4

TTB raadsel: voortdurende A4 melding

Vamos
Vamos
#Verwarming & koeling · 5 jaren geleden

Geachte lezers,

Mijn CeraclassExcellence HR+ ketel van Junkers die in de wasplaats hangt, gaat om de vijf stappen in TTB beveiliging (A4 melding). Met andere woorden de rookgassen kunnen onvoldoende afgevoerd worden en de ketel gaat in Thermische Terugslag Beveiliging.

Op de bruine plaat waarop de technische installatie bevestigd is maar ook op alle muren in de wasplaats is dan ook heel vaak condens vast te stellen.
Zo erg dat je het water ziet druppen van muren en bruine plaat.

Er zijn in de wasplaats 2 ventilatieroostertjes voorzien (boven en onder) die in een spouw uitkomen van de wasplaats (aan de buitenkant wasplaats is geen gat te zien). De RVS (of aluminium) schoorsteenpijp gaat recht naar boven en heeft een tregakap.

De installateur is al verschillende keren langsgekomen en volgende zaken hebben we geprobeerd:
1) Ventilatieroosters afgenomen zodat er een groter gat is voor ventilatie
2) RVS pijp werd met een meter verlengd (zodat deze niet zo dicht tegen het dak er naast komt te staan

Helaas zonder resultaat... Ketel blijft te pas en ten onpas in TTB beveiliging gaan.
Soms is het om de 30 seconden, soms duurt het langer; wellicht afhankelijk van de weersomstandigheden.

Gezien we de oplossing van het probleem niet vinden, stelt hij nu voor om een condensatieketel te installeren. Kostprijs +/- 3500 €.
Dit zal wellicht inderdaad het probleem meteen oplossen? Maar ik heb ook geen geld te veel en vroeg me af wat exact het probleem is en of er nog andere oplossingen zijn?

Een probleem met de onderdruk? Luchttoevoer?
Kan een dubbelwandige RVS pijp eventueel met ronddraaiende kap niet meer lucht trekken? Of de RVS pijp isoleren met minerale wol? Rookgasventilator?

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/62438/ketel1-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=50180ac30a8da345b313abe66b12bc31https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/62438/ketel2-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=4e218281da809820ba12404c41d7d7c8https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/62438/ketel3-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=deb170caea90843776b3ea71ec88a3dc

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3490 Andere particulier
5 jaren geleden

Op basis van de foto herken ik de condenserende Junkers brander die enkele maanden geleden bij m n dochter nieuw geplaatst werd: zelfde klepje, zelfde aantal knoppen op dezelfde plaatsen en een groen 2 digit schermpje.  De schoorsteen lijkt evenwel enkelpijps ipv dubbelpijps (afvoer en luchtaanvoer).  Dit suggereert me (onder voorbehoud) dat de installateur zijn vak niet kent.  Mocht je in t Mechelse wonen dan kan ik je de gasman die onze installatie uitvoerde aanbevelen.

Is t de JUNKERS CERAPURSMART A TOP 22/28 - 3CE ZWB 23 ?

0
Vamos
Vamos
0 2 Andere particulier
5 jaren geleden

Dag Kris, 

Bedankt voor je reactie.

Het is geen condensatieketel maar wel een HR+ ketel Junkers CeraclassExcellence ZWC 24-3 MFK.

Ik woon in West-Vlaanderen dus Mechelen is helaas geen optie.

0
Nick 61
Nick 61
222 1627 Andere professioneel
5 jaren geleden

Er is zeer veel kans dat je rookgaskanaal verstopt is, laat de technieker dat eens nakijken want de condens in de kamer wijst op co dus zeer gevaarlijk, ik heb vroeger ooit een geval gehad dat er een wespennest in zat en een vogel erin met hetzelfde resultaat, het ka natuurlijk ook zijn dat je rookgaskanaal te kort is, bij een B toestel moet je minstens 2,5 meter hoogte hebben en dit vanaf de ketel tot de uitmonding

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Het energiedieet: “Ga je energiezuinig verwarmen, dan bespaar je”

Het energiedieet: “Ga je energiezuinig verwarmen, dan bespaar je”

Ontdek hoe je je huis energiezuinig kan verwarmen en bespaar op energiekosten. Tips over slimme thermostaten, de ideale verwarming en warm water.

Lees meer

Wandverwarming: dit zijn voor- en nadelen van een knuffelmuur

Wandverwarming: dit zijn voor- en nadelen van een knuffelmuur

Wandverwarming maakt van je muur een onzichtbaar verwarmingselement. Ontdek alles over de verschillende soorten systemen en hun voor- en nadelen.

Lees meer

In de kijker: awardwinnende warmtepompradiator verwarmt én koelt

In de kijker: awardwinnende warmtepompradiator verwarmt én koelt

Jaga's innovatieve warmtepompradiator wint de prestigieuze Henry Van de Velde Award. Het Briza Net Zero-gamma blinkt uit in design en duurzaamheid.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag