Nogmaals bedankt.
Aan Charel?
Ja dat klopt. Ik heb een nieuwe hydrofoorgroep laten plaatsen in onze wasplaats of bergplaats.
Die is daar geplaatst omdat de oude pompgroep van 42 jaar ,die trouwens nog goed werkte,in de kruipkelder stond. En omdat ik reeds 73 jaar ben en er op tegen zag om nog in de kruipkelder te kruipen wegens rugklachten, is er een nieuwe hydrofoorgroep in onze wasplaats geplaatst. Omdat het een pompgroep met een drukvat 24 liter is, moet er na een zekere periode opnieuw lucht worden bijgestoken tussen de wand en het membraam wanneer de voordruk gedaald is en niet meer 1,5 bar bedraagt.
Er wordt hier opgemerkt dat wanneer een membraam lekt of barstjes heeft het membraam kapot is, maar daar twijfel ik sterk aan. Waarom? Omdat in de zomerperiode de fietsbanden ook sneller minder lucht bevatten dan in de winterperiode. De fietsbanden zijn nochtans niet kapot en vertonen ook geen lekken en barstjes.
De oorzaak is gewoon de warmte die dit effect doet ontstaan en de fietsbanden sneller moeten opgepompt worden zonder dat ze belast worden. Ook de verkoper van de drukvaten vroeg aan mij waarom ik geen presscontrol hydrofoorpomp wilde kopen, en zei dat ik nu ieder halfjaar mijn expansievat zou moeten bijvullen met lucht om de druk van 1,5 bar te behouden.En in de support van de gamma,brico en hubo wordt er regelmatig gevraagd hoe men lucht kan bijsteken in een drukvat van een hydrofoorgroep.
En ja tot er geen water meer uit de kraan loopt. Is dat niet hetzelfde als dat de manometer op 0 staat?
Als u lucht wil bijsteken in uw expansievat hoeft u daar helemaal geen water af te laten!(als dit al nodig is)
(als dit al nodig is) Hier laat je blijken dat je ook twijfelt of het drukvat leeg moet zijn voordat je lucht kan bijpersen. Daarvoor moet dan toch een reden zijn. Misschien omdat wanneer het expansievat is gevuld met water, het uitzetten van het membraam een volledige vulling met lucht belemmert? Ik weet het niet.
Trouwens hoe hoger de max afschakeldruk wordt ingesteld, hoe langer de pompgroep moet draaien en dus meer stroom verbruikt.En hoe meer het drukvat met water is gevuld. De hydrofoorgroep start dus minder snel op als je water aftapt,omdat het langer duurt voordat het drukvat is leeggelopen, maar ten koste van meer electrisch verbruik.Het voordeel hiervan is dan weer dat er minder snel slijtage optreed.Het drukverschil is 1,4 bar ingesteld op mijn drukschakelaar en het water stroomt heel goed uit de kranen. En het is belangrijk dat de min inschakeldruk voor de opstart en het leeglopen van het drukvat heel dicht bij elkaar liggen.
grtz,
gilberto