8

Tuinhuis isolatie

rogierv
rogierv
#Isolatie · 5 jaren geleden

Hallo
Mijn zoon is een beginnende klusser en zou ons nieuw zelf te bouwen tuinhuis sterk willen isoleren, maar weet niet goed waar het dampscherm moet komen, zoals in de tekening van de opbouw van de wand hierbij.

Er zou 8cm rotswol en 2 cm kurk gebruikt worden, daar dit een goede geluids isolatie zou zijn (Geluid van buitenaf) gevangen tussen 2 vezelplaten.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/62196/opbouw-tuinhuis-wand-1-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=1d67e1053b65b66e993f73db13fa62d8

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
5 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Het principe is dat je van binnen naar buiten toe steeds dampopener werkt. Aan de binnenkant moet de wand dus dampdichter zijn dan aan de buitenkant.

Met die luchtspouw en de isolerende houtvezelplaat zit je goed qua dampopenheid. Als je nu aan de binnenkant ipv die isolerende houtvezelplaat bijvoorbeeld een osb-plaat zou nemen dan zou de binnenkant dampdichter zijn en is er verder geen dampscherm nodig.

0
dhaesebart
dhaesebart
5 50 Andere professioneel
5 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Beste Rogier , 

je kan ook de optie bekijken om zonder enig dampscherm te gaan werken en een volledig , natuurlijk en gezonde isolatie aanbrengen. Voordeel voor een beginnende klusser is dat het zeer eenvoudig is  en je een aantal bewerkingen minder dient te doen ... Bijkomend is de akoestische isolatie absoluut goed als je met een natuurlijk materiaal aan de slag gaat ( kijk maar naar alle oude gebouwen ...) 

Bovendien circulair en 100% recupereerbaar , indien je meer wil weten kan je me altijd even mailen of bellen 0477 303 401 

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

@dhaesebart:
zonder dampscherm kan enkel als er geen damp geproduceerd wordt (douche, sauna, koken). en als het van binnen naar buiten toe steeds dampopener wordt (zoals Charel hierboven voorschrijft).
.
@rogierv:
sterk isolerend is 8cm rotswol pus 2cm kurk helemaal niet.
Maar waarom isoleer je nou een tuinhuis??? Ga je dit verwarmen in de winter? Isolatie dient immers om de warmte binnen te houden en niet snel te verliezen, maar dan moet er wel een of andere verwarming zijn.

0
rogierv
rogierv
0 3 Verbouwer
5 jaren geleden

Het zou voorlopig zijn om te studeren en ontstressen.
En daar de onlangs vernieuwde buren, geen rekening houden met de rust van anderen, regelmatig zat staan te brullen en bonken, en dat kan op elk moment van de dag of nacht, dachten wij aan zo"n oplossing. En verwarmen zou deze +- 9m2 wel lukken met zo'n olieradiator.

0
rogierv
rogierv
0 3 Verbouwer
5 jaren geleden

Zo zie je maar dat een forum werkzaam is. Ik wist zelfs niet dat een osb plaat beter is dan een vezelplaat ivm dampdichtheid. Dank je wel Charel voor het meedenken.

0
rogierv
rogierv
0 3 Verbouwer
5 jaren geleden

Het mag niet te ingewikkeld worden voor zijn eerste maar belangrijke klus, en het liefst met materialen die norrmaal te vinden zijn, en iedereen kent, bedankt Dhaesebart.

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

ik zag ergens een superpromo van een lucht-luchtwarmtepomp/airco voor 250€.Wat 4x minder energie drinkt in vergelijking van een olieradiator

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Download gratis onze gids voor isolatie

Download gratis onze gids voor isolatie

Ontdek hoe je jouw woning warm, comfortabel en duurzaam maakt. Inclusief handige checklists voor een probleemloze isolatieklus!

Download nu gratis jouw isolatiegids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag