34

Hoe werkt een hydrofoorgroep?

gilberto
gilberto
#Sanitair · 5 jaren geleden

Hello,

Kan iemand van jullie me uitleggen hoe een hydrofoorgroep met een drukvat van 24 l precies werkt wanneer hij opstart?

Ik heb een hydrofoorpomp met een drukvat van 24 l en een prestotaat (mechanische drukregelaar)) XMX in de kruipkelder staan. Hij is 42 jaar oud en werkt nog altijd goed. Nu zou ik graag weten wat er precies gebeurt na de opstart van de hydrofoorgroep.

Als ik de jachtbak(6 L) doorspoel van de wc wordt dan het water dat in het drukvat is eerst gebruikt, en daarna als de 24 liters water zijn opgebruikt het grondwater dat wordt opgezogen in de leidingen van de hydrofoorgroep?

Bij voorbaat dank voor uw hulp.

groeten,

gilberto

1
gilberto
gilberto
0 607 Andere particulier
5 jaren geleden

Vriendelijk dank voor uw toelichting.De luchtdrukcompressor is besteld bij hbm.machines.com.

Bestaat er een handleiding over de werking van een hydrofoorgroep met een drukvat?

Ik begrijp dat je niet al mijn vragen kunt beantwoorden,een handleiding die de werking van een hydrofoorgroep met expansievat beschrijft,zou zeker al mijn vragen oplossen.

Op mijn vraag aan de loodgieter welke voordruk het drukvat dat ik heb besteld heeft,antwoordde hij in een e-mailbericht dat de precharge 2,5 bar is. Is dit tegenwoordig de standaard voordruk voor  een drukvat van 24L? Zie de bijlagen.

groeten,

gilberto

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/61787/filip-1-sept-2020.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=ae82b9c4a52618d2d02661f114bc8b9bhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/61787/filip-2-1-sept-2020.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=175dcb62b0e6202ea6ce1f160e0fbb6c
1
K16
K16
51 313 Andere professioneel
5 jaren geleden· Bedankje ontvangen

1.5 bar

1
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
5 jaren geleden

Gilberto, ik denk dat jij je te veel en te vaak zorgen maakt om niets !

Een waterleidinginstallatie is heus wel bestand tegen een druk van 3,5 kg, zelfs een druk van 10 kg zal geen probleem zijn.

Alle reacties

0
gilberto
gilberto
0 607 Andere particulier
5 jaren geleden

Bedankt voor uw reactie. Het drukverschil bij jou is dan 3,6 bar - 1,5 bar = 2,1 bar.

Jij schrijft ook dat de hydrofoorgroep pas opstart na 3 spoelbeurten.

Dit komt dus doordat er een groter drukverschil is dan bij mij waar het drukverschil 2,8 bar -1,4 bar = 1,4 bar is.

Ben je niet bang dat jouw waterleiding en toevoerbuizen onder deze druk lekken kunnen krigen en sneller zijn beschadigd?

Groet

gilbert

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
5 jaren geleden

Gilberto, ik denk dat jij je te veel en te vaak zorgen maakt om niets !

Een waterleidinginstallatie is heus wel bestand tegen een druk van 3,5 kg, zelfs een druk van 10 kg zal geen probleem zijn.

0
gilberto
gilberto
0 607 Andere particulier
5 jaren geleden

Bedankt voor jouw reactie. Vermits onze waterleidinginstallatie is gelegd in 1978 is deze al bedenkelijk oud. Daarom ben ik wel voorzichtig zodat er geen lekken ontstaan.Op de pressostaat staan 3 cijfers onder elkaar aangeduid: 6 daaronder 3,5 en daaronder 0,9 .Weet jij waar die cijfers voor staan?

De destruction pressure is 30 bar voor mijn drukschakelaar. K16 schrijft dat zijn hydrofoorgroep maar opstart na 3 spoelbeurten met zijn Elbi expansievat 24 L met voordruk 1,5 bar. Ik heb hetzelfde Elbi expansievat 24 L met ook een precharge 1,5 bar. K16 zijn min inschakeldruk is 1,5 bar en de max uitschakeldruk 3,6, dus een drukverschil van 2,1 bar.Mijn pompgroep start reeds op na 1,5 spoelbeurt. De min inschakeldruk staat op 1,4 bar en de uitschakeldruk op 2,8 bar. Dus een drukverschil van 1,4 bar.Dit betekend dat mijn min inschakeldruk 1,4 bar is en de max uitschakeldruk nu 3,5 bar wordt om hetzelfde drukverschil te krijgen als bij de pompgroep van K16.

K16 schreef in een vorige topic:

Ik weet niet waar hij dat uit afleid. Maar in dit geval betekent het ook dat het drukverschil dan maar 1,3 bar is en niet zoals het drukverschil van2,1 bar bij K16.Dus hier zit een misverstand in. Logischer wijze moet het drukverschil in mijn waterleidinginstallatie toch 2,1 bar bedragen, als ik wil dat het toilet na 3x spoelen maar opstart.

Wat denk jij hiervan?

grtz,

gilberto

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/62175/helpmij-65-23-sept-2020.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=ded65f65649be54568de591d4b4c0f0f
Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

In de kijker: meer warm water via je warmtepomp

In de kijker: meer warm water via je warmtepomp

Het Multi+ warmtepompsysteem van Daikin introduceert grotere tanks. Het systeem verwarmt, koelt en zorgt nu ook voor grote gezinnen voor warm water.

Lees meer

Aan de slag als loodgieter? Deze klussen kun je zelf fixen!

Aan de slag als loodgieter? Deze klussen kun je zelf fixen!

Van een lekkende kraan tot een verstopte gootsteen: met een paar handige tips en wat gereedschap los je deze vijf loodgietersklussen zelf op.

Lees meer

Welke zonnecollectoren zijn geschikt voor jouw zonneboilersysteem?

Welke zonnecollectoren zijn geschikt voor jouw zonneboilersysteem?

Besparen op je energiekosten voor sanitair warm water met zonnecollectoren? Ontdek hoe ze werken en welke soort het beste bij je woning past.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag