technieker...

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer

Oke, theoretisch kan de lengte van de rookgasleiding onvoldoende zijn. Theoretisch. Alhoewel ik dat sterk betwijfel. In de praktijk doet de gasketel continue het controlerend werk. Er is continu controle op voldoende aanvoer van verbrandingslucht. Dat is een vereiste om die gastoestellen goedgekeurd te krijgen. Indien dit onvoldoende is zal de gasklep niet openen of zich sluiten en de ketel een foutmelding geven. 

Ook het feit dat men niet spreekt van een afzonderlijke aanvoer van de verbrandingslucht, dicht bij de cv-ketel, stemt tot nadenken. Een lokale buis van diameter 125 zou voldoende moeten zijn.  Dat zou uw probleem moeten oplossen, mocht er een zijn. 

Dus nogmaals, zolang de cv-ketel zelf niet uitschakelt is er geen enkel probleem. Mocht de cv-ketel regelmatig uitschakelen en steeds  de desbetreffende foutmelding geven , dan is dat een andere zaak, maar dat is hier niet het geval.

Weishaupt wil natuurlijk vermijden hun klanten-installateurs tegen de haren in te strijken.

0
SDLR
SDLR
0 6 Andere particulier
5 jaren geleden

Bedankt voor jullie input. Dit helpt me heel goed om een realistischer beeld te vormen van het probleem dat eigenlijk geen probleem is. Ik weet wat doen nu.

mvg

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen
Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids
Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Het energiedieet: “Ga je energiezuinig verwarmen, dan bespaar je”

Het energiedieet: “Ga je energiezuinig verwarmen, dan bespaar je”

Ontdek hoe je je huis energiezuinig kan verwarmen en bespaar op energiekosten. Tips over slimme thermostaten, de ideale verwarming en warm water.

Lees meer

Wandverwarming: dit zijn voor- en nadelen van een knuffelmuur

Wandverwarming: dit zijn voor- en nadelen van een knuffelmuur

Wandverwarming maakt van je muur een onzichtbaar verwarmingselement. Ontdek alles over de verschillende soorten systemen en hun voor- en nadelen.

Lees meer

In de kijker: awardwinnende warmtepompradiator verwarmt én koelt

In de kijker: awardwinnende warmtepompradiator verwarmt én koelt

Jaga's innovatieve warmtepompradiator wint de prestigieuze Henry Van de Velde Award. Het Briza Net Zero-gamma blinkt uit in design en duurzaamheid.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag