Allebei bedankt voor de toelichtingen. Ik leer steeds bij en het is ook interessante materie.
Merk op dat bij een drukvat van 24 liter maximaal slechts de helft of 12liter als waterreserve kan worden opgeslagen.
Je bedoelt hier dat een drukvat van 24 liter maar de helft dus 12 liter kan opslaan? Dus een jachtbak van 6 liter = 2 x opstarten hydrofoorgroep.
Er staat hier ook geschreven dat wanneer de precharge wordt verhoogt van 1,5 bar naar 2,5 bar er minder water in het expansievat kan lopen.M.a.w.een voordruk van 2,5 bar is minder efficiënt dan een voordruk van 1,5 bar!
Ja dat zijn tegenstellingen die je moet afwegen welke de prestatie oplevert. Want minder water in het drukvat met een 2,5 bar voordruk = sneller leeg van het expansievat en sneller opstarten van de pompgroep.
Bij een voordruk van 2bar wordt dit 12 liter (efficientie 50%) en bij een voordruk van 3bar is dit slechts 6 liter
Vermits een hogere voordruk een vermindering van de hoeveel waterreserve in het drukvat meebrengt, zou in feite een lagere voordruk van 1,5 bar dat meer waterreserve in het expansievat van 24 liter laat lopen, dan meer dan 12 liter waterreserve bevatten dan een drukvat met een voordruk van 2 bar. Is dit juist? Want het volume of de inhoud van het drukvat is meer bij een voordruk 1,5 bar dan bij een voordruk 2,5 bar. Zo zie ik het toch als leek.
Onze hydrofoorgroep was gedurende 42 jaar ingesteld op een inschakeldruk van 1,5 bar op de pressostaat. En een afschakeldruk van 2,4 bar. En dan begon de hydrofoorgroep te draaien na twee spoelbeurten van de wc.
De verkoper van drukvaten voor een hydrofoorgroep schreef naar mij dat hij twee verschillende expansievaten verdeelt. Horizontale-en vertikale drukvaten van Elbi en dat de vertilake drukvaten ELBI een voordruk hebben van 2,5 bar en de hoizontale drukvaten ELBI een voordruk van 1,5 bar.
Omdat de loodgieter op mijn vraag niet eens wilde komen bij ons thuis, en dus daardoor ook niet wist dat de voordruk op ons drukvat van de hydrofoorgroep 1,5 bar bedraagt, heeft hij een vertikaal expansievat van 24 liter besteld met een voordruk van 2,5 bar.
Dat is niet zo een probleem omdat de voordruk kan verlaagt worden zoals K12 schrijft.
Drukvaten voor pompen hangt af van de constructeur, maar moet ter plaatse op de gewenste druk gebracht worden
Wanneer je op de websites kijkt die drukvaten aanbieden voor de sanitaire installatie van een woning, waar het grondwater of regenwater wordt gebruikt voor het toilet en het wasmachien,
dan wordt er meestal een voordruk van 1,5 bar voorgeschreven.
Grtz,
gilberto