7

Bouwgrond moeilijk bereikbaar voor vrachtwagens

JDB
JDB
#Voorbereidende werken · 5 jaren geleden

Ik sta op het punt een bouwgrond aan te kopen, maar ik heb wat bedenkingen bij de bereikbaarheid van de grond. Ik voeg een plannetje toe in bijlage met een overzicht van de mogelijke toegangen. Het perceel is in het groen aangeduid. 

De openbare weg die naar het perceel loopt is heel erg smal (nummer 1 op plan, ik voeg ook foto's van de inrit toe). Aan het begin van de smalle weg bedraagt de wegbreedte slechts 3.5m van gevel tot gevel. Indraaien met een opligger is hier niet mogelijk volgens mij. Ook is verder in dit smalle straatje een S-bocht waar de keerbeweging voor een opligger onmogelijk is. 

Nummer 2 is een grond van een boer waar koeien op lopen. Tot aan nummer 2 kan desnoods gereden worden (rijplaten denk ik?). Maar tussen het einde van deze weide en de straat van de bouwgrond staat nog een huis tussen. Een doorsteek is hier niet mogelijk (hier is een verhoogd terras gebouwd en hagen gezet). 

Nummer 3 is via een andere weg. Daar kunnen we oprijden tot aan nummertje 3 en dan zouden omheiningen moeten opgebroken worden van 3 percelen om alsnog op de bouwgrond te geraken. Niet evident dus.

Hoe wordt dit opgelost bij uitvoering? Kunnen de private percelen gewoon doorgang weigeren, waardoor enkel optie 1 een mogelijke toevoer van materialen is? En zo ja, is dit realistisch? Ik denk dan aan een vorkheftruck die constant van de brede baan doorheen de smalle weg sleurt met palletten. Wat met grotere elementen (bijvoorbeeld een bouwkraan).

Zien jullie dit als een reden om de bouwgrond niet te kopen omdat de aannemer veel extra budget zal vragen voor de moeilijke toegang (ik kan er echt geen bedragen opplakken) of omdat dit impact zal hebben op bouwmethodes en dergelijke? Of maak ik mij zorgen om niets? De bouwgrond is voor ons ideaal en de zoektocht ernaar heel erg lang :) 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/61525/indraai.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=34f8a4866748e07a43df865a601dc730https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/61525/smalle-weg.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=46e245c655d55895180cbca2a3b60c5fhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/61525/knipsel-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=d5c6f4548578c124e7f944a1215d577f

Alle reacties

0
JDB
JDB
0 9 Andere particulier
5 jaren geleden

Ik krijg het grondplannetje niet bij de bijlagen, ik probeer het in een reactie op mezelf :)

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/61526/grondplannetje.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=1c441f6eb858016167071c834704abad
0
idur
idur
174 842 Andere professioneel
5 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Je kan bij de buren eens informeren hoe zij dat hebben opgelost. 

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel

Over privé grond even naar je goedkoop gekochte bouwgrond rijden? Dan zal je toestemming van de eigenaars nodig hebben. Je praat over een wei, hagen, terras en prive omheiningen alsof dat zomaar dingen zijn die je even opzij kan zetten omdat jij aan je stukje grond kan geraken.

Tenzij akkoord met de prive eigenaars zal nummer 1 je enige optie zijn. Als je je afvraagt waarom die grond niet verkocht geraakt of waarom hij zo goedkoop is dan weet je meteen het antwoord.

0
JDB
JDB
0 9 Andere particulier
5 jaren geleden

Ik zou uiteraard toestemming vragen aan de eigenaars van die gronden. Maar net omdat zij gewoon kunnen weigeren (wat uiteraard logisch is, het is hun grond), dan is de grond eigenlijk "onbereikbaar" voor zwaarder verkeer. De vraag is dan of optie 1 een haalbare kaart is.

De bouwgrond is alles behalve goedkoop. De grond staat nog niet te koop aangeboden. Deze is gelegen op 2 minuten van mijn ouderlijke thuis, waardoor ik bij de eigenaar gaan vragen ben of hij zou willen verkopen. Het is niet zo dat deze niet verkocht geraakt of heel goedkoop is.

Ik kan inderdaad eens bij de buren luisteren. Maar de huizen daar zijn meer dan 10 jaar oud, en destijds was er nog doorgang via onbebouwde percelen in de onderliggende straat.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel

Bij de levering van materialen kan je altijd aan de leverancier vragen om niet hun grootste opligger te sturen. De meeste vrachtwagens kunnen gemakkelijk door een steegje van 3,5 m. Bij twijfel kunnen ze eerst ter plaatse komen kijken.

Een probleem om op te lossen op het moment dat het zich stelt lijkt me.

0
gvg
gvg
0 42 Verbouwer
5 jaren geleden

ik zou niet beginnen aan optie 2 of 3. Veel te veel last. Ga eens met de fotos naar een bouwbedrijf en vraag of ze het zien zitten om met een vrachtwagen achteruit dat straatje in willen rijden. Mij lijkt dat totaal geen probleem te zijn.  Een opligger zal moeilijker zijn, maar dat heb je niet echt nodig denk ik. Als je een kraan nodig hebt, dan heb je misschien wel een probleem: dus vragen aan een bouwonderneming voor je de grond koopt.

Je gaat wel geen last hebben van doorgaand verkeer als je er woont, in uw tuin zal het waarschijnlijk heel rustig zijn. Dat alleen is al de moeite waard :-)

(en zorgt er wellicht voor dat de prijs niet veel lager wordt owv de moeilijke bereikbaarheid.)

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dilemma: een regenwaterput plaatsen of niet?

Dilemma: een regenwaterput plaatsen of niet?

Laat je best een regenwaterput plaatsen of is het geen meerwaarde? We vroegen het aan Silvia De Nolf, adviseur bij NAV en waterconsulent.

Lees meer

Waar naartoe met bouwafval? Dit zijn de opties

Waar naartoe met bouwafval? Dit zijn de opties

Er zijn heel wat opties om je bouwafval op een milieuvriendelijke manier kwijt te raken. Van een puinzak over een container tot het recyclagepark.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag