3

Zwembad - rand glasmozaïekjes - keuze en technieken

BrGh
BrGh
#Zwembad en vijver · 5 jaren geleden

We willen de rand van het zwembad die bestaat uit verouderde glasmozaïekjes vervangen. Vraag 1: zijn alle types glasmozaëkjes bestand tegen het zout/chloor van een zwembad ? Welke zijn te vermijden? Vraag 2 : welk type lijm is het best te gebruiken voor het kleven van de mozaiekmatjes Vraag 3: welk type product is geschikt om de naden van de matjes af te kitten. Vraag 4: welk type product is geschikt om een duurzame elastische opvulling te realiseren bovenaan tussen mozaiekboord en de boordstenen?

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
5 jaren geleden

Dit kun je zomaar niet 1.2.3 beantwoorden.

Wat is de ondergrond? Wat is het volume? Hoe is de vorm van het bad? Waarom terug glasmozaik? Kan er gewerkt worden met epoxy, liner, of rubberfolie? Kun je er aan met machines voor uit te breken voor te spuiten voor te sealen? 

Keuze glasmozaik is heel afhankelijk , het aanbod in Belgie voor zwembaden is eigenlijk klein in verhouding met andere materialen. Wil je echt mozaik dan zal je keuze rap naar Italie, spanje leiden. Oletten voor verschil in weersomstandigheden, niet alle buitenlandse tegeltjes zijn geschikt voor ons klimaat .

Lijm ? Zal afhangen welke type tegel, welke ondergrond en waar.

Produkt idem.

Boordsteen idem

Persoonlijke bedenking. Volgens mij hebt u al een vraag hierover gesteld ? Indien dit klopt en ik herinner me juist waren daar wat uitzettingsprobblemen, breuken, loskomen ??? Waarom laat u geen expert ter plaatse komen die samen met u de verschillende mogelijkheden bekijkt en de voor- of nadelen kan doorgeven ? Ik denk nu niet dadelijk aan een zwembadbouwer of tegelzetter want die gaan sowieso uit van hun eigen produktkennis maar eerder naar een architect, binnenhuisarchitect met ervaring in binnenzwembaden, als het bad binnen staat of naar een tuinarchitect die ervaring heeft met verschillende soorten zwembaden en de materialen voor opbouw. Deze mensen kunnen u al een reeks oplossingen aanreiken en kunnen eventueel de oorzaak vastleggen en in functie daarvan hun licht , advies en tegenspraak stellen naar de verschillende vakmensen toe.

0
BrGh
BrGh
0 2 Verbouwer
5 jaren geleden

Het klopt dat ik die vraag eerder stelde omdat ik me wil informeren voor aan de renovatie te beginnen.
Uit je eerdere antwoord weet ik dat er geen ideale duurzame oplossing te bedenken is, omdat de combinatie van een epoxy zwembadliner + gekleefde glasmozaiekjes geen goed idee is omdat de epoxy door de temperatuurverschillen kan uitzetten > mozaiekvoegjes barsten > water > lijm aangetast > probleem.
Ik heb een bedrijf die renovatie en onderhoud van zwembaden doen ter plaatse gehad. De man zegt dat inderdaad het bad leeg moet en dat dan de oude mozaiekjes + de fexibele afkitvoeg tussen mozaiek en dekstenen op de liner verwijderd worden > ondergrond reinigen en schuren > ondergrond licht opruwen. Verder kleven van de nieuwe matjes, aanbrengen van de nieuwe afkitvoeg tussen mozaiekstrook en dekstenen, aanbrengen van een geschikte sealant om alle minivoegjes op de matjes waterdicht te maken.
Maar ... hij wil de job niet doen en wil ook geen prijs geven omdat hij geen garantie kan geven dat een jaar later toch problemen met losraken opduiken.
Conclusie: de vorige eigenaar heeft foute keuzes gemaakt bij de aanleg van het zwembad. Een technisch duurzame oplossing is er niet. Ik ga me verder informeren en zal tegen beter weten in de klus dan volgend voorjaar zelf uitvoeren en informeer me verder over de beste producten. 
Tot nu toe gevonden / te vinden: **kleefstof: INNOTEC ADHESEAL of ADHESEAL MARINE ** sealant: transparante tweecomponent epoxy (er zou zoiets in het WEBER gamma bestaan) . Product ???  **flexibele voeg tussen mozaiek en deksteen Product??  Suggesties over de beste producten blijven welkom. Toch dank voor het hier al gekregen antwoord!

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Met dit gratis magazine willen we je graag inspireren en advies geven om het maximum te halen uit jouw tuin en terras.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

In de kijker: compact zwembad dat geen vergunning nodig heeft

In de kijker: compact zwembad dat geen vergunning nodig heeft

Ontdek Snappl, het compacte zwembad waarvoor je geen vergunning nodig hebt. Ideaal voor kleine tuinen, betaalbaar en eenvoudig te installeren.

Lees meer

Zwemvijver in je tuin: een waaier aan mogelijkheden

Zwemvijver in je tuin: een waaier aan mogelijkheden

Een ecologisch alternatief voor een klassiek zwembad? Ontdek alles wat je weten moet over een zwemvijver en duik zo de natuur in. Wij maken je wegwijs!

Lees meer

Zo hou je je zwembad de hele zomer topfit (en veilig!)

Zo hou je je zwembad de hele zomer topfit (en veilig!)

Alles voor een veilige en propere zomer: zwembadonderhoud, hygiëne, verwarming en tips tegen ongevallen in en rond je zwembad.

Lees meer

Weet jij het antwoord op deze vragen?

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag