4

Ontluchten van de boiler

gilberto
gilberto
#Sanitair · 5 jaren geleden

Hello guys,

Een tijdje geleden heeft onze loodgieter de min- en max druk van de hydrofoorgroep in de kruipkelder verhoogt, omdat ik zei dat het warm water uit de keukenkraan  niet snel genoeg meer liep.

Na het verhogen van de min -en max druk van de pompgroep, verwijderde hij het deksel aan de onderkant van de boiler. Ik moest de warm waterkraan in de keuken open zetten, en het warme water laten lopen in de vaatbak.Hij draaide ook de ontluchtingsklep los en een moer aan de onderkant van de boiler. Dan liet hij koud water uit de boiler lopen in een emmer.

Daarna draaide hij de afsluitmoer weer dicht, en stak de stekker van de kabel die aangesloten is op de weerstand in de boiler in het voorziene stopcontact.   

Wat heeft de loodgieter precies gedaan? Heeft hij de boiler ontlucht? Het warme water liep nu sneller uit de warm waterkraan.

Komt dit door het werken aan de boiler of door het verhogen van de min-en max druk van de pompgroep?

Op het internet wordt het ontluchten van een boiler op een andere manier beschreven.

Let op: de stroom mag pas worden ingeschakeld nadat de boiler is ontlucht! De lucht in een boiler verhindert een efficiënte opwarming van het water. Daarom wil je een boiler ontluchten en vullen met water. Dit is heel makkelijk om zelf te doen.

Draai de hoofdkraan open.In onze situatie is het de kraan op de leiding van de hydrofoorgroep die moet open staan.

Draai een warm water kraan die is aangesloten op de boiler open. Tot hier toe worden dezelfde handelingen uitgevoerd.

Hier wordt er geen koud water uit de boiler getapt,maar wordt de boiler gevuld met warm water.

Wacht even tot de boiler gevuld is met warm water. Uit de kraan komt de lucht die er uit wordt gedrukt door het inkomende water in de boiler.Het koude inkomende water drukt de lucht uit het warme water in de boiler en de warm waterkraan.

Als er uit de warm water kraan een constante continue druk komt mag de kraan weer worden dichtgedraaid.

Is een "constante continue druk" lucht dat uit de warm waterkraan blijft komen?

De boiler is nu volledig gevuld en ontlucht.

Sluit de stroom weer aan.

Op deze manier krijg je een boiler die weer effectief voor je werkt.

De vraag is dus: hoe komt het dat het warm water uit de warmwater kraan van het bad en de keukenkraan nu sneller loopt?

Door het verhogen van de min-en max druk van de hydrofoorgroep? Of door het aftappen van koud water onderaan de boiler door de loodgieter?Hij zei dat  onderaan de boiler het koude water voor een opstopping zorgde, waardoor het warme water niet snel meer naar de warm waterkraan steeg. 

Graag uw advies hierover.

Groet,

gilberto

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/62049/filip-2-14-sept-2020.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=6280ee1f1109489ef7b4c74e1bc7e5d3https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/62049/filip-14-sept-2020.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=3882c85431ec75b55132f0a174b4965e

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5450 Andere professioneel
5 jaren geleden

Een boiler wordt enkel maar ontlucht bij de eerste in dienststelling of wanneer men hem heeft laten leeglopen om hem bijvoorbeeld te ontkalken.

Maar als de uitschakeldruk van de pomp is verhoogd dan is het ook logisch dat er op alle kranen meer druk zit. Een eventuele ontluchting heeft daar niets mee te maken en moet bij een boiler in bedrijf ook niet gedaan worden.

0
gilberto
gilberto
0 609 Andere particulier
5 jaren geleden

Vriendelijk dank voor uw hulp.

Mag ik ook een vraag stellen over de werking van een hydrofoorgroep?

Mijn hydrofoorgroep(750 W)Leo AMJ75 met een bolvormig drukvat 24 L heeft een min inschakeldruk 1,4 bar en een max afschakeldruk 2,8 bar,dus een drukverschil van 1,4 bar.Ik heb gemerkt op de pressostaat XMS dat daar 1,4 -2,8 bar op staat aangeduid. Op het internet in een artikel over de werking van een hydrofoorgroep staat ook vemeld dat het optimale drukverschil 1,4 bar is . Op mijn oude hydrofoorpomp die vorige week door de loodgieter is vervangen, had hij de min inschakeldruk op 2 bar ingesteld en de max afschakeldruk op 3,4 bar.Hij heeft dit dus gedaan uit eigen ervaring en een drukteverschil van 1,4 bar toegepast.Nu staat de nieuwe hydrofoorpomp geplaatst sinds 15 september met een min inschakeldruk 1,4 bar en een afschakeldruk 2,8 bar. Zoals u merkt is hier ook een drukverschil van 1,4 bar toegepast. Maar nu komt het !!!

Het water uit de kranen liep even snel  bij een zelfde drukverschil van 1,4 bar en een min inschakeldruk van 2 bar en een max afschakeldruk 3,4 bar  op de oude hydrofoorpomp, als het water dat nu uit de kranen loopt met dezelfde snelheid met een drukverschil van 1,4 bar en een min inschakeldruk 1,4 bar en een max afschakeldruk 2,8 bar op de nieuwe hydrofoorgroep. Hieruit leid ik dus af dat ondanks je de min- en max drukaanduiding op de manometer verhoogt van twee verschillende hydrofoorpompen, dit niet van invloed is op de snelheid waarmee het water uit de kranen loopt. Dus logisch gezien denk je dat het water sneller zal komen uit de kranen, als je de min inschakeldruk en de max afslagdruk verhoogt,maar dit is niet juist. De waarde of grootte van het drukverschil bepaalt de snelheid waarmee het water uit de kranen loopt. Amaai een hele boterham zou ik zo zeggen.  

Graag jouw reactie hierover.

grtz,

gilberto

0
gilberto
gilberto
0 609 Andere particulier
5 jaren geleden

Hier nog een vervolg op het ontluchten van mijn boiler.

Vriendelijk dank voor uw antwoord. Je hebt volkomen gelijk.Maar als leek heb ik daar totaal geen kennis van.Ik weet nu wel dat het langzaam inkomende koude water onderaan de ketel de lucht uit het hete water drukt en de boiler dus steeds op deze manier wordt ontlucht.

Maar waarom heeft de loodgieter dit dan toch gedaan? Is dit om wat meer te kunnen verdienen?

Draai een warm water kraan die is aangesloten op de open. ... Uit de kraan komt de die er uit wordt gedrukt door het inkomende water in de . Als er uit de warm water kraan een constante continue druk komt mag de kraan weer worden dichtgedraaid. De is nu volledig gevuld en ontlucht.

Of kan de inlaatcombinatie onderaan de boiler op de koude toevoerbuis ook voor problemen zorgen? Deze zat muurvast en de loodgieter kreeg die maar los met een tang.En nogmaals waarom tapte hij water uit de boiler? Weet jij dat?

Nog een bijkomende vraag voor als mijn huidige electrische boiler 80 L niet meer werkt.

Welke van de hieronder vernoemde boilers moet ik kopen opdat het water altijd even heet is als de boiler met dagtarief die ik nu heb, en die reeds 42 jaren lang meedraait en enkel de droge weerstand er tweemaal is van vervangen na al die jaren.

De mono daalderop boiler 80 L met droge weerstand is enkel op nachttarief aangesloten.De duo daalderop boiler 80 L is zowel op nachttarief als dagtarief aangesloten. Heb je altijd warm water als je een mono daalderop boiler 80 L aansluit?

De boiler dient jaarlijks te worden gecontroleerd op lekkages en een juiste werking van de inlaatcombinatie. Wat is precies een inlaatcombinatie?

Dank bij voorbaat.

Grtz,

gilberto

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Droogte houdt aan: met deze tips bespaar je water

Droogte houdt aan: met deze tips bespaar je water

Vergeeld of zelfs ros gras, verdorde planten, … de droogte in ons land houdt aan. Bij gebrek aan regen is het slim om zuinig met water om te springen.

Lees meer

Een buitenkraan plaatsen: dit moet je weten over de soorten, plaatsing en onderhoud

Een buitenkraan plaatsen: dit moet je weten over de soorten, plaatsing en onderhoud

Buitenkraan kopen? Lees alles over soorten, prijs, plaatsing en onderhoud voor meer comfort en gemak in je tuin of oprit.

Lees meer

Zwarte wormpjes in je wc: oorzaak en oplossing

Zwarte wormpjes in je wc: oorzaak en oplossing

Zwarte wormpjes in je wc na je vakantie? Ontdek wat ze zijn, hoe ze ontstaan én hoe je ze eenvoudig uit je toilet verwijdert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag