Rookgasafvoer CV te smal
we hebben een huis gerenoveerd.
de gasketel hebben we gehouden: weishaupt 45kw (wtc-a)
rookgasafvoer was een pp buis van 80 diameter, die zat in de schouw. de schouw hebben we afgebroken en een nieuwe concentrische buis geplaatst (80/125).
bij het onderhoud zei de technieker dat deze diameter te smal is. Zou 130/200 moeten worden. Lengte van de buis is 13 meter (hier zijn 3 bochten in verrekend)
van weishaupt vind ik in de handleiding niks terug over de diameters en lengtes van de concentrische buizen, maar bij andere merken vind ik wel terug dat 80/125 correct is, tot 15 meter lengte. De aansluiting op de ketel zelf is ook 80/125.
volgens mij heb ik drie opties:
1/ wat de firma voorstelt: nieuwe buis langs de Buitengevel... hier zijn we zelf geen fan van... de buis en de werken zouden paar duizend euro kosten....
2/ nieuwe ketel van ander merk waarvoor de 80/125 wél goed is (huidige ketel is 12 jaar oud). Kost meer dan optie 1, maar ineens nieuwe ketel en de buitengevel blijft onaangeroerd
3/ (maar ik weet niet of dit kan/mag????) ik dacht 2 adapters te plaatsen. 1 adapter van 125/80 naar 80/80, en één adapter omgekeerd. Rookgas en luchtaanvoer lopen dan eventjes naast elkaar. op het aparte luchtkanaal zou ik dan een t-stuk kunnen plaatsen om extra debiet luchtaanvoer te creeren via een horizontaal muurdoorvoer die in de tuin uitkomt. Aangezien rookgas voor de verbouwing ook door 80 op buis liep zou ik daarom enkel het debiet van het luchtkanaal verhogen.... but maybe I'm crazy?
vraag me af wat jullie denken en weten hierover?
alvast dank voor jullie inzicht.