opzeg huurcontract 9 jaar
Hallo, ik heb een huurovereenkomst van 9 jaar, aanvang op 01/02/2018 om te eindigen op 31/01/2027. Moet ik een schadevergoeding betalen indien ik mijn opzeg geef in het vierde jaar bvb. vanaf 02/2021?
Dank bij voorbaat
opzeg huurcontract 9 jaar
Hallo, ik heb een huurovereenkomst van 9 jaar, aanvang op 01/02/2018 om te eindigen op 31/01/2027. Moet ik een schadevergoeding betalen indien ik mijn opzeg geef in het vierde jaar bvb. vanaf 02/2021?
Dank bij voorbaat
Je moet drie maand vooropzeg geven (die ingaat op de eerste van de volgende maand). Schadevergoeding is er enkel in de eerste 3 jaar. Je kan vroeger dan die 3 maand stoppen met huur betalen als er vroeger al een nieuwe huurder intrekt.
Hartelijk dank voor deze info.
MVG
Sabine
U schrijft; Je kan vroeger dan die 3 maand stoppen met huur betalen als er vroeger al een nieuwe huurder intrekt.
Het principe dat klopt., maar toch is het juridisch zo simpel niet. Beide partijen de huurder die weggaat en de verhuurder moeten een schriftelijk akkoord ondertekenen om de opzegtermijn van hun contract vervroegd te beindigen. Dan pas kan een nieuwe huurder intrekken en word de opzegtermijn en de huurbetaling van de vertrekkende huurder teniet gedaan.
Is er één partij niet akkoord, dan zal de vertrekkende huurder zijn opzeg termijn moeten blijven betalen en zal de verhuurder niet verder kunnen verhuren tot het contract is beeindigd, zelfs al is deze laatste in het bezit van de sleutel.
Uw contract is ingegaan 01/02/2018 Uw eerste 3 jaarlijkse termijn loopt dus tot 31/01/2021
Indien uw contract geregistreerd is;
Kan uw contract beeindigen, met 3 maanden opzegtermijn ( wel huur betalen ) maar zonder opzegvergoeding vanaf 01/11/2020 tot/met 31/01/2021.
Voor de wet telt niet de startdatum van de opzegperiode maar de einddatum van de opzegperriode.
U heeft dus op 31/01/2021 daar volledig 3 jaar gewoond en betaald en voor de wet is dit rechtsgeldig.
Is uw contract niet geregistreerd;
Dan kan u onmiddelijk, zonder opzegtermijn en zonder opzegvergoeding vertrekken na een aangetekende melding bij uw verhuurder. U dient dan juist de lopende maand nog huur te betalen.
Toch opletten met het gebruik van het woord opzeg! Dit wordt soms verschillend gebruikt en geinterpreteerd door huurder en verhuurder.
Vermeldt duidelijk dat u de huurovereenkomst beëindigt op ... en dat u, conform de huurwetgeving, minstens 3 maand op voorhand de opzeg betekent. Alle personen, vermeld als huurder op het contract, moeten de opzegbrief ondertekenen. Verstuur het aangetekend met ontvangstbevestiging. Eventueel kan u ook de tracking van de brief op de website van BPOST afdrukken.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
_vanessa.png?w=760&auto=format&ar=4%3A3&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&corner-radius=10&mask=corners&lossless=true&s=4ba5ab015fd4a5a241d8b926f0195b15)
Ontdek welke doe-het-zelf premies je als klusser kan aanvragen en bespaar zo op je verbouwkosten.
Lees meer
Een tweede digitale meter: hoe werkt dat en wat is het nut? We vroegen het aan Lara Lammens van Fluvius en energie-expert Joannes Laveyne van UGent.
Lees meer
De regering hervormt de Mijn VerbouwPremie. Vanaf 1 juli 2025 komt er meer steun voor lage inkomens, hogere inkomens ontvangen minder premie.
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen