Hoe moet ik de isolatienorm 2020 interpreteren?

5

Hoe moet ik de isolatienorm 2020 interpreteren?

E*L
E*L
#Isolatie · 5 jaren geleden

Om aan de minimum isolatienorm voor huurwoningen te voldoen vind ik volgende op de website vlaanderen.be : "Plafondisolatie komt enkel in aanmerking op voorwaarde dat de isolatie doorloopt over het volledige plafond en een R-waarde van minimum 0,75 m²K/W heeft." Zijn hier EPC keurders aanwezig of heeft iemand een idee wat er bedoeld wordt met: "op voorwaarde dat de isolatie doorloopt over het volledige plafond"? Betekent dit dat ik de isolatie niet tussen een latwerk mag plaatsen? Ik wou namelijk houten balkjes zetten om mdf schroten op te plaatsen. Tussen deze balkjes komt dan de isolatie. De isolatie loopt dus wel door over het ganse plafond, maar ze wordt elke 60 cm onderbroken door een houten balkje (zie hieronder)...      

////////////////////////// plafond /////////////////////////
-----------------------------------------------------
||||| :::::: isolatie :::::::
||||| :::::: isolatie ::::::: ||||| <= balkjes                        
================================ <= mdf schroten

Mvg, Eddy.

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

je schijnt helemaal niet op de hoogte  van de gevaren van condens bij plafondisolatie en elke vorm van een koud dak. noch van intelligente dampschermen en de methoden en hulpmiddelen om die perfect luchtdicht aan te brengen.
Juist daarom wordt dit type van dakisolatie en plafondisolatie ten stelligste afgeraden door WTCB (wetenschappelijk en technisch centrum van de bouw) en architecten...
Isolatie moet bovenop de dakvloer gebeuren!!! dus zeker niet op de manier dat jij wil bricoleren.
.
Wat de isolatienorm van daken van huurwoningen betreft: deze minimumwaarde gaat in de toekomst zelfs opgetrokken worden. En  inderdaad isolatie doe je voor de leeftijd van het gebouw en ka beter meteen serieuze dikte aannemen.
De aangehaalde minimum R=0,75 voor huurwoningen en verkopen van woningen maakt geen onderscheid tussen hellend dak en platdak. een isolatienorm beschrijven is één iets, de richtlijnen voor goed vakmanschap (dus ondermeer ook voor isolatie aanbrengen) worden vastgelegd door het WTCB.

0
E*L
E*L
0 11 Verbouwer
5 jaren geleden

Tja Carl...dankjewel voor je uitbrander :-( Ik had echter gehoopt om hier een antwoord op mijn vraag te vinden. En ja, ik ben me bewust van de problemen die kunnen ontstaan bij een koud-dak indien de damplaag niet voldoet. Mijn "bricoleren" zoals je dat zo mooi noemt, stelt me in regel met de wetgeving en kost me pakweg 500 euro en die kan ik betalen. Het beloopbaar plat dak aan buitenzijde isoleren (zoals het hoort) kost me minstens het 10-voudige en die 5000 euro heb ik niet. De xps platen van 3cm (R=0,9 m²K/W) heb ik reeds gekocht, maar als ik de platen tussen balkjes plaats (wat het eenvoudigste is) en achteraf blijkt dat niet te mogen omdat ik de zin:"op voorwaarde dat de isolatie doorloopt over het volledige plafond..." foutief interpreteer, dan is al mijn werk voor niets geweest...

Als er dus eventueel EPC keurders of werknemers van wonen Vlaanderen op dit forum zitten dan hoop ik alsnog een antwoord op mijn vraag te vinden :-)

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Er zijn 2 punten waar u rekening kunt mee houden: 

1. De woonnorm 2050 legt een U-waarde op  voor het dak van 0.24W/m²K. Dit is 12cm PIR-isolatie. Maar dat is binnen 30 jaar.

2. Vanaf 1 januari 2020 kan men ook aan de dakisolatienorm voldoen als de energiescore van de woning, vastgesteld in een EPC, lager ligt dan de grenswaarde die de Vlaamse regering heeft vastgesteld.

Deze grenswaarden zijn:

zie ook

https://www.wonenvlaanderen.be/woningkwaliteitsbewaking/de-minimale-dakisolatienorm

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

EPC-keurders gaan de norm echt niet anders gaan interpreteren, hoor!

en hoe betaalbaar is uw dakisolatie dan als uw dak an het rotten gaat??? dat proces is echt onomkeerbaar!
en dat voor slechts 3cm isolatie: je bereikt maar een R=1 met 3cm XPS

ik heb ook een platdak en behoor tot de allerlaagste vervangingsinkomens. Maar ik ga daarom nog niet verkeerd gaan isoleren. nee, dan liever wachten en sparen en zelf doen maar dan wel goedgeïnformeerd.
Of energielening via de gemeente. een lening kost max 2%, terwijl je jaarlijkse energiebesparing gemakkellijk 40% kan bedragen waarmee dit op een handvol jaren terugverdiend is.
Trouwens als je een woning verhuurt, kan je de dakisolatie met huurgelden (af)betalen. En als je de woning zelf noch te huur noch te koop aanbiedt, vervalt die norm van R=0,75 

Je XPS kan ook nog dienen voor gevelisolatie, daarvoor is het wel geschikt, voor platdak helemaal niet. Het feit dat je al een verkeerd isolatieproduct kiest, zal je al heel zeker geen detailinfo eiegen gemaakt hebben rond aanbrengen van dampscherm

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakisolatie plaatsen? 7 fouten die je absoluut moet vermijden

Dakisolatie plaatsen? 7 fouten die je absoluut moet vermijden

Deze zeven fouten moet je absoluut vermijden bij het plaatsen van dakisolatie.

Lees meer

Je zolder isoleren? Dit stappenplan is een garantie op succes

Je zolder isoleren? Dit stappenplan is een garantie op succes

Ga jij je huis energiezuinig renoveren? Dan is je zolder de perfecte plaats om te beginnen. Met dit stappenplan isoleer je je zolder in vijf stappen.

Lees meer

Offerte voor isolatie aanvragen? Zo ga je te werk

Offerte voor isolatie aanvragen? Zo ga je te werk

Ontdek alles over een offerte voor isolatie: de prijs, premies, aandachtspunten en tips om offertes te vergelijken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag